شناسهٔ خبر: 47217967 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25 اردیبهشت

اعلام لیست خودروهای سواری مجاز برای واردات

اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 اردیبهشت 1351؛ ​شقایق ایران مورد توجه آمریکا قرار گرفت

وزارت کشاورزی آمریکا 40 هزار دلار برای تحقیق در نحوه کشت شقایق و بررسی «الکالوئید»های آن در اختیار ایران قرار دارد. همچنین یک کارشناس «ژنتیک» گیاهی آمریکا برای مدت شش ماه با محققان ایرانی در مورد گیاه‌ شقایق همکاری خواهد داشت.

لاله‌زاری، استاد شیمی آلی دانشکده داروسازی در مورد شقایق گفت: تحقیقات در زمینه گیاه شقایق که موردنیاز کلیه کشورهای دنیا است، از چندین سال قبل در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آغاز شد و در سال 1967 نیز از طرف اینجانب گزارشی پیرامون گیاه شقایق در مجله علمی (نیچر) منتشر شد.

دکتر لاله‌زاری که ریاست هیات محققان گیاه سمی و زهرآگین شقای را دارد در مورد این گیاه اضافه کرد: شقایق که در دامنه کوه‌های البرز وجود دارد، در دنیا بی‌نظیر است و به واسطه ماده (ته بائین) که دارد مورد احتیاج شدید کشورهای اروپا و آمریکا می‌باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه این نوع شقایق که از خانواده (پاپا وراسه) است، ‌اسم علمی  آن (پاپا ور براک تتوم) می‌باشد فاقد مرفین است، یادآور شد که از ماده تبائین موجود در شقایق که محرک و تشنج‌آور است، برای ساختن ماده ترک اعتقاد معتادین به مواد مخدر به نام «تالوکسین» استفاده می‌شود.

خود «تبائین» قابل مصرف نیست ولی قابل تبدیل به مواد سودمند مثل «کدئین» که مصرف زیاد بین‌المللی دارد، می‌باشد. این گیاه سمی بوده و سم آن سخت کشنده است.

دکتر لاله‌زاری یادور شد: به واسطه تحقیقاتی که انجام شده، متد تکثیر این نوع شقایق به‌دست آمده است ولی در حال حاضر صلاح نیست که این متد افشا شود.

25 اردیبهشت 1361؛کشورهای صنعتی، کشورهای فقیر را بیش از پیش مقروض خود کردند

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در اجلاس وزرای داریی و روسای بانک‌های مرکزی عضو کمیته موقت صندوق بین‌المللی پول که در فنلاند تشکیل شد با اشاره به وضعیت اقتصادی جهان اظهار کرد: وضعیت موجود اقتصادی کشورهای صنعتی و کاهش تورم در این کشورها به قیمت وارد آمدن فشار اقتصادی بر کشورهای فقیر و در حال توسعه انجام شده است.

وی افزود: برخلاف ادعای کشورهای صنعتی که عامل اصلی وضع ناهنجار اقتصادی جهان را بهای بالای نفت قلمداد کرده‌اند، وضع کنونی نشان می‌دهد که چگونه با وجود کاهش بهای نفت هنوز کشورهای در حال توسعه با افزایش بیش از حد کالاهای صنعتی تولید شده در غرب با وضع نابسامان اقتصادی روبه‌رو هستند.

وی عامل اصلی این وضع را سیاست اقتصادی خاص اتخاذ شده توسط کشورهای صنعتی غرب اعلام کرد و افزود: این کشورها با افزایش نرخ بهره و انحصار بازار سرمایه‌های پولی کشورهای فقیر را بیش از پیش مقروض خود کرده‌اند؛ به‌طوری‌که میزان بدهی کشورهای فقیر به غرب از 80 میلیارد دلار در سال 1980 به بیش از 100 میلیارد دلار در سال 1982 افزایش یافته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن انتقاد از عملکرد بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول خواستار آن شد که کشورهای فقیر در حال توسعه با تشکیل و تقویت اتحادیه‌های تهاتری به منظور توسعه تجارت بین خود از اتکا به کشورهای صنعتی غرب و پول رایج این کشورها بکاهد.

25 اردیبهشت 1381؛ امضای قرارداد توسعه میادین نفتی فروزان و اسفندیار

با امضای قرارداد توسعه میادین نفتی فروزان و اسفندیار در خلیج فارس، تکلیف دو میدان مشترک نفت و گاز دیگر روشن شد. قرارداد توسعه میادین فروزان و اسفندیار بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه پترو ایران منعقد شد.

مهدی میرمعزی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: بهره‌برداری از میدان فروزان از سال 1354 شروع شده و تاکنون بیش از 550 میلیون بشکه نفت خام از این میدان استخراج شده است ولی در سال‌های اخیر تولید مخزن روند نزولی داشته و در حال حاضر روزانه 40 هزار بشکه از این میدان نفت استخراج می‌شود.

وی افزود: مطالعات انجام‌شده بیانگر این واقعیت است که در صورت عدم اجرای برنامه توسعه این میدان که با عربستان سعودی مشترک است، تولید روزانه فعلی طی 3 سال آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت و به همین دلیلی طرح توسعه میادین فوق طبق مصوبه برنامه سوم توسعه به روش بیع متقابل انجام خواهد گرفت.

میرمعزی ادامه داد: طبق قرارداد، سقف تولید روزانه میادین فروزان و اسفندیار به 109 هزار بشکه خواهد رسید و این طرح در مدت 3 سال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و هرگونه تاخیر در زمان بهره‌برداری، مشمول جریمه پیمانکار می‌شود.

وی هزینه‌های سرمایه‌ای (سقف مبلغ قرارداد) را 395.7 میلیون دلار، هزینه‌های غیر سرمایه‌ای را 59.3 میلیون دلار و حق‌الزحمه، ریسک و هزینه‌های بانکی را 130.6 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در این قرارداد جمعا 585 میلیون دلار تعهد بازپرداخت نرخ بازگشت سرمایه پیمانکار در نظر گرفته شده است.

میرمعزی گفت: در حال حاضر از میدان اسفندیار نفتی برداشت نمی‌شود و طی 25 سال آینده جمعا 11 میلیون بشکه نفت خام از این میدان تولید خواهد شد.

زمینه‌های گسترش همکاری ایران و عربستان بررسی می‌شود

زمینه‌های همکاری‌های ایران و عربستان در بخش کار و ایجاد فرصت‌های شغلی در دیدار سید صفدر حسینی، وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از عربستان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سید صفدرحسینی در مدت اقامت در عربستان علاوه‌بر دیدار با برخی از مقام‌های بلندپایه این کشور و مذاکرات رسمی با وزیر کار سعودی از مراکز فنی و حرفه‌ای و تامین اجتماعی این کشور دیدار و با مسوولان این نهادها گفت‌و‌گوهای کاری خواهد داشت. «علی النمله» وزیر کار و امور اجتماعی عربستان سال گذشته دیداری از تهران داشت که سفر سید صفدر حسینی پاسخ به این دیدار است.

25 اردیبهشت 1391؛ تعیین تکلیف خروج 160 شرکت دولتی از تهران

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور از تعیین تکلیف 160 شرکتی که قرار بود از تهران خارج شوند، خبر داد و گفت: درباره کارکنان دولت که به شهرستان‌ها منتقال شده‌اند بنایی به بازگشت آنها نداریم.

لطف‌الله فروزنده درباره وضعیت کارکنان منتقل شده به شهرستان‌ها و تحقق وعده‌ها به آنها گفت: تاکنون 30 هزار نفر از کارکنان دولت از تهران به شهرستان‌ها منتقل شده‌اند، سایتی را ایجاد کرده‌ایم که خدمات مقرر را عده‌ای دریافت کرده‌اند و برای عده‌ای هم که دریافت نکرده‌اند در حال انجام است. هر کس مایل باشد به شهرستان‌ منتقل شود، موافقت می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که قرار بود از تهران خارج شوند، خارج شده‌اند؟ گفت: تقریبا آنهایی که شرکت‌های وابسته به دستگاه‌ها بودند یا ادغام شدند یا براساس اصل 44 واگذار شدند یا اینکه به خارج از شهر انتقال یافتند. در این پروژه که حدود 160 شرکت را پیش‌بینی کرده بودیم تقریبا تکلیف تمامشان روشن شده است.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای لوکس در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

قیطریه

170

نوساز

4.500.000

پاسداران

170

نوساز

4.200.000

زعفرانیه

180

3

5.000.000

جمشیدیه

175

-

5.800.000

میرداماد

200

نوساز

4.300.000

فرشته

197

-

5.500.000

آجودانیه

220

-

5.600.000

زعفرانیه

205

5

5.700.000

ولنجک

265

10

4.500.000

نیاوران

350

-

5.500.000

محمودیه

220

-

5.000.000

دیباجی

170

-

2.650.000

منظریه

170

نوساز

4.000.000

 

لیست خودروهای سواری مجاز برای واردات

لیست نهایی خودروهای قابل‌ ثبت سفارش در سال 91 ازسوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد.

این لیست که با مجوزهای مورد تایید اداره‌کل ماشین‌سازی و قوای محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده، شامل خودروهای خارجی است که قرار است در سال جدید وارد کشور شدند.

امسال نیز در شرایطی این لیست در سایت ثبت‌سفارش قرار گرفته که پیش از این خبرهایی مبنی‌بر تحریم ورود خودروهای مربوط به شرکت‌های کیا، هیوندایی، بی.ام.و، پورشه، بنز، مازراتی و تویوتا شنیده می‌شد. حال آنکه در لیست امسال تمامی برندهایی که پیش از این نیز در بازار خودرو حضور داشتند، مشاهده می‌شد.

اما تنها شرکتی که در لیست ثبت سفارش امسال قرار ندارد برند بی.ام.و است که به گفته یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نمایندگی برند مذکور هنوز نتوانسته در سال جدید برخی از مجوزهای درخواستی اداره‌کل ماشین‌سازی و نیرومحرکه را کسب کند.

آنچه در لیست ثبت سفارش امسال بیشتر به چشم می‌آید، حضور فعالانه شرکت دایملر – کرایسلر است که بخش عمده‌ای از جدول خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال 91 را به خود اختصاص داده است.

دو شرکت ستاره ایران و ستاره تجارت ایران، نمایندگی واردات خودروهای بنز به کشور را دارند.

اما خودروهای تویوتا در لیست ثبت‌سفارش، بعد از بنز در جایگاه دوم قرار دارند.

برند کیا از لحاظ میزان ثبت سفارش های خودرو در مقام سوم قرار دارد.

هیوندایی دیگر برندی که حضور خود در بازار ایران را اعلام کرده، مقام چهارم را در تعداد خودروهای قابل ثبت‌سفارش دارا است.

برند رنو نیز با مدل‌های اسکای اتوماتیک، فلوئنس، کولئوس، لاگونا، لتیتودمجوز واردات را در حالی اخذ کرده که این شرکت با تولید تندر-90 در دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو ظاهرا قصد حضور فعالانه‌تری در بازار خودروی کشورمان را ارد.

در لیست ثبت‌سفارش امسال همچنین برندهای مازراتی، آلفارومئو، جیلی، ام‌جی، اوپل، سانگ‌یانگ، سوبارو و میتسوبیشی نقش پررنگی دارند و هر کدام به ترتیب مجوز واردات برای مدل‌هایی خاص از خودروهای تولیدی را کسب کرده‌اند.

 

3000 میلیارد ریال برای پلت‌فرم «قربان: و «غدیر»

خودروسازان برای تولید پلت‌فرم ملی تلاش کنند، چراکه ما مسوول تولید نیستیم ولی منابع لازم مالی را در اختیار خودروسازها قرار داده‌ایم تا آنها به این توانایی برسند. سیدمجید هدایت، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حالی به ذکر این نکته پرداخت که به گفته وی دغدغه اصلی سازمان تحت تابعه وی طی دو سال و نیم گذشته ضرورت طراحی 4 پلت‌فرم ملی و تولید 21 نوع محصول جدید بوده است.

هدایت در صحبت‌هایش از سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی برای طراحی و ساخت دو پلت‌فرم ملی با نام‌های قربان و غدیر هم گفت که گویا مصوبه آنها در روزهای عید غدیر و عید قربان سال 89 صادر شده و در حال حاضر در اختیار یکی از بنگاه‌ها است.

هدایت در ادامه از پرداخت سهم 90 میلیارد تومانی سازمان گسترش و نوسازی برای شروع این کار گفت و تاکید کرد که مابقی این مبلغ باید ازسوی خودروساز تامین شود که البته به دلیل کمبود بودجه تاکنون به‌طور کامل محقق نشده اما خودروسازان اجبارا باید به این سو حرکت کنند.

نظر شما