شناسهٔ خبر: 47188009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مراجعه ۴۵ درصد از سالمندان اصفهانی برای تزریق واکسن

طاهره شفیعی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مراجعه ۴۵ درصد افراد بالای ۸۰ سال برای تزریق واکسن در اصفهان باوجود اطلاع رسانی های انجام شده، گفت: از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال را در استان شروع کردیم.

صاحب‌خبر -

کمال حیدری در نشست مجازی با خبرنگاران که امروز (چهارشنبه_۲۲ اردیبهشت) برگزار شد، با اشاره به واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال در اصفهان، اظهار کرد: اگرچه واکسیناسیون درحال انجام است و از وضعیت قرمز کرونا در اصفهان عبور کرده ایم، ولی پوشش واکسیناسیون به اندازه ای نیست که بخواهیم سهل انگاری کنیم و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز تجمعی واکسیناسیون در استان، گفت: محل های تجمع خودش می تواند آسیب رسان باشد و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی را به خطر اندازد، هرچند امکانات و تهویه لازم در پایگاه ها و مراکز بهداشتی درنظر گرفته شده، ولی باز هم خطر سرایت ویروس کرونا به خاطر تجمع افراد وجود دارد، به همین خاطر واکسیناسیون را به مراکز تجمع مثل مصلی و نمایشگاه هدایت کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در حال حاضر دو مرکز تجمیعی در شهر اصفهان فعال است و درحال توسعه این مراکز به شش مرکز در نقاط مختلف هستیم تا مردم از همه نقاط دسترسی مناسبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هشت مرکز تجمعی در شهرهای پرجمعیت استان پیش بینی شده که قرار است به ۱۳ مرکز ارتقا پیدا کند، خاطرنشان کرد: افرادی که دوز اول واکسن را در مراکز بهداشت تزریق کرده اند، دوز دوم را هم در همان مرکز تزریق می کنند ولی گروه های بعدی در مراکز تجمعی واکسن خواهند زد.

رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه طی دو ماه گذشته ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق شده، گفت: با تولید واکسن ایرانی پیش بینی می شود تا ۱۰۰ هزار دوز واکسن در روز تزریق کنیم و به همین خاطر نیاز به توسعه مراکز تجمیع واکسیناسیون داریم.

حیدری با اشاره به مراجعه ۴۵ درصد افراد بالای ۸۰ سال برای تزریق واکسن در اصفهان باوجود اطلاع رسانی هایی که انجام شد، گفت: باتوجه به اینکه همکاران درحال واکسیناسیون هستند، از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون در مراکز تجمعی برای سالمندان به صورت خودرویی و ثابت انجام می شود، افزود: گروه سنی که پایین تر آمد واکسیناسیون خودرویی را منتفی کرده تا واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شود.

به گزارش ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره برخی نگرانی ها از عوارض واکسن کرونا نیز گفت: یکی از پدیده هایی که در دروان کرونا بیشتر خودش را نشان داد اظهارنظرهای غیر مسئولانه و غیر تخصصی است که این اظهارنظرها در مورد واکسن کرونا نیز ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای خوبی شکل گرفته و واکسیناسیون درحال انجام است، اما عده ای تلاش می کنند مردم را نگران کنند، درحالی که مسئولان وزارت بهداشت همه تدابیر لازم را پیش بینی کرده اند و نگرانی از بابت تزریق واکسن وجود ندارد.

حیدری با تاکید براینکه سالمندان بدانند مواجهه با خطر ویروس کرونا خیلی بیشتر از واکسن است، اظهار کرد: همه واکسن ها عارضه دارند، ولی اینقدر کم است که جای نگرانی نیست، با همه این شرایط تدابیر لازم را از پزشک و اورژانس در محل های تزریق واکسن فراهم کرده ایم تا اگر عارضه ای مشاهده شد به سرعت رسیدگی کنیم.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه واکسن های موجود به سختی تهیه می شود و بسیاری از کشورهای دنیا هنوز نتوانسته اند واکسن تهیه کنند، گفت: با تزریق واکسن های خارجی می خواهیم زمان را از دست ندهیم و گروه های پرخطر را واکسینه کنیم تا زمانی که واکسن ایرانی تولید شود و بتوانیم جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم.

به گفته وی، همه واکسن ها برای سلامت افراد موثر است و امیدواریم با تزریق واکسن جمعیت کشور در مقابل بیماری کووید۱۹ ایمن شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به جدول زمانبندی واکسن که از سوی وزارت بهداشت تعریف شده، تصریح کرد: درحال حاضر واکسیناسیون افراد مسن و بیماران خاص درحال انجام است. واکسیناسیون بیماران زمینه ای نیز پیش بینی می شود تا مهر و آبان انجام شود و بعد از تزریق واکسن به این گروه های پر خطر، تا اواخر سال بتوانیم جمعیت مدنظر را پوشش دهیم.

وی همچنین به فاز سوم کارآزمایی واکسن مشترک ایران و کوبا در اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: عوارض واکسن کونژوگه، موارد غیر حاد مثل تب و درد در محل تزریق بوده، ولی خوشبختانه تا الان عوارض حادی نداشته ایم.

وی اضافه کزد: واکسن پاستور و برکت تاکنون اثربخشی بسیار خوب و فراتر از انتظار داشته و جای امیدواری است که مراحل بالینی را به خوبی طی کرده و به زودی به تولید انبوه می رسد.

رئیس مرکز بهداشت استان در خاتمه از افراد جوان خواست اطلاع رسانی واکسیناسیون به سالمندان خانواده را انجام دهند و آنها را توجیه کنند تا برای حفظ سلامت خودشان در زمان مقرر برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما