شناسهٔ خبر: 47220241 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تحلیلی بر دربی نود و پنجم؛

اشتباهات مجیدی و تعجب از انتخاب ترکیب/ گل‌محمدی همان مرد همیشگی

تیم فوتبال استقلال برای دربی نود و پنجم نتوانست از روی نیمکت به خوبی مدیریت شود و تصمیمات مناسبی برای دیدار با پرسپولیس داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، جای سوال بزرگ دربی ترکیب اولیه استقلال در شروع بازی بود. جایی که مرادمند، یزدانی ، مهدی پور و غلامی در ترکیب اصلی حاضر بودند تا شجاعیان، اسماعیلی، دیاباته و حتی دانشگر از روی نیمکت بازی را دنبال کنند.

در سیستم اتخاذ شده ( ۳ - ۴ - ۳ ) استقلال برای بازی دربی، سیستمی که بیشترین نیاز به تمرین و استمرار و مرور و آموزش جاگیری را در بین سیستم های متداول فوتبال دارد، قاعدتا باید پنج بازیکن در آرایش ( ۲ + ۳ ) متشکل از یزدانی ، غلامی ، مرادمند ، مهدی پور و ریگی علاوه بر نقش اول در دفاع ، می باید به عنوان آغازگر بازی - بازیسازی از دفاع صاحب توانای های بالایی باشند ، اما بجز ریگی دیگر عناصر در نظر گرفته شده برای این مهم از سوی فرهاد مجیدی فاقد چنین هنری بوده و عاجزتر از حد انتظار نشان دادند.

در واقع و به صراحت باید گفت که پیراهن های شماره ۴، ۵ ، ۷ و ۹ در استقلال قداست و حرمت خود را از دست داده و در تن صاحبان فعلی آنها بسیار بسیار گشادتر از معمول هستند.

استقلال با فرهاد مجیدی که تنهاتر از همیشه بر روی نیمکت بود در ادامه با تفکری احساسی به سیستم ( ۳ - ۳ - ۴ ) روی آورد و دست آخر نیز با دستور «بکِش بکِش» که دستوری مفتضحانه می نمود علاوه بر شکست در دربی در ورطه سقوط و بحران و دوری هرچه بیشتر از جام قرار گرفت.

در آن سو محتمل ترین نتیجه برای پرسپولیس پیروزی اقتصادی و به عادت درآمده یک بر صفر بود. تیمی که از سوی یحیی گل محمدی و نیمکت همراه و آگاه و مسلط، به خوبی هدایت می شود.

تیمی که برای پیروزی و قهرمانی در لیگ برتر ایران، ثابت قدم بوده و این ثبات در سیستم بازی، ترکیب های معمول، تعویض های قابل انتظار، زوج سازی های متناسب و روش های حمله بخوبی آشکار و مبرهن بود.

چربش احساس بر منطق در دربی نود و پنجم نمود عینی داشت ، جایی که پرسپولیس در بیشترین زمان های بازی و استقلال در کل زمان بازی توانایی اولیه خود را برای اتخاذ فوتبالی معمول و مالکانه از دست داده بودند. دربی که شبیه دربی از نوع ایرانی و دربی های متداول و همیشگی بود.
------------------------------------------------
* یعقوب وطنی - کارشناس و مربی فوتبال

نظر شما