شناسهٔ خبر: 47187678 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتیجه ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان؛تخریب،ویرانی و هزاران کشته

کابل - ایرنا -آمریکا پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان درحالی تصمیم به خروج از این کشور گرفته که اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان همچنان نابسامان بوده و حضور نظامی واشنگتن جز میلیاردها دلار خسارت ، کشته شدن تعداد زیادی از مردم و نظامیان نتیجه ای برای این کشور نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،براساس گزارش های منتشر شده ،حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان باعث کشته شدن ۲۴۱ هزار نفر از مردم این کشور،مهاجرت بیش از شش میلیون نفر از مردم افغانستان در داخل و خارج از کشور و تخریب و ویرانی نتیجه ای در بر نداشته است.

دانشگاه براون به عنوان یکی از معتبرین ترین دانشگاههای آمریکا با انتشار گزارشی از هزینه های انسانی جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان نوشت تاکنون ۲۴۱ هزار نفر از افغان ها در این جنگ کشته شده اند که ۷۱ هزار و ۳۴۴ نفر از آنان غیر نظامی بوده اند.

در ادامه این گزارش آمده است ۴۷ هزارو ۲۴۵ غیر نظامی در خاک افغانستان و ۲۴ هزارو ۹۹ غیرنظامی هم در مرزهای افغانستان و پاکستان در داخل خاک پاکستان کشته شده اند. بیشتر این افراد براثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا جان باخته اند.

در ادامه این مطلب اضافه شده است بین ۶۶ تا ۶۹ هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس افغانستان و سه هزار و ۵۸۶ نیروی نظامی آمریکایی نیز در این مدت کشته شده اند.

براساس این گزارش،نیروی هوایی آمریکا  از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ نزدیک به ۷۰ هزار پرواز هواپیماهای سرنشین دار بر فراز افغانستان انجام داده است که در آن ۲۷ هزار بمب هدایت شونده را پرتاب کرده است.

تلفات جنگجویان گروه طالبان براساس برآورد دانشگاه براون ۸۴ هزارو ۱۹۱ نفر تخمین  زده شده است و هزاران نفر دیگر نیز براثر جنگ ،گرسنگی و تبعات ناشی از جنگ جان خود را از دست داده اند.

این گزارش ،افغانستان را به عنوان یکی از خطرناکترین کشورها برای کودکان دانسته و اضافه شده است در یک دهه گذشته هفت هزار و ۷۹۲ کودک در  افغانستان کشته و ۶۶۲ تن دیگر مجروح شده اند.

براساس این گزارش ،از سال ۲۰۱۰ به این طرف سه هزار زن براثر جنگ کشته شده و هفت هزار تن دیگر مصدوم شده است و از سال ۱۳۹۹ با ثبت مرگ ۳۹۰ زن مرگبارترین سال برای زنان افغان در یک دهه گذشته بوده است.

هزینه مالی این جنگ ۲.۲۶ تریلیون دلار برآورد شده است که ۹۳۳ میلیارد آن بودجه وزارت دفاع آمریکا یا پنتاگون بوده و ۴۴۳ میلیارد نیز هزینه متمم آن خوانده شده است.

۲۹۶ میلیارد دلار برای مراقبت های پزشکی و زخمی‌ها، معلولان و ۵۹ میلیارد هزینه وزارت خارجه این کشور برآورد شده است که در این مدت ۵۳۰ میلیارد دلار دیگر سود پول های وام گرفته شده پرداخته شده است.

در این گزارش گفته شده است که آمریکا ۱۴۴ میلیارد دلار برای طرح‌های بازسازی افغانستان هزینه کرده است.

در این گزارش ،دستاوردهای آمریکا از زمان حمله این کشور در سال ۲۰۰۱ در افغانستان را ناچیز دانسته است و محدود به رونق آموزش و پرورش ،کاهش مرگ و میر مادران به نصف و حضور در مجلس نمایندگان دانسته شده است.

کارشناسان اکنون در آستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تشدید جنگ داخلی نگران افزایش جنگ و خونریزی در کشور هستند.

نظر شما