شناسهٔ خبر: 47187047 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

۲۰ درصد از فوتی های کرونا در پیک چهارم رخ داده است

اصغر مکارم گفت: قریب ۲۰ درصد موارد مرگ که حدود ۲۴ مورد مرگ را شامل می شود مربوط به پیک چهارم است و این در حالی است که در پیک خرداد و تیرماه سال گذشته ۱۸۹ مرگ رخ داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، عصر امروز ۲۲ اردیبهشت جلسه شورای مدیران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سالن ابن سینا برگزار شد.


«اصغر مکارم» در این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، گفت: قریب یک ماه درگیر پیک چهارم بیماری کووید 19 هستیم هر چند که نسبت به پیک های سال گذشته که بزرگترین پیک های منطقه در دوران کرونا بود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: از 8 هزار مورد مثبت با تست پی سی آر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، بیش از 25 درصد این موارد که قریب 2 هزار و 300 مورد مثبت است، مربوط به پیک جدید بیماری است.


وی با اشاره به ورودی بالای بیماری در پیک جدید، خاطرنشان کرد: قریب 20 درصد موارد مرگ که حدود 24 مورد مرگ را شامل می شود مربوط به پیک چهارم است و این در حالی است که در پیک خرداد و تیرماه سال گذشته 189 مرگ رخ داده است.

مکارم ابراز کرد: کاهش آمار مرگ در پیک جدید بیماری نشان می دهد که کلیه سیستم ما پای کار بوده هر چند که یک مورد بیماری و یا مرگ برای ما زیاد است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به نقش استان های همجوار با منطقه که بیشتر ترددها از آنها و یا به این منطقه انجام می شود، عنوان کرد: لازم است که معاونت های بهداشتی دانشگاه های این مناطق جلساتی مشترک در راستای کنترل هر چه بیشتر بیماری در راستای حفظ سلامت مردم برگزار کنند و همکاران حساسیت لازم را به ویژه در نظارت جدید بر ترددها به ویژه در تعطیلات پایان هفته داشته باشند.


وی با اشاره به اهمیت همکاری مردم به ویژه با توجه به وضعیت آب و هوای منطقه که استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یافته است، تصریح کرد: بدون توجه به حواشی سیاسی و اجتماعی مهمترین وظیفه ما حفظ جان مردم است ، نجات جان حتی یک بیمار رسالت اصلی دانشگاه است و تحت هیچ شرایطی مسائل سیاسی را وارد حوزه سلامت نکردیم.


مکارم با اشاره به تجلیل روز گذشته وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور از اقدامات انجام شده در حوزه جنوب کرمان جهت کنترل و پیشگیری بیماری، اظهار کرد: امکاناتی که طی شیوع بیماری در جنوب کرمان مستقر شده بی نظیر است، کلیه بیمارستان های منطقه به اکسیژن ساز آماده به کار مجهز هستند و ۲ مخزن 20 تنی در بیمارستان های امام خمینی جیرفت و 12 فروردین کهنوج آماده بهره برداری هستند.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بی اهمیت شمردن حاشیه سازی ها در مسیر نجات جان انسان ها، تاکید کرد: اگر به حواشی مطرح شده توجه می کردیم از اصل خدمت به مردم و نجات جان بیماران عقب می ماندیم.


وی ابراز کرد: به لحاظ جذب تجهیزات برای منطقه نه تنها در بین دانشگاه های کشور عقب نیستیم بلکه از بسیاری جلوتر هستیم همکاران ما وظیفه خود را انجام دادند برای ما یک مورد مرگ و یک مورد بیماری هم مهم است پس تلاش می کنیم در کنار همکاری ضروری مردم خدمات سلامت محور را به بهترین شکل ارائه کنیم.


مکارم بیان کرد: یکی از اقدامات بی نظیر دانشگاه در موج جدید بیماری کرونا راه اندازی بخش بستری موقت در بیمارستان های 12 فروردین کهنوج و امام جیرفت است که اقدامی بی سابقه است در برخی روزها 60 مورد بستری موقت داشتیم که خوشبختانه نیاز به خدمات خیلی ویژه نداشتند و در ۲ شیف می توانستند مراجعه و داروها مورد نیاز را دریافت کنند.


 رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: مصرف دارویی ما به یکباره طی دو ماه به 3 میلیارد تومان رسید و سه برابر شد تامین ان کار مهمی بود که با پیش بینیهای صورت گرفته دچار مشکل نشدیم و از قبل ذخیره داروئی داشتیم در غیر این صورت با این پیک شدید دچار مشکل می شدیم.


وی با بیان این مطلب که تاکنون 70 درصد سالمندان بالای 85 سال و 97 درصد پرسنل دانشگاه واکسینه شدند، خاطرنشان کرد: در بحث واکسیناسیون در مناطقی از کشور تخلفاتی رخ داد اما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با نظارت های دقیق و جدی هیچ موردی از تخلف را نداشتیم و خارج از آیین نامه وارد نشدیم و به فشارهای وارده به سیستم در این زمینه توجه نکردیم، طبق برنامه وزارت بهداشت و بر اساس اولویت ها واکسیناسیون انجام شد تا اصل موضوع زیر سوال نرود.


مکارم تاکید کرد: امیدواریم توفیق و توان خدمت برای سلامت مردم را داشته باشیم، کوتاهی در این مسیر قابل اغماض نیست اگر کسی بخواهد در حوزه سلامت فاکتورهایی را دخیل کند که به مردم آسیب برساند برخورد جدی می شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خاتمه با بیان این مطلب که پیش بینی می شود با تولیدات داخلی واکسن بتوان در مدت کوتاهی واکسیناسیون عمومی را انجام داد، عنوان کرد: مردم توجه داشتند واکسیناسیون راه صددرصدی پیشگیری از ابتلای به بیماری نیست، واکسن به کاهش شدت بیماری و مرگ ناشی از بیماری کمک میکند اما هیچ وقت باعث قطع صددرصدی زنجیره بیماری نمی شود.

پایان پیام/586

نظر شما