شناسهٔ خبر: 47187546 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ماجرای قراردادی که برای تجزیه ایران نوشته شد، امشب در شبکه مستند

همزمان با سالگرد تصویب قطعنامه ۲۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد و جدایی بحرین از ایران، مستند «آسوده بخواب کوروش» از شبکه مستند پخش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مستند «آسوده بخواب کوروش» به کارگردانی علی فراهانی و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی به مناسبت سالگرد تصویب قطعنامه 278 شورای امنیت سازمان ملل متحد از شبکه مستند پخش می‌شود. 

قطعنامه 278 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ 11 مه 1970 تصویب شد، سندی بین‌المللی درباره مسئله بحرین است. این قطعنامه با 15 موافق، صفر مخالف و صفر ممتنع تصویب شد.

مستند «آسوده بخواب کوروش» روایتی از ارتباط محمدرضا پهلوی شاه ایران با بحرین، آخرین منطقه جدا شده از ایران است. در این مستند، به چرایی و چگونگی تصمیم محمدرضا شاه برای واگذاری بحرین به آل خلیفه پرداخته می‌شود.

از نقاط قوت این مستند، می‌توان به مصاحبه با اشخاصی همچون «پیروز مجتهدزاده»، «داوود هرمیداس باوند»، «هوشنگ طالع»، «حسن امین» و «محمد مهدی عبدخدایی» اشاره کرد.

مستند «آسوده بخواب کوروش»، از آن دست آثاری است که مانند مستندهای کلیشه‌ای از آغاز تا پایان به‌دنبال تخریب و تطهیر چهره رژیم پهلوی نیست، کارگردان در این اثر، با استنادات تاریخی ذهن مخاطبان را با بمباران اطلاعاتی از حواشی نامربوط دور کرده و تنها به مسئله واحدی با محوریت جداسازی ناموفق آذربایجان و موفق بحرین از خاک ایران می‌پردازد. 

این فیلم مستند چهارشنبه 22 اردیبهشت ساعت 20:30 از شبکه مستند پخش می‌شود. 

انتهای پیام/ 

نظر شما