شناسهٔ خبر: 47186840 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

برای دانستن بیشتر درباره طب سنتی به «انارستان» بروید

باشگاه خبرنگاران

اگر علاقه‌مند به دانستن و کسب اطلاعات صحیح در خصوص طب سنتی و مسائل مرتبط با آن هستید، برنامه «انارستان» را ببینید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، در سال‌های دور که هنوز رادیو و تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی مثل امروز اختیار زندگی انسان‌ها را دست نگرفته بود، ارتباطات انسانی و رو در رو منبع اصلی گرفتن اخبار و اطلاعات روزمره بود. آدم‌ها در رفت و آمد‌های روزمره در کوچه و خیابان باهم گپ می‌زدند و از مشکلات هم باخبر بودند و هرکسی بهترین راه حلی که به نظرش می‌رسید را به همشهری و هم محلی ش می‌داد تا دردی از کسی دوا کند.

آن روز‌ها جذاب‌ترین سرگرمی برای مادر و پدر‌ها و مادربزرگ، پدربزرگ‌ها نشستن دم در خانه‌ها و کوچه‌ها و گفت و شنود از هر دری بود. یکی از بحث‌هایی که معمولا در این کوچه نشینی‌ها اتفاق می‌افتاد، بحث دوا و درمان بود و معمولا هم دوای درد‌های مختلف، یک روش درمانی سنتی یا استفاده از گیاه یا دمنوش و عرق گیاه خاصی بود. آن روزها، در کوچه و خیابان‌های شهر تعداد عطاری‌ها بیشتر از داروخانه‌ها بود، چون انتخاب آدم‌ها برای درمان، شیوه‌های سنتی بود تا شیوه‌های مدرن و دارو‌های شیمیایی. ترجیح بیماران آن دوره این بود که به جای پزشک نزد حکیم و عطارباشی بروند، چون به این شیوه درمان اعتماد بیشتری داشتند.

اما با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی، شکل بیماری‌ها هم نوین و تازه شد و طبیعتا بیماری‌های جدید، روش‌های درمانی جدید می‌خواهد. کم کم شیوه زندگی مردم تغییر پیدا کرد و ارتباطات مجازی جای ارتباطات واقعی و گپ و گفت‌های کوچه‌ای را گرفت. آدم‌ها به جای اینکه در مورد درد و بیماری هایشان از عطار و حکیم و محله شان کمک بگیرند از گوگل کمک می‌گیرند و هرسوالی دارند همانجا یک خط تایپ می‌کنند و در کسری از ثانیه با هزاران جواب مواجه می‌شوند.

در چنین اوضاعی اما، شیوه‌های درمان سنتی به صورت کامل از بین نرفت فقط حضور پررنگ پزشکی مدرن روش و شیوه‌های درمان سنتی را کمرنگ کرد. با گذشت زمان و ناتوانی انسان مدرن در درمان برخی از بیماری ها، آدم‌ها تصمیم به نوعی بازگشت گرفتند.

این «بازگشت» در همه جوانب زندگی بشر امروزی اتفاق افتاد و انگار انسان سرگشته دوران مدرن از عصر فعلی و مدرنیته خسته شد و تصمیم گرفت دوباره به نوعی به اصل خود برگردد. شاید به دلیل همین استیصال و سردرگمی بود که چند سالیست طب سنتی دوباره باب شد و دوباره شروع به فعالیت کرد و سعی کرد خودش را به پای پزشکی مدرن برساند. از همان ابتدای باب شدن دوباره طب سنتی، دشمنی‌های بسیاری با این شیوه درمانی آغاز و بسیاری از روش‌های درمانی نادرست به اشتباه به پای طب سنتی نوشته شد در حالیکه طب سنتی هم مثل پزشکی مدرن یک شیوه درمانی است که ضوابط و باید و نباید‌های خود را دارد، اینکه فلان عرق یا پوست فلان را بجوشانی و بخوری یا از عطاری عصاره گیاهی را بخری و استفاده کنی به هیچ وجه طب سنتی نیست به بیان دیگر طب سنتی بازخوانی یک سنت است و سعی دارد تا تعاملی بین طب قدیم و طب جدید برقرار کند بنابراین واژه سنتی در این عبارت به معنی قدیمی بودن نیست.

با وجود اینکه در سالیان اخیر، تلاش‌های بسیاری در جهت آگاهی و شفاف سازی شیوه‌های درمان طب سنتی صورت گرفت و مراکز علمی و دانشگاه متعددی در خصوص این حوزه آغاز به کار کردند، دشمنی‌ها و مخالفت‌ها نسبت به این علم هنوز پابرجاست و هرازگاهی هم جنجال‌ها و بحث‌هایی برسر این شیوه درمان صورت می‌گیرد. این درحالیست که طب سنتی، منافات و دشمنی با پزشکی مدرن ندارد وهردوی این طب‌ها می‌توانند باشند و راه خود را بروند به بیان دیگر هیچکدام از این دو طب، وجود و تاثیرگذاری آن یکی را نفی نمی‌کنند.

یکی از مشکلات طب سنتی در طول این سال‌ها نداشتن تریبون بوده است و از این جهت، رسانه‌ها می‌توانند به آگاهی بخشی در خصوص این طب کمک کنند و تلویزیون هم به عنوان یک رسانه مرجع می‌تواند تا حد زیادی در این باره نقش داشته باشد.

در طول این سالها، برنامه‌های مختلفی با موضوع «طب سنتی» ساخته شده که برخی از آن‌ها موفق بودند و برخی هم به خاطرحضور افراد غیرمتخصص و نامناسب وتوصیه‌های اشتباه به اعتبار این علم ضربه زدند و کار را سخت کردند.

با ورود بیماری کرونا به زندگی هایمان و گذشت تقریبا دو سال از این بیماری هرکسی هر کاری که فکر می‌کرد برای سلامتی خود و خانواده ش خوب است انجام می‌دهد، شبکه افق هم در این میان فکر کرد که چه کمکی میتواند به مخاطبانش بکند، این شد که تصمیم گفت برنامه‌ای با محوریت طب سنتی راه اندازی کند و نتیجه ش شد برنامه پرمخاطب «انارستان». برنامه‌ای که خیلی آرام و بی سروصدا کارش را از همان روز‌های ابتدای شیوع ویروس کرونا به صورت مستمر و هدفمند آغاز کرد و در مدت زمان کوتاهی توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند. دلیل این استقبال، هم به انتخاب درست کارشناسان برنامه و بخش‌های متنوع آن برمی گردد و هم اینکه در یک بخش از برنامه، افرادی که با طب سنتی، درمان موفق داشتند حاضر می‌شوند و فرایند درمان شدن خود با طب سنتی را بیان می‌کنند و این موضوع می‌تواند تا حد زیادی اعتماد مخاطب را جلب کند.

اگر علاقه مند به دانستن و کسب اطلاعات صحیح در خصوص طب سنتی و مسائل مرتبط با آن هستید، در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۶ تلویزیون را روشن کنید و از شبکه افق برنامه «انارستان» را تماشا کنید، اگر هم موفق به دیدن پخش آن در زمان اصلی نشدید، فردا صبح همان روز ساعت ۹ بازپخش آن را ببینید، احتمالا با یکبار دیدن آن مشتری همیشگی‌اش می‌شوید و اطلاعات ارائه شده در این برنامه حتما یک روزی به کارتان می‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما