شناسهٔ خبر: 47186769 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قائم مقام شورای عالی قرآن

برای گرایش عمومی جامعه به قرآن تلاش کنیم

سرابی با اشاره به برنامه های شورای عالی قرآن در راستای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: برای گرایش عمومی جامعه به قرآن تلاش کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، قرآن كريم بزرگ‏ترين هديه الهى براى انسان‌ها و گرانبهاترين ميراث پيامبر اعظم(ع) ميان مسلمين است، امت اسلامى آنگونه كه شايسته است براى استفاده از اين ميراث عظيم از خود همت نشان نداده و نمی‌دهد.

قرآن بارزترین منبع عظیم ذخایر الهی، معجزه آخرین فرستاده خداوند و کتاب زندگی است. کتابی که زمینه ساز حیات طیبه برای بشریت است. اساسی ترین راهکار برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت و نهادینه کردن آن در جامعه عمل به قرآن است زیرا اگر قرآن بخوانیم یا حفظ کنیم باید گامی برای رسیدن به عمل به آیات آن باشد، در غیر این صورت ما در قبال قرآن مسئول خواهیم بود و دیگر شاهد کارایی وتاثیرگذاری مثبت آن در زندگی خود و جامعه نخواهیم بود.

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با «سیدعلی سرابی» قائم مقام شورای عالی قرآن انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

با توجه به رونمایی ترتیل خوانی کل قرآن کریم در دهه دوم ماه مبارک رمضان، تاثیر این سبک کارها بر توسعه فرهنگ قرآنی را توضیح دهید.

قاری قرآن در سبک ترتیل خوانی باید تسلط بسیار بالایی داشته باشد. هم در صحیح خوانی و فصاحت قرآن و هم در تجوید خوانی و صوت و لحن نیز مسلط باشد. از طرفی ترتیل خوانی در جامعه ما از اقبال بالایی برخوردار است و در سطح جامعه مطرح شود. سبک ترتیل خوانی کار بسیار مشکلی است چراکه هم قاری باید مسلط باشد و هم کارشناسان باید با نظارت بر مسائل فنی بر کیفیت کار بیفزایند بنابراین باید بسیار متبحر باشند.

محمدرضا جعفرپور قاری نوجوان، تلاوتی شیرین و جذاب انجام داده که تمامی استانداردهای تولید در آن رعایت شده است. ایشان حافظ کل قرآن بود و توانست قرائت بسیار خوبی دارند و این اثری که یک دوره ترتیل قرآن است. ترتیل خوانی کل قرآن کریم جزء تولیدات ممتاز در سطح کشور است که با همکاری ایران صدا و شورای عالی قرآن و با پشتوانه رسانه ملی تولید شد و در اختیار علاقه مندان به قرآن قرار می گیرد. این تولید فتح بابی است که بتوانیم تولیدات متنوع تری برای استفاده مردم و موجب نشر فرهنگ قرآنی و آشنایی مردم با جامعه قرآنی می شود.

 

شورای عالی قرآن در سال جاری چه برنامه هایی خواهد داشت؟

برنامه های قبلی را کماکان داریم ادامه می دهیم. با توجه به شیوع کرونا و الزام رعایت پروتکل های بهداشتی تلاش کردیم تا برنامه ها را تا حدود زیادی توانستیم به صورت غیر حضوری و با استفاده از فرصت های فضای مجازی برگزار کنیم.

در حوزه آموزش نیز آموزش گروه های مختلف استعدادهای برتر قرآنی مخصوصا نوجوانان ادامه دارد. برنامه ویژه اسوه برای دانش آموزان ممتاز سراسر کشور که با تولیت کارگروه قرآن قرارگاه خاتم الاوصیا انجام می شود ادامه دارد. با توجه به شرایط کشور سعی کردیم تا برنامه ها و آموزش های قرآنی بیشتر با تکیه بر ظرفیت های آموزش مجازی انجام شود.

 

شیوع ویروس کرونا چه آثار و پیامدهایی بر برنامه های قرآنی شورای عالی قرآن داشته است؟

تاثیر مثبت داشته است. با توجه به اینکه در سال های گذشته برنامه های آموزش قرآن به صورت حضوری برگزار می شد و محدودیت رفت و آمد وجود داشت بنابراین بسیاری از علاقه مندان نمی توانستند در این دوره های آموزشی شرکت کنند اما در حال حاضر به دلیل اینکه برنامه ها در فضای مجازی برگزار می شود، این فرصت برای استعدادهای قرآنی سایر استان ها و شهرستان ها به وجود آمده است که بتوانند در این برنامه ها شرکت داشته باشند و از محضر اساتید قرآنی بهره شوند و از آموزش های ویژه نخبگان استفاده کنند.

 

حضور شورای عالی قرآن در نمایشگاه مجازی قرآن چگونه بود؟

تولیدات صوتی و تصویری قابل عرضه در نمایشگاه مجازی قرآن کریم ارائه کردیم. در مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز برای ارائه تولیدات در حوزه تولید مصاحف، کتابت قرآن، اپلیکیشن های قرآنی، قلم ویژه کتابت قرآن در فضای مجازی با ورژن های جدید در نمایشگاه قرآن امسال که به صورت مجازی برگزار شد، آثاری را ارائه کردیم.

 

 

 

پایان پیام/47

نظر شما