شناسهٔ خبر: 47221775 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بدهی4 هزار میلیاردی دولت به شرکت‌های پخش دارو/ دیوان محاسبات پیگیری کند

مدیرعامل شرکت پخش دارو اظهارکرد: مطالبه سررسید شده و سررسید گذشته‌ی تمام شرکتهای پخش سراسری دارو از وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی کشور حدود 4 هزار میلیارد تومان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، محسن عبدالله زاده مدیرعامل شرکت بهستان پخش و دبیرکل و عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای پخش دارو و مکمل‌های انسانی ایران با برنامه «دارونامه» درمورد جایگاه صنعت پخش دارو در ایران گفتگوی تلفنی کرد.

عبدالله زاده با بیان اینکه شرکتهای پخش دارو از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته اقدام کردند گفت: برخی شرکتها در این ایام کرونایی به صورت شبانه روزی و بدون توقف فعالیت می‌کردند بطوریکه تعطیلات فروردین ماه سال 99 را نیز مشغول کار بودند.

وی اظهارکرد: یکی از اقدامات شرکت‌های پخش دارو در ستاد، هماهنگی تحویل و توزیع دارو و تجهیزات مورد نیاز بیمارستانها به ویژه بیمارستانهای استان تهران در ستاد فرماندهی کرونای استان تهران است.

*خدمت به مردم در شرایط کرونایی برای ما فرصت است

وی، درمورد توزیع داروهای مربوط به کووید 19 با اشاره به اینکه هر موقعیتی که باعث خدمت به هموطنان شود یک نوع فرصت برای ما محسوب می‌شود گفت: داروهای کووید داروهایی‌اند که فقط برای درمان کووید استفاده می‌شود و برای بیماری‌های دیگر قابل استفاده نیست و لذا با توجه به حاشیه پایین سود این داروها، باعث ضرر هم می‌شوند.

عبدالله زاده در رادیو گفت و گو متذکرشد: البته شرکت‌های پخش در این موقعیت نیز همچون دیگر موقعیت‌های بحرانی مانند سیل و زلزله به فکر سود و ضرر نیستند و هدف خود را خدمتگزاری به مردم قرار داده‌اند.

*تکنولوژی ساخت دستگاه‌های حمل واکسن در کشور موجود است

عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی ایران درمورد وضعیت تجهیزات حمل واکسن گفت: اگر وزارت بهداشت به ما اعلام نیاز کند ما آمادگی سرمایه گذاری و تأمین امکانات لازم را داریم ضمن اینکه تکنولوژی تهیه و ساخت آن هم وجود دارد.

وی افزود: خودروهای حمل واکسن که عمدتاً هم وارداتی بود، خوشبختانه هم اکنون تکنولوژی ساخت یخچال آن در کشور موجود است و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

*حاشیه سود توزیع دارو مناسب و کافی نیست

عبدالله زاده با بیان اینکه حاشیه سود دارو را سازمان غذا و دارو تعیین می‌کند گفت: متاسفانه ما حاشیه سود کافی برای توزیع دارو نداریم مثلاً حاشیه سود برای تولید عمده داروهای مبارزه با کووید در داخل حدود 5 درصد و برای داروهای وارداتی هم 4 درصد است.

*بدهی4 هزار میلیاردی وزارت بهداشت به شرکتهای پخش دارو

وی به موضوع مطالبات سنگین شرکت‌های پخش دارویی از وزارت بهداشت نیز اشاره و اظهارکرد: مطالبه سررسید شده و سررسید گذشته‌ی کلیه شرکتهای پخش سراسری دارو از وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی کشور حدود 4 هزار میلیارد تومان است و هزینه‌های سنگینی را به ما تحمیل کرده و اشتیاق به سرمایه گذاری را نیز کاهش داده است.

عبدالله زاده با اشاره به اینکه 50 درصد بازار دارویی کشور در اختیار بخش دولتی است گفت: بخش دولتی علاقه‌ای به استفاده از ابزارهای مالی برای تنظیم نقدینگی و انجام تعهداتش به شرکت‌های پخش ندارد و عملاً دستش در جیب ماست.

مدیرعامل شرکت بهستان پخش ضمن اشاره به اینکه عمق بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی از بیمه‌ها به مراتب پایین تر از عمق بدهی دانشگاه‌ها به شرکت‌های پخش است، از دیوان محاسبات نیز تقاضا کرد که موضوع بدهی دولت به شرکتهای پخش دارو را پیگیری کند.

وی تعیین الگوی مصرف و پایش الگوی بیماری‌های رایج در مناطق مختلف کشور را برای جلوگیری از کمبود یا مازاد دارو ضروری دانست و گفت: سازمان غذا و دارو باید ما را در کنار خودش بداند و از تجربیات ما در این زمینه استفاده کند.

* هنوز آمارنامه دارویی نداریم

عبدالله زاده در رادیو گفت وگو، با بیان اینکه ما هنوز آمارنامه دارویی نداریم گفت: تهیه این آمارنامه می‌تواند به موفقیت کسب و کارها و برنامه ریزی سازمان به شدت کمک کننده باشد و ما هم آمادگی تهیه و انتشار این آمارنامه را داریم که سازمان باید حمایت کند.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای پخش دارو و مکمل‌های انسانی ایران با اشاره به اینکه فرآیند غالب فروش و عرضه دارو در ایران یک فرآیند ژنریک است گفت: اگر دارو را به سمت فضای برندسازی حرکت دهیم جوایز دارویی هم حذف می‌شود و جای خودش را به رقابت کیفی خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما