شناسهٔ خبر: 47220508 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پاسداشت زبان فارسی در رادیو تهران/ غلط ننویسیم

برنامه «کتاب شب» رادیو تهران به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی از امشب زندگی‌نامه و خاطرات زنده‌یاد ابوالحسن نجفی مولف کتاب «غلط ننویسیم» را بازخوانی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی رادیو تهران، محمدباقر رضایی نویسنده و سردبیر برنامه «کتاب شب» رادیو تهران گفت: به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی، زندگی‌نامه و خاطرات مرحوم ابوالحسن نجفی زبان‌شناس، ویراستار، مترجم و مولف نامدار ادبیات ایران و عضو شایسته در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پنج شب از امشب شنبه ۲۵ تا چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت با صدای بهروز رضوی بازخوانی می‌شود.

به گفته سردبیر برنامه «کتاب شب»، این زندگینامه و خاطرات بر اساس گفتگو‌ها و یادداشت‌هایی است که زنده‌یاد نجفی به زبان خود بیان کرده است. در این روایت رادیویی (به صورت منِ راوی) زنده‌یاد نجفی از کودکی، خانواده، دوستان، معلم‌ها، استادان، ماجرا‌های درس و کتاب خواندن، کتاب نوشتن، کشته شدن برادرش، گرایش‌های سیاسی خود، ماجرا‌های ویراستار شدنش، چگونگیِ تاسیس انتشارات نیل، ماجرای سفارش دادنِ رمان «دن کیشوت» به محمد قاضی، ماجرای ترجمه رمان «خانواده تیبو»، بحث‌هایی که با جلال‌آل احمد داشت و وقایعی از این دست، سخن گفته است.

زنده‌یاد ابوالحسن نجفی علاوه بر کتاب «غلط ننویسیم»، مولف و مترجم کتاب‌های بسیاری بود. «فرهنگ فارسیِ عامیانه»، «ادبیات چیست»، «شازده کوچولو»، «پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند»، «شنبه و یکشنبه در کنار دریا»، «ضد خاطرات»، «گالیگولا» از دیگر آثار او است.

برنامه «کتاب شب» به سردبیری و نویسندگی محمدباقر رضایی، تهیه‌کنندگی زرین کشاورز و صدابرداری محسن فراهانی در گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران تولید شده و ساعت پخش آن ۲۳:۳۰ است.

نظر شما