شناسهٔ خبر: 47215448 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دانش‌آموزان کرونایی در امتحانات شرکت نکنند، امتحان مجدد برگزار می‌شود

اعلام جزئیاتی از نحوه برگزاری حضوری امتحانات نهایی دانش‌آموزان

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: کارکنان حوزه‌های امتحانی و مدیران مدارس برای رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی آموزش دیده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امتحانات دانش‌آموزان از 27 اردیبهشت آغاز می‌شود و علاوه‌بر دانش‌آموزان پایه دوازدهم (برای امتحانات نهایی)، دانش‌آموزان پایه نهم هم باید در امتحانات حضوری شرکت کنند؛ با وجود موافقت ستاد ملی کرونا با امتحانات حضوری اما همچنان اعتراضات برخی دانش‌آموزان ادامه دارد.
مخالفت دانش‌آموزان با امتحانات حضوری علاوه‌بر نگرانی از بیماری کرونا به این دلیل است که آنها می‌گویند «یکسال گذشته تمام دروس را به شیوه مجازی فراگرفته‌اند و هم‌اکنون انتظار امتحانات مجازی دارند».
مسئولان وزارت آموزش و پرورش در بحث برگزاری امتحانات مجازی برای پایه نهم و دوازدهم، تکلیف را روشن و این استدلال را مطرح کردند «نمرات این دو پایه در انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب رشته کنکور دخیل است بنابراین باید حضوری برگزار شود چون نمرات قابل استنادتر است.» البته برای همراهی با دانش‌آموزان، 30 درصد محتوای کتاب‌های درسی نیز حذف شده است.اما در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانش‌آموزان در بازه زمانی برگزاری امتحانات (27 اردیبهشت تا 24 خرداد) برخی نگرانی‌ها از سوی خانواده‌ها مطرح می‌شود.
به عنوان مثال برخی از سؤالات اصلی بدین شرح است:
 در مدرسه‌ای با سه یا چهار کلاس در پایه‌ نهم و حضور حدود 100 دانش‌آموز در هر امتحان چگونه می‌توان سلامت دانش‌آموزان را تضمین کرد؟  تأمین اقلام بهداشتی (ماسک، الکل، مایع دستشویی، موارد ضدعفونی‌کننده و... ) چگونه انجام می‌شود؟ کارکنان حوزه‌های امتحانی اعم از معلمان و مدیران مدارس برای اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی آموزش دیده‌اند؟
البته پروتکل بهداشتی برای برگزاری امتحانات شامل بندهای مختلف و سختگیرانه‌ای است که اجرای دقیق آنها و نظارت بر شیوه اجرا پاشنه آشیل برگزاری موفق امتحانات حضوری است.
در همین رابطه مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش کارکنان حوزه‌های امتحانی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به تسنیم گفت: تمام مسئولان حوزه‌های امتحانی و مدیران مدارس آموزش دیده و دوره ضمن خدمت برای آنها برگزارشده است که در این آموزش‌ها، پروتکل‌های بازگشایی مدارس و برگزاری آزمون‌ها ارائه شده است همچنین در روزهای اخیر چند جلسه ویدیو کنفرانس برای مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، رؤسای سنجش، معاونان و ناظران برگزار شد.
محمد محسن بیگی افزود: بخش زیادی از نکات در آموزش نیروی انسانی ذکر شده است البته پروتکل برگزاری آزمون‌ها تقریباً مشابه سال گذشته است و شاید 10 درصد از بندها تغییر کرده باشد؛ همین تجربه را سال قبل داشتیم بنابراین قرار نیست کار جدیدی انجام شود.
محسن بیگی درباره تأمین مواد مورد نیاز حوزه‌های امتحان (ماسک، مایع ضدعفونی‌کننده، الکل) اظهارداشت: این موضوع به تمام حوزه‌های امتحان اعلام شده است و از قبل مواد لازم را پیش‌بینی و تأمین کرده‌اند بنابراین در بحث تأمین مایحتاج توسط حوزه‌های امتحان و مدارس مشکلی نداریم.
وی متذکر شد: بخشی از مسائل در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌ها است به عنوان مثال حتماً باید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده شخصی همراه داشته باشند و دانش‌آموزان از تجمع در کنار هم قبل و بعد از امتحان خودداری کنند.
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان در امتحانات چه تدابیری‌اندیشیده شده است؟ گفت: به مسئولان حوزه امتحانی و مدیران مدارس درباره جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان تذکر داده شده است، همچنین اطلاعیه و پوستر در حوزه‌های امتحان نصب می‌شود البته در پایه نهم چون امتحانات مدرسه‌ای است، مشکلی نخواهیم داشت و در پایه دوازدهم نیز تعدد حوزه‌های امتحانات نهایی به شدت افزایش داشته بنابراین تعداد دانش‌آموزان در هر حوزه کاهش یافته است.
وی در پاسخ به این پرسش که در مدرسه‌ای با چند کلاس در پایه نهم و حضور 100 دانش‌آموز در روز امتحان رعایت پروتکل‌های بهداشتی دشوار نیست؟ بیان داشت: در روز امتحان فقط دانش‌آموزان پایه نهم در مدرسه حضور دارند و بین کلاس‌ها تقسیم می‌شوند به عنوان مثال اگر مدرسه‌ای دو پایه نهم دارد حدود 55 تا 60 دانش‌آموز در یک روز به مدرسه می‌آیند چون میانگین کلاس‌های درس دوره متوسطه اول 27 تا 28 نفر است، این تعداد را می‌توان در کل فضای مدرسه توزیع کرد.
 دانش‌آموزان کرونایی در امتحانات نهایی شرکت نکنند
 امتحان مجدد برگزار می‌شود
در همین زمینه مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با شبکه خبر، اظهار داشت: اگر دانش‌آموزی پایه نهم مبتلا به کرونا بود، می‌تواند در آزمون شرکت نکند چرا که ما یک آزمون جبرانی در اواخر تیر و اوایل مرداد داریم که می‌تواند در آن آزمون شرکت کند و نمره‌اش در امتحانات خرداد ثبت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا کریمی ادامه داد: اگر باز هم نتوانست می‌تواند در آزمون شهریور شرکت کند البته اگر گواهی داشته باشد که در خرداد، کرونا داشته است، نمره‌اش در بخش امتحانات خرداد ثبت می‌شود.
کریمی افزود: برای پایه دوازدهم هم همین طور است و اگر کسی کرونا داشت و نتوانست در آزمون شرکت کند، در شهریور شرکت می‌کند البته یک کمیسیون خاص وجود دارد که مدارک را بررسی می‌کند و اگر تأیید شد، نمره‌اش برای خرداد ثبت می‌شود؛ بنابراین خانواده‌ها نگران این موضوع نباشند.
وی تاکید کرد: طراحی سؤالات با احتساب شرایط کرونایی و آموزش مجازی انجام می‌گیرد و اطمینان می‌دهیم که آموزش و پرورش به دنبال سختگیری بی‌مورد نیست و همراه دانش‌آموزان خواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره شرایط و تعداد حوزه‌های امتحانی گفت: ۶ هزار و ٧٠٠ حوزه امتحانی برای آزمون در نظر گرفتیم، گندزدایی فضای امتحانی، تهویه هوا و فاصله صندلی‌ها از هر طرف ٢ متر، از جمله مهم‌ترین موارد بهداشتی مورد توجه در حوزه‌های امتحانی است.
 امتحانات نهایی پایه‌های نهم و دوازدهم
در تاریخ مقرر برگزار می‌شود
از سوی دیگر، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت برگزاری امتحانات نهایی پایه‌های نهم و دوازدهم به خبرگزاری فارس گفت: بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد این امتحانات سر موعد مقرر برگزار شود.
علیرضا رئیسی با بیان اینکه تا کنون هیچ تغییری در زمان برگزاری امتحانات ایجاد نشده است، افزود: بررسی این موضوع در جلسه شنبه ستاد هم در دستور کار نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما