شناسهٔ خبر: 47220654 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رپرتاژ آگهی

آینده ارز دیجیتال لایت کوین

صاحب‌خبر -

لایت کوین یکی از رمز ارزهای شناخته شده در بازار کریپتوکارنسی است که در این مقاله قصد داریم آن را معرفی کرده و در آینده سرمایه گذاری آن بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


لایت کوین چیست؟

لایت کوین را در بازار رمز ارزها با نام اختصاری LTC می‌شناسند. این ارز دیجیتال یکی از شناخته‌شده‌ترین ارزهای  دیجیتال در دنیا است، لایت کوین فعالیت خود را به صورت یک پروژه متن باز و تحت مجوز MIT/X11 آغاز کرد. همانند سایر رمز ارزها لایت کوین نیز رویکردی غیرمتمرکز دارد و هیچ سازمانی بر تولید و جابه‌جایی سکه‌های آن نظارت نمی‌کند. ایده اولی لایت کوین متأثر از بیت کوین بود به همین دلیل نیز این دو ارز شباهت‌های زیادی با هم دارند. البته لایت‌کوین همیشه به‌عنوان جایگزینی سریع‌تر و ارزان‌تر از بیت کوین مطرح می‌شود.

لایت کوین در سال 2011 تولید شد و تا به امروز از محبوبیت و نرخ پذیرش بالایی برخوردار بوده است.  به گفته مدیران این شرکت، هدف از ایجاد لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره و ارزان‌تر است.

با توجه به الگوریتم‌های به کار رفته در شبکه لایت کوین، کاربران می‌توانند در این شبکه معاملات بیشتری را در زمان کمتر انجام دهند. بنابراین می‌توان گفت که معاملات انجام گرفته در این شبکه سرعت بیشتر و هزینه کمتری نسبت به بیت کوین دارند.

آینده ارز دیجیتال لایت کوین


تاریخچه لایت ‌کوین

اشاره کردیم که لایت کوین را به عنوان جایگیزینی برای برای بیت کوین در سال 2011 یعنی سه سال بعد از آن تولید کردند، این ارز دیجیتال توسط یکی از مهندسان سابق گوگل به نام چارلی لی طراحی شد، او قصد داشت که یک شبکه سریع‌تر پرداخت و معامله به کمک رمز ارز ایجاد کند. چارلی از Scrypt به‌عنوان زیرساخت اثبات کار لایت کوین استفاده کرد و می‌توان گفت که در ارائه یک سکه سریع‌تر از بیت کوین کاملا موفق عمل کرد.

در واقع چارلی در کد و پروتکل بیت کوین اصلاحاتی را انجام داد تا بتوان از آن در استفاده روزمره بره برد، تمامی کدهای این پروژه متن باز است و در همان سال تولد لایت کوین در گیت هاب منتشر شد، لایت کوین را همه به عنوان نقره‌ای می‌شناختند که در کنار طلایی چون بیت کوین قرار گرفت،

خیلی زود معلوم شد که تمام ادعاهای چارلی در مورد سریع‌تر بودن لایت کوین صحیح است و خیلی زود فعالان صنعتی نیز از آن حمایت کردند. در حال حاضر در کنار چارلی لی  سه نفر دیگر با نام های (Xinxi Wang- Zing Yang- Alan Austin) عضو هیئت مدیره این ارز دیجیتال می‌باشند.


لایت کوین هارد فورک بیت کوین است یا ماهیت جدیدی دارد؟

کدهای اولیه پروژه لایت کوین از بیت کوین فورک شد، اما این دو ارز دیجیتال هیچ وجه اشتراکی ندارند، بنابراین می‌توان گفت که لایت کوین نه سافت فورک و نه هارد فورکی از بیتت کوین است. در واقع باید گفت که لایت کوین یک بلاکچین کاملا جدید است.


چگونگی تولید لایت کوین

اشاره کردیم که لایت کوین نیز یک ارز کاملا غیر متمرکز است که توسط نهاد یا سازمان خاصی نظارت نمی شود، پروسه تولید آن نیز مانند بیت کوین با ماینینگ یا استخراج همراه است،  به بیان ساده ماینینگ را می‌توان پردازش تعدادی از تراکنش‌های شبکه لایت‌ کوین یا هر شبکه بلاکچین ماینینگ دیگر نامید.


لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

لایت کوین از الگوریتمی بر پایه گواه اثبات کار (PoW) به نام اسکریپت استفاده می‌کند. سرعت تولید بلوک‌ها با کمک این الگوریتم در لایت کوین 4 برابر بیت کوین است، سرعت  الگوریتم لایت کوین به ازای هر واحد حدود 2.5 دقیقه است. این الگوریتم برای پردازش تراکنش‌ها  از موتورهای محاسباتی استفاده می‌کند. سپس این فرآیند توسط ماینرها که در شبکه با موتور محاسباتی خود (سخت افزارها) تراکنش‌ها را تایید می‌کنند، تکمیل می‌شود و در ازای آن سکه‌هایی به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. این الگوریتم به کاربران اجازه استفاده از سخت افزارهای CPU و GPU را نیز می‌دهد.


ماینینگ لایت‌کوین

ماینینگ لایت‌کوین مثل بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر برای سودده بودن به سخت‌افزار کامپیوتری حرفه‌ای نیاز دارد و حتی سخت‌افزارهایی اختصاصی برای آن معرفی شده‌اند. البته ماینینگ اولیه‌ لایت کوین در مقایسه با بیت کوین سخت افزار ساده‌تری نیاز دارد اما همانطور که اشاره کردیم در این صورت سوددهی چندانی نخواهد داشت. بنابراین در صورتی که قصد دارید ماینینگ لایت کوین انجام دهید بهتر است که به دنبال سخت افزارهای حرفه‌ای و تخصصی باشید.


کلام آخر

می‌توان ادعا کرد که لایت کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال موجود برای سرمایه گذاری است که همانند بیت کوین برای بسیاری از کاربران محبوبیت دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال می‌تواند یک سرمایه‌گذاری کاملا ایمن محسوب شود، چرا که لایت کوین امتحان خود را پس داده و مطمئنا در مسیر پیش روی خود ثبات بیشتری نسبت به سایر ارزها خواهد داشت.  امروزه لایت کوین یک رمزارز شناخته شده محسوب می‌شود و با بازاری که بیش از 4.5 میلیارد دلار ارزش دارد، جایگاه مناسبی در بین 10 رمزارز برتر دنیای دیجیتال پیدا کرده است.

منبع: اسکناس

نظر شما