شناسهٔ خبر: 47220047 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی:

برطرف شدن کمبود عرضه جوجه یک روزه از طریق سامانه بازارگاه| مرغداری ها به دلالان تمایل نشان می دهند

اسداله نژاد، نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی گفت: برای عرضه منظم مرغ در بازار، کمبود جوجه یک روز نگرانی تولید کنندگان است، زیرا قیمت جوجه یک روزه به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «حبیب اسداله نژاد» در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر کمبود جوجه یک روز اظهار داشت: افزایش قیمت جوجه یک روز به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان علاوه بر نگرانی تولید کنندگان هزینه تولید گوشت مرغ را بیشتر کرده و ممکن است در بازار التهاب به وجود آورد.

این مقام مسئول در کانون صنفی مرغداران گوشتی کشور یادآور شد: قیمت مصوب جوجه یک روز هم اکنون ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است اما به علت کمبود در بازار قیمت آن به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

دلال بازی در عرضه جوجه یک روزه قیمت آن را افزایش داده است زیرا واحدهای مرغداری های مادر در این شرایط تمایل دارند جوجه یک روزه را به دلال ها بفروشند و برای فروش آن به تولیدکنندگان و مرغداران رغبتی ندارند

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: از طرفی دلال بازی در عرضه جوجه یک روزه قیمت آن را افزایش داده است زیرا واحدهای مرغداری های مادر در این شرایط تمایل دارند جوجه یک روزه را به دلال ها بفروشند و برای فروش آن به تولیدکنندگان و مرغداران رغبتی ندارند.

دلال بازی نیز در افزایش قیمت جوجه یک روزه تاثیر گذشته است
این مقام مسئول در کانون صنفی مرغداران گوشتی کشور پیشنهاد کرد که بهترین کار برای مقابله با دلال بازی در فروش جوجه یک روزه این است که عرضه آن همانند نهاده های دامی برای مرغداری ها از طریق سامانه بازارگاه انجام شود، زیرا در این صورت به سهولت می توان هم تولید جوجه یک روزه را رصد و پایش کرد و هماز سودجویی دلال در این عرصه جلوگیری کرد.

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که چرا جوجه یک روزه کمبود پیدا کرده است در حالی ظرفیت تولید ما در کشور بسیار بیشتر است، بیان کرد: کمبود ما در این زمینه  به زمان جوجه ریزی مرغ مادر در ماه های شهریور، مهر، آبان و آذر سال گذشته بر می گردد که جوجه ریزی مرغ مادر در این ماه ها برای تولید تخم مرغ نطفه دار خیلی پایین بود و این مساله هم اکنون بر کمبود جوجه یک روز در کشور تاثیر گذاشته است.

اسدالله نژاد با اشاره به ضرورت رفع این مشکل توسط دولت بیان کرد: برای رفع این مشکل دولت باید روند تولید جوجه یک روزه را ساماندهی کند تا تولید مرغ مادر و جوجه یک روز کمبودش به تدریج برطرف شود.

با توجه به این اینکه در تحویل ذرت و سویا نیز تاخیر داریم تولید کننده مجبور است که نهاده ها را از بازار آزاد تهیه کند و این در افزایش هزینه تولید مرغ در کشور و کمبود آن تاثیرگذار خواهد بود

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی در خصوص تحویل نهاده های دامی به تولید کنندگان مرغ در کشور بیان کرد: متاسفانه نهاده ها دامی با تاخیر به دست مرغداران می رسد.

در تحویل نهاده های دامی به مرغداری ها تاخیر ۲۰ روز داریم 
اسدالله نژاد با بیان اینکه هم اکنون در تحویل نهاده های دامی تاخیر ۲۰ روز داریم، گفت: با توجه به این اینکه در تحویل ذرت و سویا نیز تاخیر داریم تولید کننده مجبور است که نهاده ها را از بازار آزاد تهیه کند و این در افزایش هزینه تولید مرغ در کشور و کمبود آن تاثیرگذار خواهد بود.

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی افزود: هم اکنون قیمت مصوب فروش ذرت و سویا که ۹۵ درصد خوراک مرغداری ها را تشکیل می دهند به ترتیب ۱۹۰۰ و ۳۴۰۰ تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد بسیار بیشتر از این رقم است.

این مقام مسئول در کانون صنفی مرغداران گوشتی یادآور شد: دلیل تاخیر در تحویل نهاده های دامی به مرغداری ها تاخیر در تخصیص ارز و ثبت سفارش است که دولت باید برای تسهیل آن اقدامات لازم را به عمل آورد.

اسدالله نژاد برای توزیع به موقع مرغ در بازار و رفع کمبود آن در برخی از استانها، گفت: باید برای تداوم توزیع مستمر مرغ در بازار تحویل نهاده های دامی و خوراک مرغ و هم چنین عرضه جوجه یک روزه در بازار با نرخ مصوب، نظارت کافی انجام شود تا تولیدکنندگان بدون نگرانی بتوانند مرغ مورد نیاز مردم را تامین کنند و چالش و التهاب کمبود مرغ به بازار نداشته باشیم.

نظر شما