شناسهٔ خبر: 47189456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

به هیچ وجه مسائل سیاسی را وارد حوزه سلامت نکردیم

سیمین سنجری

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: نجات جان حتی یک بیمار رسالت اصلی دانشگاه است و تحت هیچ شرایطی مسائل سیاسی را وارد حوزه سلامت نکردیم.

صاحب‌خبر -

 دکتر"اصغر مکارم" در گفت و گو با ایسنا با تشریح آخرین وضعیت کرونا در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: حدود یک ماه درگیر پیک چهارم بیماری کووید ۱۹ شدیم هرچند که نسبت به پیک های سال گذشته که بزرگترین موج منطقه در دوران کرونا بود، از ۸۰۰۰ مورد مثبت با تست پی سی آر در حوزه دانشگاه بیش از ۲۵ درصد موارد که تقریبا ۲۳۰۰ مورد است، مربوط به پیک جدید بیماری بود.

وی با بیان اینکه علی رغم ورودی بالای بیماری در پیک جدید حدود ۲۰ درصد موارد مرگ را در این پیک داشتیم که حدود ۲۴ مورد ود و این در حالی است که در پیک خرداد و تیرماه سال گذشته ۱۸۹ مرگ را داشتیم، افزود: کاهش آمار مرگ در پیک جدید بیماری نشان می دهد که همه کادر بهداشت و درمان پای کار هستند هر چند که یک مورد بیماری و یا مرگ هم مهم است.

مکارم با اشاره به نقش استان های همجوار با منطقه که بیشتر ترددها از و یا به این مناطق انجام می شود، اظهار کرد: لازم است معاونت های بهداشتی دانشگاه های این مناطق جلساتی مشترک در راستای کنترل هر چه بیشتر بیماری برای حفظ سلامت مردم برگزار کنند و حساسیت لازم را به ویژه در نظارت جدی بر ترددها مخصوصا در تعطیلات پایان هفته داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت همکاری مردم به ویژه با توجه به وضعیت آب و هوای منطقه که استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یافته، تصریح کرد: بدون توجه به حواشی سیاسی و اجتماعی، مهمترین وظیفه ما حفظ جان مردم است. نجات جان حتی یک بیمار رسالت اصلی دانشگاه است و تحت هیچ شرایطی مسائل سیاسی را وارد حوزه سلامت نکردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به تقدیر روز گذشته وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور از اقدامات انجام شده در حوزه جنوب کرمان جهت کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا گفت: امکاناتی که طی شیوع بیماری در جنوب کرمان مستقر شده بی نظیر است. تمام بیمارستان های منطقه به دستگاه اکسیژن ساز آماده به کار مجهز هستند و دو مخزن ۲۰ تنی در بیمارستان های امام خمینی جیرفت و ۱۲ فروردین کهنوج آماده بهره‌برداری  هستند.

وی با اشاره به بی اهمیت بودن حاشیه سازی ها در مسیر نجات جان انسان ها و با بیان اینکه اگر به حواشی مطرح شده توجه می کردیم از اصل خدمت به مردم و نجات جان بیماران عقب می ماندیم، افزود: از نظر جذب تجهیزات برای منطقه نه تنها از دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشورعقب نیستیم بلکه از بسیاری جلوتر عمل کردیم و مدافعان سلامت وظیفه خود را انجام دادند. برای ما یک مورد مرگ و یک مورد بیماری هم مهم است پس تلاش می کنیم در کنار همکاری ضروری مردم، خدمات سلامت محور را به بهترین شکل ارائه نماییم.

مکارم به یکی از اقدامات بی نظیر دانشگاه در راه اندازی بخش بستری موقت در بیمارستان های ۱۲ فروردین کهنوج و امام جیرفت در موج جدید بیماری کرونا اشاره و عنوان کرد: در این موارد که اقدامی بی سابقه است در برخی روزها ۶۰ مورد بستری موقت داشتیم که خوشبختانه نیاز به خدمات خیلی ویژه نداشتند و در دو شیف می توانستند مراجعه و داروهای موردنیاز را دریافت کنند.

وی از افزایش مصرف دارو طی دو ماه اخیر در جنوب کرمان خبر داد و گفت: میزان مصرف دارویی ما یکباره طی دو ماه به ۳ میلیارد تومان رسید و سه برابر شد که تامین آن کار مهمی بود و با پیش بینی های صورت گرفته دچار مشکل نشدیم و از قبل ذخیره داروئی داشتیم در غیر این صورت با این پیک شدید دچار مشکل می شدیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه تاکنون ۷۰ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال و ۹۷ درصد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی جیرفت واکسن کرونا تزریق کردند، گفت: در بحث واکسیناسیون در مناطقی از کشور تخلفاتی رخ داد اما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با نظارت های دقیق و جدی هیچ موردی از تخلف را نداشتیم و خارج از آیین نامه وارد نشدیم و به فشارهای وارده به سیستم در این زمینه توجه نکردیم و طبق برنامه وزارت بهداشت و بر اساس اولویت ها واکسیناسیون انجام شد تا اصل موضوع زیر سوال نرود.

وی با ابراز  امیدواریِ توفیق و توان خدمت برای سلامت مردم اظهار کرد: کوتاهی در این مسیر قابل اغماض نیست و اگر کسی بخواهد در حوزه سلامت فاکتورهایی را دخیل کند که به مردم آسیب برساند برخورد جدی خواهد شد.

مکارم با بیان اینکه پیش بینی می شود با تولیدات داخلی واکسن در مدت کوتاهی واکسیناسیون عمومی انجام شود، افزود: مردم توجه داشته باشند واکسیناسیون راه صد درصدی پیشگیری از ابتلای به بیماری نیست. واکسن به کاهش شدت بیماری و مرگ ناشی از بیماری کمک می کند اما هیچ وقت باعث قطع صد درصدی زنجیره بیماری نخواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما