شناسهٔ خبر: 47194554 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

زحل حلقه‌های خود را از کجا آورده است؟

ستاره‌شناسان در رابطه با حلقه‌های ایجاد شده در اطراف سیاره زحل نظریه‌هایی ارائه کرده اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان _ آنا نوشت: همچنان مشخص نشده که چرا زحل حلقه دارد. سه نظریه در خصوص شکل‌گیری حلقه‌های این سیاره وجود دارد. براساس نظریه اول، این حلقه‌ها از مواد باقی‌مانده‌ای ساخته شده‌اند که سیاره زحل را تشکیل داده است. به عبارت دیگر مواد اضافی توانایی تبدیل به قمر را نداشته و در عوض به شکل حلقه درآمده است.
 
در نظریه دوم مطرح می‌شود که این حلقه‌ها بقایای قمر زحل باشد که در سانحه‌ای مانند برخورد شهاب‌سنگ یا سیارک از بین رفته است. براساس نظریه سوم، این حلقه‌ها از از بقایای قمری تشکیل شده که به دلیل نیرو‌های جزر و مدی زحل از هم پاشیده است.
 
در صورتی که این حلقه‌ها به همراه زحل تشکیل شده باشند، زمان مورد نیاز برای جمع‌آوری این مقدار از خاک و گردوغبار حدود ۴ میلیارد سال طول کشیده است. 
 
بخش اعظمی از حلقه‌های زحل از جنس آب یخ‌زده بوده و گرد و غبار ویا خاکی در آن‌ها وجود ندارند. این امر نشان می‌دهد این این حلقه‌ها جوان‌تر از سیاره زحل هستند.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما