شناسهٔ خبر: 47220982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛

آئین اختتامیه محافل قرآنی «ربیع القرآن» به صورت مجازی برگزار شد

قم- آئین اختتامیه محافل قرآنی «ربیع القرآن» به صورت مجازی و با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی و به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه محافل قرآنی «ربیع القرآن» با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمیدرضا مقدسی و مهدی فروغی، قاریان بین‌المللی استان قم و هادی ربیعی، مجری-کارشناس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمیدرضا مقدسی، قاری بین‌المللی استان قم به تلاوت مجلسی آیاتی از سوره مبارک تحریر و اعلی پرداخت و در ادامه هادی ربیعی، مجری-کارشناس این محافل به ارائه گزارشی از ۲۹ روز برگزاری محافل «ربیع القرآن» به میزبانی استان‌های مختلف پرداخت.

در بخش دیگری از این مراسم، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تشکر از تمام افرادی که در برگزاری هرچه بهتر این محافل مشارکت داشتند از آغاز به کار این محافل در ایام ماه مبارک رمضان و استقبال خوب مخاطبان ابراز خشنودی کرد و اظهار امیدواری کرد که در طول سال نیز این محافل تداوم داشته باشد.

در سخنانی ضمن تشکر از همه افرادی که در برگزاری هرچه بهتر این محافل نقش و سهمی داشتند از آغاز به کار این محافل در ایام ماه مبارک رمضانی و استقبال خوب مخاطبان ابراز خشنودی کرد و اظهار امیدواری کرد در طول سال نیز ادامه پیدا کند.

وی در ادامه قرآن کریم را سفره‌ای الهی دانست که هر کسی با هر درجه از دانش بهره‌ای از آن می‌برد. در زمان پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهما السلام) تعابیر بلندی از قرآن نظیر داوری همه دردها، نور مبین، ریسمان الهی، سفره مهمانی خدا، دستگیری و یاری‌کننده همه انسان‌ها در مشکلات یاد شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مواجه انسان‌ها با قرآن را دارای مراحل مختلفی دانست و افزود: نگهداری قرآن و بر سر گذاشتن آن، دیدن و نگرستین در آیات الهی، شنیدن و خواند و توجه به تفاسیر آیات نورانی و مباحثه کردن در مفاهیم این کتاب آسمانی از جمله مراحل و مصادیق مواجهه ما با قرآن است.

علیرضا مختارپور ضمن اشاره به احادیثی که قرآن را مورد توجه قرار دادند، اظهار داشت: در ادبیات ایرانی نیز قرآن تجلی بسیار زیادی داشته است و چندین اثر با عنوان تجلی قرآن در ادبیات فارسی و ایرانی از سوی ناشران مختلف منتشر شده است که امیدوارم در ادامه این محافل در طول سال این کتاب‌ها با حضور نویسندگان آنها معرفی گردد و در کتابخانه‌های عمومی نیز در معرض دسترس عموم قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود به خوانش اشعار مولانا و حافظ در وصف آیات قرآن پرداخت.

در بخش دیگری از برنامه مهدی فروغی، قاری بین‌المللی استان قم به تلاوت مجلسی آیات پایانی سوره زمر پرداخت.

در پایان مراسم نیز هادی ربیعی به گفت و گو با سه تن از برگزیدگان مسابقه پرداخت. در ۲۹ شب محفل قرآنی «ربیع القرآن» که شامل تلاوت مجلسی قرآن کریم به همراه تفسیر کوتاه و مسابقه چهارگزینه‌ای از تفسیر ارائه شده ویژه خانواده‌های شرکت‌کننده بود، علاقه‌مندان تا ۲۴ ساعت پس از پایان برنامه می‌توانستند با ارسال پاسخ صحیح به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۴۵۰۱۸ در این مسابقه شرکت کنند.

گفتنی است محمدرضا پورزرگر، حسین پورکبیر، ابراهیم فلاح تبسم چهره، دکتر مسعود نیکدستی، قاسم مقدمی، ابوالفضل قدرتی، محمد حسینی پور، حامد ولیزاده، عباس صفدری، وحید حسن زاده، حمیدرضا نصیری، رضا محمدپور، مهدی سعادتی، عباس هاشمی، مجید جدیدی، علیرضا محمدنژاد، مجتبی یداللهی، وحید نظریان، صالح اطهری فرد، یوسف جعفرزاده، مهدی ساعد، فواد مولودی، سید صادق مسلمی، علی غلامی، میثم خرمی، مهدی جعفری، یوسف عرب جزی، محمد رضا زارع شاهی، محمد رضا مسیح پور، مهدی خطیبی، حمیدرضا مقدسی و مهدی فروغی از قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی از ۳۱ استان کشور در ایام ماه مبارک رمضان به قرائت قرآن کریم در محفل «ربیع القرآن» پرداختند.

لازم به ذکر است همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و شروع به کار محافل قرآن و عترت استان‌ها، ویژه‌برنامه محفل انس با قرآن کریم «ربیع القرآن» با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، تعمیق باورهای دینی در خانه و خانواده، با مشارکت ادارات‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها با حضور قاریان ممتاز کشور به صورت مجازی در اسکای روم برگزار شد.

محفل قرآنی «ربیع القرآن» شامل تلاوت مجلسی قرآن کریم به همراه تفسیر کوتاه و مسابقه چهارگزینه‌ای از تفسیر ارائه شده ویژه خانواده‌های شرکت‌کننده در این برنامه قرآنی بود.

این ویژه‌برنامه در ایام ماه مبارک رمضان با محوریت اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار و به صورت زنده نیز از صفحه اینستاگرام این اداره‌کل و فضاهای مجازی استان‌ها پخش شد.

نظر شما