شناسهٔ خبر: 47219299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برترین‌های «ایران قوی»// کانون «شهداي هسته‌ای» زنجان

از تقویت مشاغل خانگی تا رونق کتاب‌خوانی در روزهای سخت کرونایی توسط بچه‌های مسجد

کانون «شهدای هسته‌ای زنجان» در دوره کرونا با تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان کم‌بضاعت، کمک به تامین هزینه درمان بیماران و اعطای وام‌های قرض الحسنه در کنار کمک به تقویت مشاعل خانگی کوشید تهدید کرونا را به فرصت همدلی تبدیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ، کانون شهدای هسته ای مسجد امام حسین(ع) کوی فرهنگ زنجان با ۴۰۰ عضو یکی از کانون های موفق است که با ثبت فعالیت های خود در سامانه بچه های مساجد در طرح ملی  ایران قوی امتیاز ۱۲۱۱۴ کسب کرد و در طول سال در عرصه های فرهنگی، هنری، آموزشی و کمک های مومنانه فعالیت های گسترده ای با محوریت نوجوانان و جوانان انجام می دهد. 

 

«علی اکبر اسلامی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون ها ی مساجد خبرگزاری شبستان پیرامون برنامه های کانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای مسجد امام حسین(ع) اظهار کرد: يکي از برنامه هاي کانون ورود به حوزه امور خيريه بوده است و در همين راستا با خيرين در محله و ساير مناطق شهر ارتباط برقرار شد و براي سه زوج مستضعف که شناسايي شده بودند تهيه چند دست لباس جهت سيسموني، و براي دونفر اقلامي از قبيل پنکه، بخاري، جارو برقي، سرويس، آشپزخانه و فرش تهيه شد.

 

فعالیت های کانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای با شیوع ویروس کرونا نه تنها کمرنگ نشد بلکه بچه های این مسجد در طرح های راهکار و همدلی نیز خوش درخشیدند و با جمع آوری کمک های مردمی و خیرین خدمت رسانی برای محرومین و اقشار آسیب پذیر را سرعت بخشیدند. به طوری که در دوران شيوع ويروس منحوس کرونا، همزمان با فرمايشات رهبر معظم انقلاب، اين کانون در کنار فعاليت هاي جاری خود، در اموري همچون تهیه و توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی و ضدعفوني معابر متمرکز شد.

 

به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای در راستای خواست مقام معظم رهبري در مورد کمک به نيازمندان در شرايط شيوع بيماري کرونا و با مشارکت و رايزني با خيرين سه راس گوسفند در مناسبت های مختلف در سال 99 توسط کانون شهدای هسته اي ذبح و گوشت آن بين نيازمندان توزيع شد و برای هفت زوج در شرف ازدواج جهیزیه تهیه شد و از طریق مرکز نیکوکاری «شهید محسن حججی» مسجد امام حسین(ع) کوی فرهنگ زنجان 24 فقره وام قرض الحسنه 50 میلیون ریالی تهیه شد و در اختیار خانواده های نیازمند قرار گرفت.

 

 

 

 

 

کانون فرهنگی و هنری شهدای هسته ای مسجد امام حسین(ع) کوی فرهنگ زنجان از زمان شیوع ویروس کرونا اقداماتی همچون تقدیر از مدافعان سلامت، کمک های یلدایی، اهدای خون، اجرای طرح سه شنبه های تکریم، توزیع بسته های تحصیلی، معیشتی و بهداشتی، اجرای طرح سراسری نذر نان، یادواره شهدای مدافع حرم  را در کارنامه خود ثبت کرده است، اسلامی در این زمینه گفت: از ابتدای بحران کرونا تاکنون کانون شهدای هسته ای با همکاری قرارگاه شهيد سليماني  شناسايي و گروه بندی اقشار آسيب پذير در منطقه صورت گرفت و تلاش شد تا کمک های معيشتی به خانوارهای آسيب پذيرتر بيشتر انجام گيرد و  در همین راستا  تهيه و توزيع بيش از 150 بسته معيشتي را در مناطق حاشيه شهر انجام دادیم. همچنین، 1500 پرس غذای گرم در میان نیازمندان به همت این کانون توزیع شد و 20 کیلو عسل مرغوب در ظرف های یک کیلویی جهت توزیع بین خانواده های نیازمند و تحت پوشش به کمک خیرین و اصحاب مسجد تهیه شد.

 

 

 

 

 

 

مدیرکانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای مسجد امام حسین(ع) زنجان افزود: علاوه بر این، اقلامي مانند بخاري، اجاق گاز، کمد براي خانواده هاي نيازمند، تلويزيون براي خانوارهايي که فرزند دانش آموز داشتند و يا اتو براي کار در منزل با کمک خيرين تهيه شد و در اختيار خانوارهاي مستضعف قرار گرفت. علاوه برآن به منظور نشاندن لبخند بر لبان خانواده های نیازمند در آستانه سال نو، بچه های کانون مسجد امام حسین(ع) طرح از عید مبعث تا نیمه شعبان را در محل کانون راه اندازی کردند تا بتوانند با دریافت کمک های مردمی، بسته های معیشتی خریداری کنند و در اختیار این خانواده ها قرار دهند.

 

علیرغم تعطیلی مساجد و ممنوعیت تجمع در مساجد، بچه های مسجد امام حسین(ع) کوی فرهنگ زنجان ضمن فعالیت در فضای مجازی، طرح سه شنبه های تکریم، شنبه های کتاب و طرح ملی راهکار جزو کانون های پیشتاز استان زنجان به شمار می رودبچه های کانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای در  چند نوبت در پایگاه انتقال خون جهت اهدا خون به بیماران نیازمند حاضر شدند.

 

 

 

 

کانون شهدای هسته ای در محورهای شبکه سازی و فضای مجازی با تشکیل هیات اندیشه ورز در حوزه تولیدات هنری با اجرای سرود، شعر و ادبیات، در حوزه کتابخوانی با برگزاری طرح شنبه های کتاب،در حوزه قرآن و عترت با برگزاری دوره های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، تفسیر، صحیفه سجادیه و ابتهال، در حوزه فعالیت های اجتماعی با برگزاری دوره های مشاوره و در حوزه آموزش و توانمندسازی با برگزاری دوره های فنی و حرفه ای در رشته های مهارت آموزی نقش آفرینی کرده است.

 

طرح کار آفرينی و اشتغالزايي و تقویت مشاغل خانگی یکی از رویکردهای دیگر این کانون فرهنگی هنری بوده است، به گفته اسلامی یکی از برنامه های کارآفرینی کانون تهيه دمنوش در کانون شهدای هسته ای و عرضه مستقيم و غيرمستقيم از طريق فضای مجازی بوده است که نوجوانان عضو کانون در این برنامه مشارکت داشته اند.

 

وی ادامه داد: با توجه به اينکه مسجد و کانون شهدای هسته ای منبع درآمد خاصي ندارد و اغلب فعاليت ها با مشارکت خيرين و کمک های ستاد فهمای استان زنجان تامين مي شود بر آن شديم، تا با کارآفرینی منبع درآمد جديدی پيدا کنيم و مقدمات طرح کارآفرینی از مهر ماه 99 فراهم شد و به تازگي مرحله عرضه به بازار فراهم شده است.

 

فعاليت های کتابخواني کانون شهدای هسته ای در ايام کرونا هم با قوت ادامه داشته است و در اين راستا به صورت حضوری و با رعايت فاصله گذاری اجتماعی به صورت محدود و همچنين با تحويل کتاب درب منزل اعضا به هر صورت که توانستند اجازه ندادند چراغ کتاب و کتابخوانی بی فروغ شود.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای مسجد امام حسین(ع) تصریح کرد: در راستاي ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني و با حمايت خيرين و قرارگاه شهيد سليماني در چندين مرحله توزيع کتاب در بين اهالي محله داشتيم که مورد استقبال گسترده قرار گرفت و با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري در مورد اهتمام در امر کتابخواني آحاد جامعه کتابخانه کانون با راه اندازي کانال کتابخانه در پيام رسان های مختلف اقدام به معرفي کتاب و بارگزاري متن کتاب ها به صورت پي دي اف مي کند. اسلامی گفت: طرح «شنبه های کتاب» که در چند سال گذشته توسط کانون های فرهنگي هنری مساجد اجرا مي شود، در کانون شهدای هسته ای نيز با موفقيت و با استقبال گسترده اجرا شد.

 

مدير کانون شهداي هسته ای اعلام کرد: اين طرح در شش مرحله انجام شد که پنج مرحله در فضای حقيقي و بعد از نماز مغرب و عشا در حضور نمازگزاران و يک مرحله در فضای مجازی و در کانال کتابخانه کانون شهدای هسته ای انجام گرفت. البته جدا از طرح نيز برنامه های معرفی کتاب و خوانش کتاب در فضای حقيقی با حضور نوجوانان عضو کانون و در فضای مجازی در کانال کتابخانه کانون برگزار می شود.

 

سه شنبه هاي تکريم که در راستای طرح ايران قوي جزء برنامه هاي کانون قرار گرفت، در کانون شهدای هسته اي نيز مورد توجه قرار گرفت اين طرح با تقدير از شش تن از افراد موفق و خوشنام در محله در راستای الگو سازی انجام شد و از حافظان قرآن کريم، کاسبان منصف محله، خواهران و نوجوانان فعال در برنامه های کانون و همچنين مسئول پر تلاش کتابخانه تجليل به عمل آمد.

 

پایان پیام/40

نظر شما