شناسهٔ خبر: 47189913 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دورهمی‌های عید فطر مخاطرات کرونا را به شهرهای فارس بازمی‌گرداند

شیراز_ایرنا _ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شهروندان خواست از برگزاری مراسم دورهمی خانوادگی در تعطیلات عید فطر خودداری کنند زیرا به گفته او آسان گیری شرایط در این روزها می‌تواند خطرات موج چهارم کرونا و همه‌گیری را به شهرهای فارس بازگرداند.

صاحب‌خبر -

مهرزاد لطفی چهارشنبه در سیصد و بیست و یکمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی، بر ضرورت پایبندی جدی به پروتکل های بهداشتی در تعطیلات عید فطر تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت ناپایدار کرونا در استان، در شرایط کنونی همکاری بیش از بیش مردم لازم است.

وی در جمع اعضای این ستاد، وضعیت کنونی بیماری در استان را بسیار حساس خواند و با اشاره به تلاش هایی که برای خروج از موج چهارم بیماری صورت گرفته، افزود: در تعطیلات پیش رو لازم است مردم پروتکل های بهداشتی را پیش از پیش رعایت کنند تا با موج بعدی کرونا در استان روبرو نشویم.

وی در این نشست با اعلام آغاز محدودیت های سفر از روز گذشته در سراسر کشور؛ از مردم خواست تا از هرگونه دورهمی خانوادگی و مسافرت هایی که عامل اصلی انتقال و انتشار بیماری در سطح جامعه است، خودداری کنند.

 لطفی در ادامه این نشست با بررسی وضعیت موارد ابتلا به کروناویروس در شهرستان های استان، ظرفیت تخت های بیمارستان های استان را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز  با بیان آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع تا امروز بیست و دوم اردیبهشت، آمار بستری بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم کووید۱۹ را اعلام کرد و گفت: ۸۶۷ هزار و ۳۲۳ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۵۱ هزار و ۹۷۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

عبدالرسول همتی گفت: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۹۸ هزار و ۶۰۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۳۳۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۶۶ هزار و ۳۱۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۸۲۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۷۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی با اعلام جان باختن ۲۷ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون در فارس را چهار هزار و ۳۱۴ نفر اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه همچنین بیان کرد:  ۲۴۰ هزار و ۹۰۷ نفر از ابتدا تاکنون بهبودی یافتند که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: با توجه به تصمیم گیری ستاد اقامه نماز کشور، در تمام شهرها به رنگ های مختلف نماز عید فطر با شرایط مختلف اقامه خواهد شد؛ بدین صورت که در شهرهای قرمز و نارنجی نماز عید فطر باید در فضای باز انجام شود، اما لازم است در تمام شهرها بدون در نظر گرفتن رنگ، پروتکل های بهداشتی به طور جدی رعایت شود. 

همتی از نمازگزاران عید سعید فطر خواست ماسک بزنند، فاصله فیزیکی را حفظ کنند، از خوردن و آشامیدن در محل های اقامه نماز خودداری کنند و مواد ضدعفونی به همراه داشته باشند. 

وی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، از نمازگزاران خواست ضمن اینکه خود نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند باشند، به عنوان یک بازرس بهداشتی نیز نسبت به این امر، توجه داشته باشند.

نظر شما