شناسهٔ خبر: 47219154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نقش آفرینی رسانه ها در انتخابات

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به نقل از ایرنا، انتخابات یکی از بارزترین مردم سالاری دینی، پشتیبان امنیت ملی و نماد مقبولیت حکومت است و رسانه های به عنوان رکن چهار دموکراسی نقش مهمی در افزایش سطح آگاهی و تحلیل و تشویق مردم به انتخاب اصلح در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شورای شهر و روستا دارد.
به گفته بسیاری از کارشناسان، خبرگزاری ها ، مطبوعات و رسانه های سهم بسزایی در شکل دادن به آگاهی مردم و قضاوت و داوری آنها در مورد انتخاب افراد اصلح، شناخت برنامه‌‏ها و شعارها و وعده‏های انتخاباتی دارند.
در دنیای امروز رسانه ها، آئینه تمام نمای تمایلات اجتماعی جوامع به شمار می روند، واکنش رسانه ها به اخبار و اتفاقات روز معمولا نشات گرفته از واکنش های عمومی مردمی است.
علرغم همه سنگ اندازی ها و تفرقه افکنی های دشمنان‌ طی چند سال اخیر در جبهه جنگ نرم  در حوزه رسانه و تزریق یاس و ناامیدی در جامعه ، هنوز رسانه ها در بین مردم جایگاهی مطلوب دارند.
بررسی آمارها نشان می دهد مشاهده اخبار، اطلاعات و پیگیری اخبار موثق از رسانه های قابل اعتماد نشان از این دارد که بخش قابل توجهی از مردم رسانه های داخلی را مرجع اخبار خود می‌دانند و هنوز تاثیرپذیری مردم از رسانه ها در جامعه تا حد قابل توجهی مشهود است.
هم اکنون ۱۲۱ نشریه  و پایگاه خبری شامل روزنامه، هفته نامه، دو هفته نامه، گاهنامه، و… در قزوین فعالیت می‌کنند که حدود ۵۶  نشریه در سطح استان فعال است و خبرگزاری و  نشریات فعال استان نقش مهمی در پوشش خبری وقایع استان و همچنین تحلیل وقایع ملی برعهده  دارند.
از این رو یکی از مهم ترین دغدغه های موجود در مواجهه با فعالیت های سیاسی و فرهنگی در استان قزوین توجه به نگاه رسانه ها به مسئله است، این در حالی است که انتخابات  ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا را می‌توان مهم ترین رویداد سیاسی، اجتماعی با فراگیری بالا در کشور دانست، رویدادی که واکنش رسانه ها نسبت به آن از سوی مردم به شدت در حال نظارت و بررسی است.

1

 

نقش محوری رسانه در رونق بخشی فضای انتخابات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: حضور حداکثری مردم در پای صندوق رای  فرآیندی است که رسانه ها از ارکان مهم آن محسوب می شوند.

محمد حسین اسماعیلی با بیان اینکه در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری قرار داریم و انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز اهمیت ویژه ای دارد، افزود: باید زمینه تقویت حضور حداکثری مردم و انتخاب نامزد اصلح از سوی رسانه‌ها به جامعه شناسانده شود.

وی اظهار داشت: نقش رسانه ها و فضای مجازی در روشنگری و هدایت افکار عمومی بویژه در موضوعاتی مانند انتخابات بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مظهر اراده مردم است، اظهار داشت: اداره امور کشور متکی بر اراده و آرای مردم صورت می‌گیرد و رسانه‌های استان ظرفیت مهم فرهنگی در پیشبرد مدیریت افکار عمومی در انتخابات هستند.
اسماعیلی اضافه کرد: انتخابات فرصتی برای همبستگی و انسجام ملی و شرکت در تعیین سرنوشت و آینده کشور است و مشارکت حداکثری و برگزاری انتخابات با شکوه  به نوعی تضمین آینده کشور و پشتوانه ای مستحکم برای نظام است.
این مسوول تاکید کرد: فردی که متکی به آرای اکثریت ملت باشد با اتکا به این رأی حداکثری می تواند با قدرت و صلابت بیشتری به خدمتگزاری مردم بپردازد.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به مشارکت حداکثری، پرداختن به این نکات از سوی رسانه ها ضروری است ، تصریح کرد: تبیین اهمیت انتخابات به عنوان بهترین و تنها راه گشایش در کشور در همه زمینه ها، تبیین نقش مردم در انتخاب شرایط آینده کشور، تبیین تبعات عدم مشارکت مردم در انتخابات، ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در عین آرامش و پرهیز از دوقطبی کردن جامعه است .
اسماعیلی خاطر نشان کرد: مطالبه‌گری نوعی تمرین دموکراسی و انجام کار مشارکتی است، بنابراین بدون داشتن ظرفیت و روحیه همکاری جمعی و احترام به نظر دیگران مطالبه‌گری اجتماعی مقدور نیست ، افزایش مشارکت و کار جمعی نیازمند تمرین عملی و ملموس است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: همچنین مطالبه‌گری اجتماعی از مسوولیت‌پذیری و تعهد اجتماعی جدا نیست واگر افراد درخواستی داشته باشند اما در قبال آن درخواست هیچ تعهد و مسوولیتی را نپذیرند، طرح مطالبه معنایی ندارد بنابراین مطالبه جمعی برای آبادانی و پیشرفت کشور و تعهد و مسئولیت همگانی در قبال آن باعث افزایش مشارکت عمومی و اجتماعی می شود.
 

20
رسانه ها اصلی‌ترین ابزار برای شکل‌دهی به جریان‌های فکری جامعه هستند

مسوول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان قزوین با بیان اینکه انتخابات نشانگر بلوغ سیاسی و اجتماعی یک جامعه است ، گفت: رسانه ها باید زمینه ساز تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و اطمینان بخشی از  انتخابات سالم و ایمن به مردم باشند.
سید حسین بی نیاز ،انتخابات ۲۸  خردادماه امسال را مهم ترین رویداد فراگیر اجتماعی در کشور دانست و افزود : خبرنگاران و مدیران رسانه ها باید از هم‌اکنون زمینه‌ساز حضور مردم در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشند و وظیفه دینی و ملی خود را برای مشارکت در این میدان مهم که برای آینده کشور تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است بیش از گذشته فراهم کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید اقشار مختلف مردم و جوانان را با تولید محتوا به اهمیت انتخابات و حضور حماسی در این رخداد آگاه کنند، یادآورشد: دشمنان انقلاب اسلامی از مدت‌ها قبل با تهیه و تولید برنامه‌های گوناگون به دنبال دلسرد کردن مردم و جلوگیری از حضور همگان در این عرصه هستند.

مسوول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان قزوین گفت : دشمنان قسم خورده نظام اسلامی با تدوین برنامه هایی دروغین ، بدنبال کاهش حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا و شکل نگرفتن دولت انقلابی هستند.

وی اهتمام مسوولان در فراهم ساختن زیرساخت های لازم برای برگزاری یک رقابت سالم، سازنده و قانونی اشاره کرد و افزود : در حالی به استقبال انتخابات ۱۴۰۰ می رویم که کشور به دلیل تحریم های ظالمانه و چالش های کرونا با شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مواجه است.

رسانه ها مشاوران امین مردم و مسوولان در روند برگزاری انتخابات هستند
مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین با تاکید بر اینکه رسانه ها مشاوران امین مردم و مسوولان در روند برگزاری انتخابات هستند، یادآورشد: فعالیت و اطلاع رسانی درست رسانه ها می‌تواند اطمینان خاطر به شرکت کنندگان و مردم دهد که بتوانند با اعتماد در انتخابات شرکت کنند.
بی نیاز به نقش کمیته اطلاع رسانی انتخابات اشاره کرد و افزود: از مدت ها قبل جلسات اطلاع رسانی کمیته انتخابات با حضور فعالان این عرصه در حوزه روابط عمومی های شورای اطلاع رسانی و نمایندگان رسانه ها برگزار شده و این نشست ها ادامه دارد.
 

020

فعالان رسانه ای قزوین مدافع منافع ملی باشند

مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان قزوین بابیان اینکه رسانه‌ها به عنوان اصلی‌ترین ابزار برای شکل‌دهی به جریان‌های فکری جامعه و قدرتمندترین وسیله برای فرهنگ سازی در هر جامعه‌، وظایفی مهمی برعهده دارند، گفت: در شرایطی که دشمنان برطبل نا امیدی می زنند رسانه ها باید مدافع منافع ملی باشند و مردم را به شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب کنند.

وی افزود:  رسانه های استان قزوین باید با دعوت از نخبگان، احزاب و افراد بانفوذ و گفت وگو و هم چنین انعکاس دیدگاه های آنان ، زمینه فراهم شده برای مشارکت حداکثری در انتخابات را به نمایش بگذارند.

به گفته بی نیاز، رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و بر اساس تئوری «هر چند نمی‌توان به مردم گفت چگونه فکر کنند اما قطعا می‌توان به افکار عمومی القا کرد که به چه چیزی فکر کنند» نقش بسیاری در تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین شناساندن نامزدهای اصلح به مردم را دارند و همین باعث شده در این برهه از زمان توقع و انتظارات از جامعه رسانه‌ای بیش از هر زمان دیگری باشد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین گفت : رسانه ها در عرصه انتخابات باید توجه داشته باشند که رسانه هایی مورد وثوق و اعتماد مردم هستند که در انعکاس اخبار و اطلاعات؛ صداقت و درستی را مبنای کار خود قرار می دهند و از افراط و تفریط پرهیز می کنند و در این راستا باید تاکید کرد که رسانه های اخلاق محور یک سرمایه ارزشمند برای مردم و جامعه محسوب می شوند.

وی ایجاد شور، شعور و نشاط انتخاباتی در بین اقشار مختلف مردم را از جمله وظایف رسانه ای در زمان تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد و  افزود: رسانه ها باید با ادبیات صادقانه، وحدت بخش، امیدوار کننده و نشاط آور در عرصه انتخابات را جزو اصول کاری خود قرار دهند.

بی نیاز، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، برای تشکیل پارلمان محلی را مهم خواند و تاکید کرد که رسانه ها باید مراقبت کنند در دامان افرادی که با دادن وعده های غیرقابل اجرا و واهی به دنبال جلب آرای عمومی هستند؛ گرفتار نشوند زیرا کمک به این افراد جفا در حق مردم، نظام و آرمان شهدا است.

مسوول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان قزوین ، با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه این استان دقت نمایند که نقد را با تخریب اشتباه نگیرند و نقد منصفانه را سرلوحه کار خود قرار دهند ، گفت : کمک به ایجاد فضای نقد منصفانه بسیار مهم است و انصاف در تبلیغات انتخاباتی یک رکن است و اگر به آن توجه نشود تبدیل به بداخلاقی انتخاباتی شده و فرهنگ انتخاباتی کشور را دچار خدشه می کند.

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بدون نقش آفرینی رسانه‌ها محقق نمی‌شود
مدیرعامل خانه مطبوعات استان قزوین نیز گفت  : مشارکت حداکثری در تمامی انتخابات از تاکیدات و منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است که با روشنگری و تبیینگری رسانه ها محقق می‌شود.
هادی درزی رامندی گفت: اصحاب رسانه و قلم با توجه به این کارکرد خطیر و رسالت سنگین خود باید در راستای تشریح اهمیت انتخابات در گام نخست و تببین برنامه‌های نامزدهای انتخابات در گام بعد قدم بردارند تا مردم با اطلاع و آگاهی کافی و با نشاط و انگیزه لازم، پای صندوق‌های رای حضور یابند.

