شناسهٔ خبر: 47197770 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بهره‌برداری از ۱۴۰۰ میلیارد تومان پروژه زیربنایی در پایتخت دریایی ایران

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان بخش عمده راه‌آهن چابهار -زاهدان به پایان رسیده است، افزود: با بهره‌برداری از این پروژه در کنار توسعه بندر شهید بهشتی وقت آن رسیده که چابهار پایتخت دریایی ایران لقب بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالرحیم کردی در آیین بهره‌برداری از 94 پروژه در مناطق آزاد کشور با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهوری اظهار کرد:  خرداد 1306 هفته‌نامه حبل‌المتین کلکته در مقاله‌ای با عنوان «راه‌آهن چابهار یا اعظم الطرق تجارتی  بین‌المللی» نوشت، پس از اتصال چابهار به دریای سیاه از طریق راه‌آهن کانال سوئز از درجه اهمیت می افتد و این بندر کوچک محقر با بنادر بزرگ دنیا رقابت خواهد کرد و به ایستگاه تجارت شرق و غرب تبدیل می شود. در پایان به ارزش پسکرانه ای این بندر می پردازد و اشاره می­‌کند قدر و قیمت چابهار برای آن است، که مال ایران است، و اگر در قبضه دولتی دیگر می بود این قدر و قیمت را نداشت.

وی ادامه داد: چابهار با این جغرافیای استراتژیک در پی عنایات ویژه رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل مکران و اهتمام دولت جنابعالی در سال‌های اخیر به جایگاه بین‌المللی‌اش نزدیک شده است.

وی یادآور شد: تصویب طرح توسعه منطقه آزاد با یک نقطه منفصل در ریمدان  به عنوان دروازه ورود به اقتصاد 219 میلیون نفری پاکستان و اتصال به پروژه عظیم کریدور اقتصادی چین و پاکستان، نویدبخش تحولات عظیم اقتصادی برای این جغرافیای ارزشمند و اقتصاد ملی و منطقه‌ای است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به این‌که بخش عمده راه‌آهن چابهار -زاهدان به پایان رسیده است، افزود: با بهره‌برداری از این پروژه در کنار توسعه بندر شهید بهشتی وقت آن رسیده که چابهار پایتخت دریایی ایران لقب بگیرد.

کُردی بیان کرد: در منطقه آزاد چابهار بر پایه مأموریت‌های محوری پتروشیمی، فولاد، لجستیک و حمل‌ونقل، با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب ، برای افزایش ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برنامه‌ریزی و تلاش اساسی صورت پذیرفته است.

وی گفت: در این راستا شهرک پتروشیمی نگین مکران در زمینی به مساحت 1200 هکتار بعنوان بخشی از هاب سوم پتروشیمی با سرمایه‌گذاری به ارزش 1064میلیارد تومان و ظرفیت جذب 14 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای تولید 20 میلیون تن محصولات پتروشیمی و صرفاً برای صادرات طراحی شده است. 3 مجتمع پتروشیمی با ارزش سرمایه گذاری 3.6 میلیون یورو در این سایت درحال ساخت هستند و از نیمه سال 1401 به تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی بیان کرد: در چابهار به‌عنوان یکی از چهار شهر لجستیک براساس سند جامع لجستیک کشور تمرکز بر زیرساخت‌های لجستیکی و تهیه طرح جامع محدوده جدید منطقه آزاد با تمرکز بر هاب لجستیک اقدام ارزشمندی است که صورت پذیرفته است و در این راستا امروز شاهد افتتاح مجتمع انبارهای منطقه آزاد چابهار به مساحت 35 هزار مترمربع و ارزش سرمایه‌گذاری 156 میلیارد تومان هستیم.

وی تاکید کرد: بدون تردید چابهار بین‌المللی و پایتخت دریایی ایران نیازمند بستر ارتباطی و مخابراتی در قواره بین‌المللی است، پروژه‌ دیگری که امروز به بهره‌برداری می‌رسد فاز اول توسعه زیرساخت های ICT منطقه با راه اندازی اپراتور مکران‌تل، کارت شهروندی و سامانه بار هوشمند است که با ارزش سرمایه‌گذاری 45 میلیارد تومان در فاز اول زمینه تحقق شهر هوشمند را فراهم می‌کند.

به گفته وی، آخرین پروژه مرکز تجاری رویال سنتر چابهار با ارزش سرمایه‌گذاری 148میلیارد تومان است که در رونق کسب‌وکار محلی و فعالیت‌های تجاری و گردشگری منطقه نقش اساسی خواهد داشت.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که این اقدامات به عنوان بخش کوچکی از اقدامات در دولت جنابعالی به ثمر رسیده است، اظهار کرد:‌ در زمان حاضر تعداد 22 پروژه عمرانی به ارزش قراردادی 2924 میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های چابهار در حال اجراست و ارزش تولیدات این منطقه از 52 میلیارد تومان در سال 92 به بیش از 772 میلیارد تومان در سال 99 رسیده است و بهره‌برداری بیش از 150 طرح سرمایه‌گذاری تولیدی کوچک و بزرگ در حال ساخت ظرف 2 سال آینده به یک انقلاب تولیدی در این منطقه منجر خواهد شد.

کُردی یادآور شد: ریل‌گذاری اساسی که در 8 سال گذشته با تأکید بر شفافیت ، برنامه‌ریزی ، ماموریت‌محوری و تغییر استراتژی از تجارت به تولید در مناطق آزاد صورت گرفته ، حاصل سیاست های دولت جنابعالی، حمایت های اعضای شورای عالی مناطق آزاد، دبیران شورای عالی مناطق آزاد جناب آقای مهندس ترکان، جناب آقای دکتر بانک و جناب آقای مهندس مؤمنی می‌باشد . قطعاً نقش این مناطق در آینده اقتصاد ایران با تحقق برنامه‌های تعریف‌شده در این دوره قابل‌توجه و غیرقابل‌انکار خواهد بود.

انتهای پیام/

 

نظر شما