شناسهٔ خبر: 47187722 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

واکنش‌های جهانی به تحولات فلسطین؛

نخست وزیر سابق قطر: برخی عرب‌ها برای فلسطین اشک تمساح می‌ریزند

تحولات اخیر و بی‌سابقه در فلسطین واکنش‌های بسیاری را در سطح جهان به همراه داشته است که شامل حمایت از محور مقاومت و دعوت به خویشتنداری بوده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: شدت درگیری‌ها در فلسطین اشغالی چند روزی است که افزایش یافته تا جایی که برخی از آن به عنوان انتفاضه جدید یاد می‌کنند. تشدید درگیری‌ها از آنجا آغاز شد که نظامیان صهیونیست از صبح روز (۱۰ می)، مصادف با ۲۸ ماه مبارک رمضان، با حمله به صحن‌های مختلف مسجدالاقصی، این مکان مقدس را به یک میدان جنگ تبدیل کردند و ضمن محاصره آن، با استفاده از بمب‌های صوتی، گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و حتی فلزی، نمازگزاران و تحصن‌کنندگان را هدف قرار دادند.

علاوه بر آن در مناطق مختلف کرانه باختری نیز، نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست با فلسطینیانی که در اعتراض به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها از جمله اقدام برای تصاحب محله الشیخ جراح و اخراج فلسطینی‌ها از آن به خیابان آمده بودند نیز درگیر شدند.

در پاسخ به این جنایات، نیروهای مقاومت فلسطین وارد عمل شدند. اراضی اشغالی از جمله قدس، عسقلان، تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه از عصر روز گذشته و پس از هشدار گروه‌های مقاومت فلسطین تا این لحظه شاهد حملات راکتی گسترده مقاومت است. ارتش صهیونیستی نیز شماری از نیروهای ذخیره خود را فراخوانده و در حال بمباران کور مناطق مختلف در نوار غزه است.

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، وزارت بهداشت غزه ظهر امروز اعلام کرد که در حملات رژیم صهیونیستی به منطقه غزه تاکنون ۴۸ تن به شهادت رسیده و ۳۰۴ تن دیگر زخمی شده‌اند. تحولات اخیر فلسطین با واکنش‌های بسیاری در سطح جهان مواجه شده است.

۲:۰۲ چهار عضو اروپایی شورای امنیت خواستار توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی شدند

چهار عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد، اخراج فلسطینیان در شیخ جراح و قدس اشغالی را نگران‌کننده دانستند و از رژیم صهیونیستی خواستند شهرک‌سازی و تخریب منازل فلسطینیان را متوقف کند.

این بیانیه را که «سون یورگنسن» نماینده دائم استونی در سازمان ملل متحد به نمایندگی از فرانسه، نروژ و ایرلند قرائت کرد، آمده است: «ما نگرانی شدید خود را در مورد تشدید تنش در غزه و اطراف آن و افزایش خشونت در بقیه سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله در قدس شرقی و همچنین در اسرائیل ابراز می‌کنیم».

این کشورهای اروپایی از همه بازیگران خواسته‌اند که تنش‌ها را کاهش، به خشونت، پایان و نهایت خویشتنداری را نشان دهند.

اروپایی‌ها هم با خودداری از محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها مدعی شدند: «در حالی که ما حق دفاع از خود اسرائیل را در برابر چنین حملاتی به رسمیت می‌شناسیم، از نیروهای امنیتی اسرائیل می‌خواهیم حداکثر خویشتنداری را داشته باشند تا از غیرنظامیان مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی محافظت کنند!»

۰۰: ۰۰ عضو پارلمان مغرب خواستار تعطیلی دفتر روابط رژیم صهیونیستی در این کشور شد

یکی از اعضای پارلمان مغرب در اظهارات خود خواستار تعطیلی دفتر روابط رژیم صهیونیستی و اخراج رییس این دفتر از این کشور آفریقایی شد.


۲۳:۳۰ نخست وزیر سابق قطر: برخی عرب‌ها برای فلسطین اشک تمساح می‌ریزند

نخست وزیر سابق قطر از کشورهای عربی خواست به جای آنکه در ظاهر برای فلسطینی‌ها اشک بریزند و از پشت به آنها خنجر بزنند، برای بازپس‌گیری حقوق فلسطینیان دست به یک حرکت سیاسی بزنند.


۲۳:۰۰ پادشاه عربستان سعودی جنایات رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی را محکوم کرد

«ملک سلمان عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در قدس اشغالی و اطراف مسجد مبارک الاقصی را شدیداً محکوم کرد.


۲۱:۳۰ حزب الله لبنان: امشب در دفاع از فلسطین از بام خانه‌ها ندای الله اکبر سر دهید

حزب الله لبنان با صدور یک بیانیه اعلام کرد که «به منظور دفاع از مقدسات و حمایت از دلاورمردی آزادگان فلسطین از بحر تا نهر ما شما را به شرکت در ادای بانگ الله اکبر دعوت می‌کنیم».


۲۰:۴۰ اردنی‌ها در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی تحصن کردند

اردنی‌ها برای چهارمین روز متوالی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور دست به تحصن زده و حمایت خود را از ملت فلسطین در قدس اشغالی و نوارغزه اعلام کردند.

۲۰:۲۲ چین خواستار خویشتنداری طرف‌ها در مناقشه اسرائیل- فلسطینیان شد

«ژای جون» فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه روز چهارشنبه با ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به تشدید درگیریها میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان، از تمام طرف‌ها خواست تا برای جلوگیری از تلفات بیشتر خویشتنداری خود را حفط کنند.

طبق بیانیه وزارت خارجه چین، ژای در دیدار با فرستادگان سیاسی کشورعای عربی و نماینده اتحادیه عرب در چین گفت که پکن به اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل جهت اقدام در مورد وضعیت در قدس اشغالی ادامه خواهد داد.

۲۰:۰۰ نوه «نلسون ماندلا» خواستار تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی شد

نوه «نلسون ماندلا» مبارز فقید ضد آپارتاید آفریقای جنوبی خواستار تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی شد. وی در تظاهراتی که مردم آفریقای جنوبی در پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین در کشورشان برگزار کردند، گفت که آنها خواهان تعطیلی سفارت آفریقای جنوبی در تل آویو هستند.

۱۸:۳۰ کرملین: نگران افزایش شمار تلفات غیرنظامیان هستیم

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: ما در خصوص افزایش شمار تلفات غیرنظامیان نگران هستیم. فلسطین و اسرائیل باید با تکیه بر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، قدرت حل و فصل مشکل را پیدا کنند.

۱۷:۰۰ دولت آلمان: اسرائیل حق دفاع از خود دارد!

سخنگوی دولت آلمان در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حملات موشکی بی‌وقفه از نوار غزه به شهرهای واقع در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) را به شدت محکوم می‌کنیم. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد!

۱۵:۰۰ تماس تلفنی اردوغان و پوتین

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین همتای روس وی، در تماس تلفنی به بحث و تبادل نظر درباره تحولات غزه و قدس اشغالی پرداختند.

بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان خطاب به پوتین گفته است که جامعه بین‌الملل باید جلوی رژیم صهیونیستی را بگیرد حال آنکه آنکارا به دنبال برانگیختن چنین واکنشی در سطح جهانی است.

وی همچنین خواستار اعزام صلحبانان سازمان ملل به منطقه در حمایت از مردم فلسطین شد.

۱۴:۳۹ کاخ سفید: به حمایت از اسرائیل متعهدیم

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی، حملات موشکی نیروهای مقاومت را که در دفاع از مردم مظلوم فلسطین اشغالی و نوار غزه انجام می‌شود، محکوم کرد.

وی مدعی شد: حمایت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از امنیت اسرائیل و حق مشروع آن (!) برای دفاع از خود، امری قطعی است و هرگز تغییر نمی‌کند.

ساکی در ادامه ادعاهای خود افزود: بایدن روزانه در جریان تحولات در بیت‌المقدس و غزه از جمله ویدئوهای منتشر شده از رگبار راکت‌هایی که تل‌آویو را هدف قرار می‌دهند، قرار می‌گیرد. از هفته گذشته، او به تیمش دستور داده که تعامل فشرده‌ای با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی و همچنین سران خاورمیانه داشته باشد. تیم او در حال انتقال پیامی واضح و مداوم درباره تنش‌زدایی است و این تمرکز اصلی ما است.

۱۳:۵۶ بوریس جانسون خواستار خویشتنداری در فلسطین اشغالی شد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بدون آنکه به رفتارهای تحریک‌آمیز متجاوزان صهیونیستی در برخورد با فلسطینی‌های ساکن قدس اشغالی اشاره‌ای بکند، به تحولات این روزهای فلسطین واکنش نشان داد.

وی در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد؛ نوشت: اسرائیل و فلسطینی‌ها را به عقب نشینی از آستانه (جنگ) فراخوانده و از هر دو طرف می‌خواهم که خویشتن‌دار باشند. انگلیس از افزایش خشونت و تلفات انسانی به شدت نگران است و خواستار کاهش تنش‌های فوری است.

۱۳:۰۹ هشدار دیوان کیفری بین‌المللی

«فاتو بن سودا» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در پیامی توئیتری، از تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری ابراز نگرانی کرد و درباره امکان وقوع جنایت جنگی در این منطقه هشدار داد.

وی در این باره نوشت: با نگرانی شدید تشدید خشونتها را در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه دنبال می‌کنم و امکان اینکه در این مناطق جنایت جنگی رخ دهد را در نظر می‌گیرم.

دیوان کیفری بین‌المللی در ماه میلادی مارس، خواستار آغاز تحقیقات رسمی پیرامون جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی شد.

