شناسهٔ خبر: 47221875 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمریکا برای جلوگیری از حمله «سندرم هاوانا» حسگر می‌سازد

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در حال ساخت یک حسگر (سنسور) پوشیدنی است که می‌تواند امواج رادیویی نامرئی را شناسایی کند. این به دلیل گزارش‌هایی حاکی از احتمال وجود سلاحی با امواج ریز است که در کارکنان آمریکایی بیماری مرموزی ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اولین حملات منجر به آسیب‌دیدگی مغزی در کارکنان سفارت ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ در کوبا گزارش شدند. این بیماری مرموز که «سندرم هاوانا» نام گرفت، علائمی چون سردردهای ناتوان‌کننده، از دست دادن شنوایی و تعادل و آسیب‌های مغزی دائمی داشت.

به گزارش نیو ساینتیست، هرچند علت بیماری هنوز در دست بررسی است، ظاهرا وزارت دفاع آمریکا آن را به اندازه کافی جدی گرفته است و هزینه تحقیق روی یک حسگر پوشیدنی که امواج رادیویی را تشخیص می‌دهد، تامین کرده است.

دستگاه جدید می‌تواند میزان تماس با سطح مضر انرژی الکترومغناطیسی را اندازه بگیرد و کاربر را مطلع سازد. این ردیاب «مشابه» دستگاه‌هایی خواهد بود که سربازان آمریکایی برای اطلاع از وجود عوامل عصبی و دیگر حملات شیمیایی به کار می‌برند.  

در طرح این پروژه آمده است «ردیاب امواج رادیویی پوشیدنی با قابلیت ارسال امواج و ثبت میزان قرارگیری در معرض سطوح مضر انرژی امواج رادیویی به کارکنان کمک خواهد کرد تا اقدام‌های حفاظتی مناسب و به‌موقع را انجام دهند، تشخیص میزان دقیق آسیب‌های حاصل از قرارگیری در معرض امواج رادیویی را ممکن می‌سازد و نقش یک منبع اطلاعاتی مهم برای تعیین تهدیدهای جنگی موجود را ایفا می‌کند.»

در طرح مدیریت پروژه آمده است که اگر این دستگاه مانند برنامه عمل کند، می‌تواند «برای طیف گسترده‌ای از عملیات نظامی» مفید واقع شود و در عین حال در خدمت اهداف تجاری در زمینه «امکانات پزشکی، صنعتی، تولیدی و آزمایشی» باشد.

به گزارش نیویورک تایمز، این تحول پس از بروز بیماری مرموزی صورت گرفت که در پنج سال گذشته به آسیب‌دیدگی مغزی بیش از ۱۳۰ عامل اطلاعاتی، دیپلمات، سرباز و سایر کارکنان آمریکایی در خارج از کشور منجر شده و در دولت بایدن نگرانی ایجاد کرده است.

پیش از انتشار این گزارش، تخمین زده شده بود که حدود ۶۰ نفر از کارکنان خارج از کشور، در کوبا و چین تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند.

سایر موارد از اروپا و دیگر نقاط آسیا و همین‌طور چندین مورد در خاک آمریکا گزارش شدند.

جو بایدن و دولت او به تلاش‌ها برای شناخت این «بیماری غیرعادی» کارکنان آمریکایی شدت بخشیده‌اند. به گزارش پولیتیکو، هر ۱۸ آژانس اطلاعاتی و همچنین پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا، چند مورد مربوط به این بیماری مرموز را به قانون‌گذاران گزارش کرده‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای که به سفارش وزارت امور خارجه انجام شد و در ماه دسامبر منتشر شد، علائم مشهود میان کارکنان آمریکایی در هاوانا مشابه آن‌هایی است که در چین گزارش شدند. این مطالعه علائم یادشده را محصول «انرژی امواج رادیویی هدایت‌شده و ضربان‌دار» توصیف کرد.

اما محققان هنوز در تلاش‌اند تا برای اثبات اینکه انرژی امواج رادیویی علت بروز این بیماری مرموز در کارکنان آمریکایی خارج از کشور بوده است، شواهد محکمی پیدا کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما