شناسهٔ خبر: 47193175 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

الجزیره:

جنگ علیه فلسطینی‌ها یک برنامه درازمدت و از قبل طراحی شده است

پایگاه خبری-تحلیلی الجزیره نوشت: اشغال، سرکوب، تبعیض، مصادره املاک یا تخریب خانه‌های فلسطینیان یک کار درازمدت و برنامه‌ریزی‌شده است تا صهیونیست‌ها هر زمان که خواستند مردمی که از بیداد به تنگ آمده‌اند را عصبانی کرده و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از الجزیره، اسرائیل یک ماشین جنگی اشغالگر خشن است که شبانه‌روز از فعالیت مخربش دست برنمی‌دارد اما چرا رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو در هفته‌های اخیر بر اقدامات تحریک آمیزش در قدس افزود تا فلسطینیان معترض را به خیابان‌ها بکشاند؟

 اسرائیل هرروز یک نگرانی جدید برای فلسطینی‌ها ایجاد می‌کند تا آن‌ها همیشه در حالت عصبانیت قرار داشته باشند. حال چرا نباید ساکنان اصلی این سرزمین خشمگین شوند؟ چرا نباید خشم خود را با اعتراض در خیابان‌ها آشکار کنند؟

چند زخمی در درگیری میان شهرک نشینان صهیونیست و جوانان فلسطینی - مشروح خشونت طلبان افراطی مورد حمایت نتانیاهو

نتانیاهو توانسته متعصب‌ترین صهیونیست‌ها را با خود همراه کند

اشغال، سرکوب، اخلال در امور، تبعیض، مصادره املاک یا تخریب خانه‌های فلسطینیان در دهه اخیر از امور روزمره اسرائیلی‌ها بوده‌اند. در ضمن، تحریکات نژادپرستانه و خشونت‌آمیز متعصبان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها نیز در سرزمین‌های اشغالی به امری عادی تبدیل‌شده است. این‌ یک کار درازمدت و برنامه‌ریزی‌شده است. تئوری‌پردازان صهیونیست در یک هجمه فرسایشی سعی بر این دارند که هر زمان خواستند مردمی که از بیداد به تنگ آمده‌اند را ناامید و عصبانی کرده و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از ترس شکست به رقبای خود در جنبش مقاومت حماس انتخابات را به تعویق انداخت و آب به آسیاب نتانیاهو ریخت

جای تعجب نیست که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم فلسطین و ممانعت از اجرای مراسم مذهبی آنان را مبارزه بین مدارا و نابردباری یا قانون و نظم با قانون‌شکنی و خشونت توصیف می‌کند. نتانیاهو و اسلاف صهیونیست وی در این کار یعنی محق جلوه دادن خود و خشونت‌طلب جلوه دادن مردم فلسطین استاد هستند.

دیپلماسی عمومی نتانیاهو که بر انتشار اخبار مثبت در خصوص رژیم صهیونیستی در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی موسوم به هاسبارا متمرکز بوده هم‌اکنون ناکارآمد شده و به جای جذب هم‌پیمان باعث دور شدن افکار عمومی خارجی از رژیم صهیونیستی شده است اما در سرزمین‌های اشغالی کماکان کارآمد است و باعث خشمگین شدن ساکنان اصلی این سرزمین می‌شود. در مقابل، افراطیون صهیونیست را به گرد توطئه‌گری همچون نتانیاهو جمع می‌کند تا به گمان خودشان به مبارزه با خشونت برخیزند.

بیشتر بخوانید:

محاکمه نتانیاهو از سرگرفته می‌شود

رمزگشایی از ریشه رخدادهای امنیتی زنجیره‌ای در اسرائیل

در حقیقت، پاسخ کوتاه به یک سؤال متداول دیگر یعنی، چرا اکنون؟ این است که این نتانیاهو است دیگر!

این مرد که به اعتقاد عموم یک دروغ‌گوی سریالی و یک شیاد ماهر است به اتهامات مختلف ازجمله کلاه‌برداری، خیانت در اعتماد و دریافت رشوه باید در دادگاه حاضر شود. اگر او نخست‌وزیری خود را از دست بدهد، شکی نیست که مانند ایهود اولمرت، سلف خود، به زندان خواهد افتاد.

نتانیاهو برای حفظ قدرت به همه روش‌های ممکن متوسل شده است، ازجمله تقویت و اتحاد با متعصب‌ترین عناصر جامعه اسرائیل یعنی حتی افراطی‌تر از افراد حزب افراطی خودش لیکود. این‌ها همان نئوفاشیست‌های افراطی مذهبی هستند که به گفته یکی از روزنامه‌نگاران اسرائیلی در اواسط آوریل به مناطق فلسطینی‌نشین این شهر وارد شدند تا به ایجاد رعب و وحشت، ضرب و شتم، غارت و تخریب اموال فلسطینیان مشغول شوند و زمینه را برای بروز خشونت ایجاد کنند تا نتانیاهو از فرصت به‌دست‌آمده بهره کامل ببرد.

نتانیاهو به این متعصبان نژادپرست کمک کرد تا با سازمان‌دهی و متحدشدن به یک حزب مذهبی صهیونیست تبدیل شوند و بتوانند حداقل امتیاز لازم برای ورود به کنست و پیوستن به ائتلاف برنامه‌ریزی‌شده نتانیاهو را به دست بیاورند.

نتانیاهو متوجه شده بود که توان تشکیل یک دولت ائتلافی را نخواهد داشت اما اقدامات وی برای بهره‌برداری از این جمعیت افراطی نتیجه داد. این افراطیون مذهبی فراتر از انتظارات ظاهر شده‌اند و توانستند ۶ کرسی تعیین‌کننده در پارلمان جدید را به دست آوردند که به آن‌ها این جرئت را داده تحریکات خشونت‌زا را از قدس آغاز کنند و در همه جای سرزمین‌های اشغالی گسترش دهند تا مزد زحمات و حمایت نتانیاهو را داده باشند.

در همین حال، در اواخر ماه گذشته، نتانیاهو دست به اقدام دیگری زد که در شعله‌ور شدن ناآرامی‌های اخیر تأثیر فراوان داشت. وی مثل دفعات قبل شرکت فلسطینیان ساکن قدس شرقی را در انتخابات ملی منع کرد اما این بار اقدام وی فلسطینیان را بیشتر خشمگین کرد زیرا روند دموکراتیک داخلی آن‌ها را مختل می‌کرد و درواقع آن‌ها را از به دست گرفتن قدرت به‌صورت دموکراتیک ناامید کرد.

تردیدی نیست که نتانیاهو از اوج‌گیری تنش‌ها برای ماندن در قدرت  و رهایی از محاکمه استفاده خواهد کرد

از قضا، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با استفاده از این فرصت و از ترس شکست به رقبای خود در جنبش مقاومت حماس انتخابات را به تعویق انداخت. جالب اینجاست مناطقی که عباس هیچ‌گونه کنترل امنیتی و هماهنگی با اسرائیل روی آن‌ها ندارد، بیشترین سطح اعتراضات مردمی را شاهد هستند.

نتانیاهو پیرو دکترین ناامید کردن مردم فلسطین از مقاومت برای رهایی است

در همین حال، نتانیاهو از تهدیدهای جنبش اسلام‌گرای حماس به‌منظور دست زدن به اقدامات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل نهایت استفاده را کرد تا به محاصره محوطه مسجدالاقصی ادامه دهد. تردیدی نیست که نتانیاهو از این اوج‌گیری تنش‌ها برای ماندن در قدرت استفاده خواهد کرد، خواه با امتناع از دادن فرصت به مخالفانش برای تشکیل دولت ائتلافی یا با اصرار بر تشکیل یک دولت اضطراری دیگر.

حماس: بیرون کردن فلسطینیان از «الشیخ جراح» با هدف یهودی سازی قدس است

درحالی‌که نتانیاهو نقش مهمی در تشدید تنش‌ها داشته است، اما به‌هیچ‌وجه اولین و یا به نظر نمی‌رسد آخرین کسی باشد که مردم را به خشونت تحریک می‌کند. او مانند اسلاف راست‌گرا و چپ‌گرای خود، توسط الگوی ایدئولوژیکی‌اش، زپ جابوتینسکی، که تقریباً یک قرن پیش رساله تجدیدنظرطلبانه خود به نام دیوار آهنین را نوشت، این‌گونه توجیه شده است که همه اقدامات لازم برای ناامید کردن فلسطینیان از بازپس‌گیری سرزمین مادری خود را انجام دهد.

جابوتینسکی گفته بود فلسطینیان احمق نیستند که بتوان آن‌ها را فریب داد یا تطمیع کرد تا وطن خود را به تازه‌واردان یهودی تسلیم کنند و نیز هیچ خسارتی برای جبران از دست دادن سرزمین مادری آن‌ها هرگز کافی نخواهد بود، بنابراین باید آن‌ها را به ناامیدی کامل سوق داد. این اقدام باید با تهدید و خشونت انجام شود.

اسرائیل به‌طور منظم کار یهودی‌سازی بیت‌المقدس را ادامه می‌دهد به همین دلیل است که فلسطینی‌ها نگران هستند شاید مکان بعدی مسجدالاقصی، سومین مکان مقدس در دین مبین اسلام، باشد. بیت‌المقدس در حقیقت جهان کوچکی در دل فلسطین اشغالی است، جایی که اسرائیل برای دهه‌ها، زمین‌ها، خانه‌ها و مشاغل فلسطینی را به نفع مهاجران یهودی مصادره یا تخریب کرده و بسیاری از اماکن مقدس فلسطینیان را در مراحل بعدی یهود سازی کرده است.

انتهای پیام/۴۱۵۵/

نظر شما