۱۳:۰۷ جنبش جهاد اسلامی: مقاومت معادله جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل می‌کند

«احسان عطایا» عضو جنبش جهاد اسلامی در سخنانی گفت: تماس‌های مصر با مقاومت در غزه نتیجه‌ای نداشت زیرا سقف خواسته‌های مقاومت بسیار بالا است.

بر اساس این گزارش، این نماینده جهاد اسلامی در لبنان افزود: گروه‌های مقاومت خود را برای هر سناریویی آماده کرده‌اند به همین دلیل به درخواست‌ها برای توقف حملاتشان پاسخ منفی دادند.

عطایا در ادامه افزود: تحولات اخیر در فلسطین نشان می‌دهد که فلسطینیان و مقاومت یک پیکر واحد و یکپارچه هستند. بمباران غیرنظامیان در نوار غزه نشان داد که صهیونیست‌ها به شدت از حملات مقاومت هراسان شده‌اند.

این عضو جنبش جهاد اسلامی همچنین تأکید کرد: بدون شک نبرد کنونی یک معادله جدید را به صهیونیست‌ها تحمیل خواهد کرد. دشمن صهیونیستی دریافته است که هندسه جغرافیایی مقاومت دستخوش تغییر شده است.

۱۲:۵۰ خالد مشعل: رژیم صهیونیستی ریشه کن می‌شود

«خالد مشعل» رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج از جنگ کنونی میان مقاومت و رژیم صهیونیستی به عنوان یک انتفاضه واقعی یاد کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: این جنگ یک جنگ استثنایی است که در دفاع از مسجدالاقصی راه افتاده است. رژیم صهیونیستی ریشه کن خواهد شد.

رئیس حماس در خارج همچنین عنوان کرد: مقاومت فلسطین برای حمایت از قدس اشغالی و مسجدالاقصی وارد نبرد با رژیم صهیونیستی شده است. جنگ کنونی در دفاع از مقدسات آغاز شده است.

۱۲:۱۱ آیت الله سیستانی: مقاومت فلسطین در برابر اشغالگران سست نمی‌شود

دفتر «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق بیانیه‌ای را در خصوص تحولات فلسطین اشغالی صادر کرد.

بر اساس این گزارش، در این بیانیه آیت الله سیستانی بر حمایت قاطعانه خود از ملت فلسطین و مقاومت تأکید کرده است. در متن بیانیه صادره از سوی دفتر آیت الله سیستانی آمده است: مرجعیت عالیقدر عراق از حقوق ملت فلسطین حمایت می‌کند.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: مرجعیت از فلسطینیان در برابر اشغالگرانی که تلاش می‌کنند فلسطینیان را از قدس شریف اخراج کنند، حمایت به عمل می‌آورد. مرجعیت همچنین از ملت‌های آزاده درخواست دارد تا برای بازپس‌گیری حقوق فلسطینیان به آنها کمک کنند.

در بیانیه مذکور همچنین تأکید شده است: درگیری‌های اخیر در مسجدالاقصی میزان پایداری و مقاومت فلسطینیان را در رویارویی با اشغالگران متجاوز، نشان داد. ملت فلسطین از سرزمین اشغال شده خود دست نمی‌کشد. مقاومت فلسطینیان در برابر صهیونیست‌ها سست نخواهد شد.

۱۱:۲۷ روسیه خواستار پایان فوری تنش‌ها در قدس اشغالی شد

«سرگئی ورشینین» معاون وزارت خارجه روسیه در دیدار با «الکساندر بن زوی» سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو، از تشدید تنش‌ها در قدس اشغالی و نوار غزه ابراز نگرانی کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، در این دیدار، طرفین درباره شرایط جاری در قدس اشغالی به ویژه پیرامون مسجدالاقصی و نوار غزه گفتگو کردند.

آنها همچنین درباره نتایج گفتگوهای انجام شده در جلسه شورای امنیت که روز دوشنبه پیرامون حوادث قدس برگزار شد؛ به گفتگو پرداختند.

به گفته این وزارتخانه، طرف روس ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید تنش‌ها در فلسطین اشغالی، بر ضرورت پایان فوری خشونت‌ها و هرگونه اقدامی که به کاهش امنیت منجر شود؛ تاکید کرد.

در این دیدار، روسیه بر عزم خود مبنی بر تداوم حمایت‌ها از آغاز مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و طرف فلسطینی ازجمله در چارچوب کمیته چهارجانبه صلح تاکید کرد.

۹:۰۷ محمد البخیتی: لزوم حمایت ملت‌های منطقه از فلسطین

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش «أنصارالله» یمن سخنانی را در خصوص آخرین تحولات فلسطین و تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: ملت‌های منطقه باید به نقش خود در حمایت از فلسطینیان در نقاط مختلف اراضی اشغالی، عمل کنند. ما یمنی‌ها نیز اکنون تاوان حمایت از مسأله فلسطین را پس می‌دهیم.

نظر شما