شناسهٔ خبر: 47193621 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

افزایش نگرانی‎ها درباره توزیع نابرابر واکسن در میان کشور‌های جهان

بسیاری از کشور‌های جهان، از جمله برخی کشور‌های آفریقایی همچنان منتظر دریافت واکسن کووید-۱۹ هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - در حالی که کشور‌های ثروتمند واکسن‎های کرونا را برای شهروندان خود ذخیره کرده‎اند، بسیاری از کشور‌ها هنوز در تلاشند تا دوز‌های اولیه واکسن را تامین کنند؛ تعدادی از کشور‌ها مانند چاد هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده‎اند.

به گزارش «ایندیپندنت»، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید «ده‌ها کشور، که بسیاری از آن‌ها در آفریقا هستند، هنوز هم منتظر دریافت واکسن هستند؛ به عنوان مثال می‌توان به برخی از کشور‌های آفریقایی از جمله چاد، بورکینافاسو، بوروندی، اریتره و تانزانیا اشاره کرد.»

بهداشت جهانیهشدار داد «تاخیر و کمبود منابع واکسن باعث می‌شود که کشور‌های آفریقایی در زمینه واکسیناسیون کووید-۱۹ از سایر نقاط جهان عقب بمانند و این قاره در حال حاضر تنها یک درصد از واکسن‌های توزیع شده در سراسر جهان را در اختیار دارد.»

«جیان گاندی»، هماهنگ کننده برنامه «کوواکس» در یونیسف، می‎گوید «در مکان‌هایی که هیچ واکسنی وجود ندارد، این احتمال نیز وجود دارد که انواع جدید، جهش یافته و نگران کننده‌ای ظاهر شود.»

به گفته وی، «همه ما باید نگران عدم پوشش واکسن کرونا در هر نقطه از جهان باشیم.»

این مقام یونیسف همچنین از کشور‌های با درآمد بالاتر خواست که دوز‌هایی را به کشور‌هایی که هنوز منتظر دریافت این واکسن هستند، اهدا کنند.

در حالی که کل موارد تایید شده ابتلا به کووید-۱۹ در میان کشور‌های آفریفایی در مقایسه با مراکز شیوع در جهان نسبتا کم است، اما مقام‎های بهداشتی می‌گویند که این رقم احتمالا با واقعیت فاصله دارد، آن هم به دلیل وجود سیستم‌های بهداشتی شکننده در این کشورهاست.

کشور‌هایی که در آفریقا هنوز منتظر دریافت واکسن هستند به دلیل سیستم شکننده بهداشتی که دارند از کمترین تجهیزات برای شناسایی مبتلایان برخوردارند.

چاد نیز از زمان شیوع ویروس همه گیر کووید-۱۹، تنها ۱۷۰ مورد مرگ ناشی از این ویروس را تایید کرده است، اما تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس در این کشور دشوار بوده است.


انتهای پیام/

نظر شما