شناسهٔ خبر: 47187356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

ماجرای رویت یک قلاده شیر در کوه‌های خرم‌آباد چیست؟

صاحب‌خبر - مهرداد فتحی بیرانوند اظهارداشت: با توجه به گزارشات واصله از اهالی منطقه کمالوند شهرستان خرم‌آباد در غروب 21 اردیبهشت ماه 1400 مبنی بر وجود یک حیوان وحشی که به ظن مردم محلی یک قلاده شیر بوده و غرش‌هایی شبیه این حیوان داشته و ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی این منطقه، بلافاصله کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت این اداره کل جهت بررسی موضوع در منطقه حضور پیدا کرده و با توجه به تاریکی هوا با امکاناتی از قبیل نور افکن، چراغ قوه، دوربین دید در شب و تفنگ بیهوشی در معیت نیروهای محلی به پایش منطقه پرداختند.
وی افزود: در این پایش‌ها که تا صبح روز بیست و دوم اردیبهشت ادامه داشت هیچگونه مورد مشکوکی مبنی بر وجود حیوانات وحشی مانند شیر و پلنگ در این منطقه مشاهده نشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به وضعیت توپوگرافی منطقه کمالوند عنوان کرد: با توجه به وضعیت منطقه و اینکه نسل شیر در کشور دیر زمانیست که منقرض شده است امکان اینکه گونه مشاهده شده شیر  وحشی باشد بسیار پایین است.
وی در رابطه با احتمال اینکه شاید گونه مشاهده شده توسط اهالی از شیرهای موجود در باغ‌های وحش باشد که متواری شده است گفت: با اعلام مسئولان باغ وحش خرم‌آباد، شیرهای نگهداری شده در این مکان با رعایت تمام نکات ایمنی و امنیتی در این مرکز نگهداری می‌شوند و احتمال این موضوع کاملاً منتفی است.
فتحی تصریح کرد: وجود یا عدم وجود هر گونه جانوری در این منطقه منوط به مشاهده مستقیم یا مشاهده نمایه‌های این جانور است و تا مشخص شدن کامل موضوع این اداره کل در این مورد اظهار نظر قطعی نمی‌کند.
وی با اشاره به وظیفه سازمانی این اداره کل مبنی بر حفظ و حمایت از حیات وحش اظهارداشت: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در صورت وجود هرگونه حیوان وحشی در این منطقه تمهیدات لازم را جهت حفاظت از این گونه جانوری و نیز سلامت مردم به کار خواهد بست و نیروهای یگان حفاظت این اداره کل منطقه مورد نظر را تحت کنترل داشته تا اقدامات لازم را در صورت وجود هرگونه حیوان وحشی انجام دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ضمن دعوت مردم این منطقه به آرامش و همکاری با پرسنل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: از تمامی دوستداران محیط زیست درخواست داریم هرگونه گزارش زیست محیطی را به سامانه 1540 اطلاع داده تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری آن اقدام شود.

نظر شما