021

وی اضافه کرد: در این میان از فعالان رسانه انتظار می رود از تخریب و توهین به نامزدهای انتخابات پرهیز کرده و تبیین برنامه‌های نامزدهای مورد نظر خود را در دستور کار قرار دهند.
درزی رامندی گفت: تخریب و سیاه نمایی در آیینه رسانه‌ها نه تنها فایده و ثمری برای جناح و نامزد مورد نظر ندارد بلکه کل نظام را هدف قرار می‌دهد و ابزاری برای سوء استفاده رسانه‌های معاند و تشویش اذهان عمومی و در نهایت ایجاد حس بی اعتمادی در جامعه می‌شود.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان قزوین با اشاره به نقش پررنگ فضای مجازی،گفت: دسترسی آسان، همه گیری، سرعت بالای انتشار مطالب و محبوبیت در میان اقشار مختلف، فضای مجازی را به رسانه‌ای عمومی و چندوجهی تبدیل کرده که غفلت از آسیب‌های آن ضررهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
وی یادآورشد : فضای مجازی که با کارکردهای تازه و جدید خود عرصه رقابت را بر مطبوعات تنگ کرده است اگر به حال خود ، افسارگسیخته رها شود دیگر قابل کنترل نخواهد بود.
درزی رامندی افزود: فقدان نظارت، ناتوانی در کنترل و اعمال مدیریت یکپارچه، فقدان متولی خاص و نو ، جدید و ناشناخته بودن برای متولیان از جمله آسیب‌های این فضا است که در عرصه انتخابات پررنگ تر نمود خواهد یافت.
وی اظهار داشت : بسیاری از کاربران در این فضا به راحتی می‌توانند با کاربری‌های فیک و ناشناخته شروع به فعالیت کرده و علیه یا له جناح،نامزد و حتی حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات اقدام نمایند.
به گفته درزی رامندی فضای مجازی همچون تیغ دولبه‌ای است که استفاده مفید از آن نیازمند برنامه ریزی،هماهنگی و مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی است و مدیریت آن به تنهایی از اداره ارشاد و خانه مطبوعات برنمی آید.

 

رسانه ها هدایت گر مردم به سمت معیارهای صحیح انتخاب باشند

مسوول بسیج رسانه استان قزوین نیز با بیان اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ضریب امنیت ملی کشور را بالا می برد، گفت: رسانه ها نقش هدایت گری مردم به سمت معیارهای صحیح انتخاب باشند.
محمد کشاورز با اشاره به بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که فرمودند رسانه بایستی دانشگاه عمومی باشد و جامعه را به سمت و سوی درستو انقلابی هدایت کند، افزود: چرا که  جنبه‌های درست، مثبت و منفی کار رسانه های عمومی در هم تنیده است به طوری که رسانه می‌تواند هم موجب وحدت و سبب همبستگی و وفاق ملی شود و هم ناظر قوی بر عملکردهای اقتصادی، اجتماعی سیاسی و جاوگیری از فساد در جامعه باشد.

وی اظهار داشت: عوامل زیادی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات نقش دارند که یکی از مقدم ترین آنها رسانه ها است و خبرنگاران چشم ، گوش و زبان گویایی مردم هستند و اگر رسانه ها این مسائل را بخوبی متوجه باشند و بتوانند بدرستی تبیین و اطلاع رسانی کنند و در فضای شفاف و تبادل اطلاعات  انجام شود می‌توان از بسیاری از تفرقه افکنی ها جلوگیری کرد.
این مسوول اضافه کرد: در سالهای اخیر بسیاری از موارد با سو استفاده از بستر فضاهای مجازی و کانال ها و شبکه ها توسط افراد بی نام و نشان و بی هویت مدیریت می شوند که با شایعه سازی و دورغ پراگنی موجب نا امن کردن جامعه شده اند و در این بین نقش رسانه ها بیش از پیش خود نمایی می‌کند.
کشاورز تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع امید و امید آفرینی توجه ویژه ای دارند و ضمن اینکه از امید کاذب دادن برحذر داشته ولی تاکید داشتند که هدف دشمن نا امید کردن مردم است.
وی اضافه کرد: امروز با گذشته ۴۲ سال از انقلاب اسلامی همواره با دشمنان قسم خورده نظام مواجه هستیم که از تمامی راهبردهای جنگ سخت و نرم برای ضربه زدن به نظام و انقلاب بهره بردند.
کشاورز خاطر نشان کرد:در حال حاضر دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال این هستند که نظام را نا کارآمد و به بن بست رسیده مطرح کنند و حتی ضرورت انقلاب را زیر سوال می برند که وظیفه رسانه های مستقل و مردمی در این شرایط بسیار سخت تر بوده و باید به دنبال پاسخگویی به این مسایل باشند. 
مسوول بسیح رسانه استان قزوین گفت: قدرت اقناع و وحدت آفرینی و هم افزایی رسانه ها در شرایط فعلی جلوگیری از تشدد و آشوب می‌کند و با نزدیک شدن به زمان انتخابات از وظایف اصلی رسانه ها همین افزایش سواد رسانه ای مردم، افزایش سطح آگاهی جامعه و مواجهه با این سخن پراکنی هاست.
کشاورز خاطر نشان کرد: روزانه اخبار زیادی به مردم می رسد و باید قدرت تحلیل مردم افزایش یابد تا سره از ناسره قابل تشخیص باشد 

022
این مسوول تصریح کرد: بحث دیگر رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و جنگ روانی که در چندین سال همواره بوده و در زمان انتخابات نقش پررنگتری دارند قطعا در انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به شرایط و ویژگی‌های که دارند خیلی بیشتر سعی می کنند که در این عرصه فعالیت کنند ، رسانه های خارجی در تمام صفحه های اجتماعی تلاش می کنند با ارائه اطلاعات گمراه کننده  و جعلی و گیج کننده برای مخاطب ترور شخصیت نامزدها را در دستور کار دارند .

وی تاکید کرد: برخی رسانه های زرد با افشاگری ، القای نارضایتی، تجسس سوابق زندگی و شغلی نامزدها ریاست جمهوری یا شوراهای شهر و روستا که ثبت نام کرده اند و با  تکنیک های خبری مانند پاره خبرگویی تلاش دارند باعث بدبینی مردم نسبت به نامزدها و در کلان مردم را نسبت به نظام و شرکت در انتخابات دلسرد کنند.
کشاورز  تاکید کرد: رسانه ها باید با نقد سازنده عملکرد ، کارنامه و برنامه های کاندیدها مختلف را به دور از تخریب  بررسی کنند.

همزمان با بلوغ انقلاب اسلامی باید انتخاب ها عاقلانه و مطالبه گرانه باشد

 پیشکسوت رسانه ای استان قزوین نیز با بیان اینکه در بلوغ انقلاب اسلامی باید انتخاب ها عاقلانه و مطالبه گرانه باشد، گفت: رسانه‌ها در مشارکت حداکثری مردم و معرفی افرد اصلح، نقش بسیار اثرگذار و تعیین کننده ای در انتخابات دارند.
محمد رضا جباری افزود:رسانه‌ها در شرایط فعلی باید با مطالبه گری معیارهای انتخاب درست را به مردم انتقال دهند چرا که بعداز چهار دهه از انقلاب اسلامی نباید چشم بسته با کاندیدایی رای داد .

023  

وی اظهار داشت: باید کمک کنیم مردم از کاندیدها مطالبه گری کنند و از کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه بخواهند که برای حل مشکلات فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی و معضلات چه برنامه های دارند.

به گفته وی حتی کاندیدهای ریاست جمهوری باید وزیران کلیدی و معاون اول خود را به مردم معرفی کنند تا آگاهی نسبی از نامزدها در اختیار مردم قرار گیرد .
این پیشکسوت عرصه رسانه اضافه کرد: باید انتخاب کورکورانه را کنار گذاشت چرا که سرنوشت کشور با این انتخاب رقم خواهد خورد،  آگاهی بخشی درست ، اصولی بدور از مسایل سیاسی است و رسالت مهم رسانه ها در انتخابات ریاست جمهوری و در سطح استانی در بحث شوراهای اسلامی شهر و روستا موظف هستند  از کاندیدها با توجه به تخصص، توان و مدرک در مسیر مدیریت شهری برنامه بخواهند.
مدیر خبرگزاری برنا در قزوین افزود: اگر رسانه ها در تبیین نوع انتخاب درست عمل کنند می شود کمک کرد تا درصدی از انتخابات اصولی و کارشناسی شده انجام شود ، چرا که امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیازمند است و اگر  رسانه ها وجدانی عمل کنند و بدانند چه خبری و گفت و گویی می تواند به روشنگری مردم کمک کند و چه مساله و نکته ای می تواند آرامش جامعه را برهم بزند و تفرقه افکنی و خبرهای غیر واقعی را نشر ندهند می‌توانند کمک کننده باشند.
در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان قزوین، ۹۶۴ داوطلب در ۲۸ شهر به رقابت خواهند پرداخت که ۸۶ درصد داوطلبان مرد و ۱۴ درصد آنها زن هستند.
استان قزوین دارای ۶۷۹ روستای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای روستایی است که در این دوره چهار هزار و ۶۳۳ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه امسال برگزار خواهد شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما