شناسهٔ خبر: 47204871 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

مسیری که «شهر زیبا» برای رسیدن به موفقیت در ماه رمضان ۱۴۰۰ طی کرد

به نظر می‌رسد ریسک شبکه پنج در اعتماد به تیم جوان «شهر زیبا» جواب داد و اگر کمی حوصله در مدیران این شبکه وجود داشته باشد با ادامه این برنامه در رمضان‌های سال‌های آینده «شهر زیبا» می‌تواند به یک برند موفق رمضانی تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، شهاب شریف- تلویزیون امسال هم مانند سال‌های گذشته با دستی پر به استقبال ماه مبارک رمضان رفت و برای ساعات مختلف ماه ضیافت الهی برنامه‌های مختلفی را برای مخاطبین خود تدارک دید. ویژه برنامه‌های لحظات افطار یکی از پربیننده ترین باکس‌های تلویزیون در این ماه به شمار می‌رود که تلویزیون امسال هم در شبکه‌های مختلف تدارک‌ ویژه ای برای بیننده‌های خود دیده بود و مردم در این لحظات و از بین ویژه برنامه‌های افطار شبکه‌های مختلف حق انتخاب داشتند و با توجه به سلیقه خود می‌توانستند انتخاب کنند چه برنامه ای را تماشا کنند.

یکی از این برنامه‌ها «شهر زیبا» بود که در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رفت. برنامه ای اجتماعی که در هر قسمت سعی دارد قصه ای‌ مردمی را روایت کند و به جنبه‌های مغفول مانده این قصه‌ها بپردازد. این برنامه که امسال اولین سال حضور روی آنتن را تجربه می‌کرد را می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. 

تغییر دکور در قیاس با ویژه برنامه‌های افطار

اولین موضوع قابل بحث و بررسی «شهر زیبا» دکور و فرم ساخت برنامه است. برخلاف عادت همیشگی برنامه سازان تاک شوهای رمضان «شهر زیبا» دست به تغییری در فرم برنامه سازی لحظات افطار زده و در دکور آن خبری از میز و صندلی نیست و مجری و مهمان برنامه دور یک میز و به صورت ایستاده برنامه را پیش می‌بردند. این تغییر فرم با توجه به فضای خوبی که در اختیار کارگردان تلویزیونی برنامه برای قاب بندی‌های متنوع تر می‌داد، هم باعث شده چشم مخاطب هنگام تماشای «شهر زیبا» خسته نشود و هم از طرفی دست مجری برنامه را برای اجرا باز گذاشته تا راحت تر برنامه را اداره کند.

نکته دیگر درباره ویژه برنامه لحظات افطار شبکه ۵ همزمانی پخش این برنامه با سریال شبکه سه سیماست. «شهر زیبا» برخلاف دیگر برنامه‌های مشابه خود که یک ساعت پیش از اذان مغرب روی آنتن می‌روند، لحظاتی قبل از اذان مغرب پخش خود را آغاز می‌کند و تا یک ساعت بعد از اذان ادامه پیدا می‌کند و این یعنی درست در لحظاتی که سریال «یاور» روی آنتن شبکه سه سیماست، «شهر زیبا» هم در شبکه پنج پخش می‌شود. اتفاقی که اگرچه در روزهای ابتدایی‌ به ضرر ویژه برنامه افطار شبکه پنج به نظر می‌رسید اما بعد از گذشت روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان یک رقابت بین سریال شبکه سه و «شهر زیبا» ایجاد کرد تا مخاطبان رسانه ملی بر سر دو راهی «یاور» و «شهر زیبا» یکی را انتخاب کنند.

اجرایی که رفته رفته پخته‌تر شد

در برنامه‌های گفتگو محور مجری یکی از مهم ترین عناصر در برنامه به شمار می‌رود که اگر اجرای درستی داشته باشد و بتواند به خوبی برنامه را اداره کند تاک شو با موفقیت مسیر خود را طی می‌کند و در غیر این‌صورت برنامه نمی‌تواند توفیق چندانی کسب نماید. مصطفی امامی که پیش از این ویژه برنامه تحویل سال شبکه چهار سیما را نیز اجرا کرده بود مجری جوان «شهر زیبا»ست که در این برنامه به عنوان‌ اولین تجربه اجرای زنده خود سکاندار اداره ویژه برنامه افطار شبکه پنج سیما بود.

امامی اگرچه در روزهای اول کمی در اجرا عجول به نظر می‌رسید اما بعد از گذشت چند روز از برنامه به خوبی با فضای برنامه هماهنگ شد و توانست در فضای کلی برنامه جا بیفتد. به نظر می‌رسد می‌توان از مصطفی امامی به‌عنوان یکی از چهره‌های آینده دار و خوش آتیه تلویزیون نام برد چهره ای که اگر  مدیران رسانه ملی برنامه ریزی درستی روی او داشته باشند بعد از سال‌ها می‌تواند نامی بین چهره‌های شاخص اجرای کشور برای خود دست ‌و پا کند.

اما در کنار مجری جوان برنامه حجت الاسلام علی سرلک نیز به‌عنوان کارشناس برنامه جلوی دوربین می‌رفت که حضور به اندازه وی لحظات خوبی را در برنامه به تصویر می‌کشد. ارتباط غیر کلیشه ای مجری و کارشناس «شهر زیبا» گاهی باعث ایجاد فضایی با نشاط در برنامه می‌شد که همین موضوع یکی از برگ برنده‌های این برنامه تلویزیونی است.

مسیری که «شهر زیبا» برای رسیدن به موفقیت در ماه رمضان 1400 طی کرد

تلاش برای فاصله گرفتن از سایه سنگین «ماه عسل»

در سالی که اغلب ویژه برنامه‌های افطار تلویزیون مخاطب را به یاد ماه عسل احسان علیخانی می‌اندازد «شهر زیبا» تا حد زیادی در انتخاب سوژه‌ها و نوع روایت‌ها متفاوت عمل کرده‌ و به نظر می‌رسد اتاق فکر و کارگردان این برنامه تلویزیونی در انتخاب سوژه‌ها امیدآفرینی و گاهی لبخند را به اشک و غصه ترجیح داده است. 

در نهایت به نظر می‌رسد ریسک شبکه پنج در اعتماد به تیم جوان «شهر زیبا» جواب داد و اگر کمی حوصله در مدیران این شبکه وجود داشته باشد با ادامه این برنامه در رمضان‌های سال‌های آینده «شهر زیبا» می‌تواند به یک برند موفق رمضانی تبدیل شود.

انتهای پیام/۴۱۳۹/

نظر شما