شناسهٔ خبر: 47218757 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حوزه علمیه و رسانه (۵)؛

وظایف متقابل رسانه ملی و حوزه علمیه

حجت الاسلام بطحائی گفت: صدا و سیما باید همگام با مواضع رهبری و مراجع پیش برود تا بتواند فرهنگ اسلامی را به تمام جامعه ترویج کند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سید محمد مهدی بطحائی گلپایگانی مولف کتاب جلوه ای از نهج البلاغه در موضوع کم رنگ شدن نقش حوزه علمیه در ساختار صدا و سیما به خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا گفت: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (حدید/۲۵) خداوند در این آیه شریفه اشاره به رسالت انبیا و رسولان خود دارد و در اصول کافی نیز روایت شده است العلما ورثه الانبیا، بنابراین در ابتدا برای بررسی این موضوع باید به رسالت حوزه علمیه، رسالت صدا و سیما و در نهایت به ارائه راهکار مناسب پرداخته شود.

وی افزود: طبق فرمایش امام صادق (ع) در اصول کافی، علمای اسلام وارثین انبیاء الهی هستند و آنچه که از انبیا به علما به ارث می رسد بیان و ترویج معارف اسلام ‌و سبک زندگی به شیوه صحیح است.

مولف کتاب جلوه ای از نهج البلاغه بیان کرد: در آیه ۲۵ سوره حدید خداوند می فرماید،لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ که اشاره به لزوم حضور انبیاء برای ایجاد عدل و قسط در جامعه دارد و از طرفی علما که ورثه انبیا هستند نیز باید جا پای انبیا بگذارند و اقامه ی عدالت و قسط کنند که لازمه آن بیان، ترویج و تحقق معارف اسلامی است که شامل عقلیات، نقلیات، ارزش های اخلاقی، بیان سبک زندگی، شیوه حکومت داری و... می باشد.

حجت الاسلام بطحائی گلپایگانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند، حوزه علمیه باید همانند زنبور عسل عمل کند یعنی همانطور که زنبور هم عسل دارد و هم نیش، حوزه علمیه نیز باید هم جامعه را از معارف انقلاب و مبارزه‌ی در راه خدا و اسلام هشیار و بیدار کند و جوانان را سیراب نماید و از طرفی نیز در موارد لزوم برای تنبّه برخی از نیش خود استفاده کند.

وی افزود: رسالت حوزه مقدسه علمیه بیان معارف، اهداف اسلام، سبک زندگی و حکومت داری است تا سبب رشد جامعه و در نهایت به وجود آمدن و تقویت گفتمان های انقلابی در میان مردم گردد.

حجت الاسلام گلپایگانی با توجه به رسالت صدا و سیما گفت: امام خمینی (ره) صدا و سیما را به یک دانشگاه تعبیر کرده اند که در این دانشگاه باید؛ اصول اسلام و عالی ترین مفاهیم انقلاب که برخاسته از مکتب اهلبیت (علیهم السلام) است به شکل مؤثر و مناسب و نیز همراه با جاذبه ارائه گردد.

وی ادامه داد: رسالت صدا و سیما بسیار سخت و دشوار است چراکه تاثیر پذیری فراوانی بر جامعه دارد و لذا باید تمام معیار های مقاومت و استکبار ستیزی را دارا باشد.

مؤلف کتاب جلوه ای از نهج البلاغه در مورد راهکار مناسب به خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا گفت: صدا و سیما باید گرایشات اصولی نظام را با تمام قوت و قدرت و هنرش آنگونه که مورد تایید و توقع رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بوده ارائه کند.

وی ادامه داد: صدا و سیما باید همگام با مواضع رهبری و مراجع پیش برود تا روحانیت در دو بخش محتوایی و اجرایی به موفقیت برسد و بتواند فرهنگ اسلامی را به تمام جامعه القا کند.

گلپایگانی بیان کرد: موارد ذکر شده زمانی اتفاق می افتد که اولاً رسالت حوزه مقدسه علمیه و صدا و سیما شناخته شود و ثانیاً وحدت بین آنها و تهیه ی محتوا با در نظر گرفتن مبانی اسلام صورت گیرد.

نظر شما