شناسهٔ خبر: 47186756 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور عنوان کرد

افزایش ۸۰ درصدی توزیع تخم نوغان/ تامین ۴۸ درصدی نیاز فرش در داخل

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور، از رشد حدود ۸۰ درصدی توزیع تخم نوغان در کشور خبر داد و گفت: طی سال گذشته از ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر نوغاندار به بالغ بر ۲۷ هزار نفر نوغاندار رسیدیم.

صاحب‌خبر -

مجید فرزانه در نشست توسعه نوغانداری و رفع موانع تولید پیله کرم ابریشم شهرستان لنگرود، با اشاره به رونق مجدد نوغانداری در استان و کشور طی چند سال اخیر، اظهار کرد: ۲۵ هزار جعبه تخم نوغان در سال ۹۷ و ۴۶ هزار جعبه در سال ۹۹ توزیع کردیم که رشد حدود ۸۰ درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ تخم نوغان را در ۲۲ استان و سال گذشته در ۳۱ استان کشور توزیع کردیم، افزود: در سال های اخیر به طور متوسط سالانه ۹۷۵ تن پیله تولید می کردیم، اما سال گذشته ۱۶۸۷ تن پیله تولید شد که ضریب خوداتکایی صنعت ابریشم را افزایش داد و موجب تامین ۴۸ درصدی نیاز صنعت فرش بافی کشور به نخ شد.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور، از افزایش ۷۸ درصدی نوغانداران کشور خبر داد و اضافه کرد: طی سال گذشته از ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر نوغاندار به بالغ بر ۲۷ هزار نفر نوغاندار رسیدیم.

فرزانه، توتستان را یکی از زیرساخت های نوغانداری دانست و گفت: میانگین تولید و توزیع نهال رایگان توت طی ۱۰ سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار اصله نهال در سطح کشور بوده است که تنها سال گذشته ۲۶۲ هزار اصله در گیلان توزیع کردیم.

وی شهرستان لنگرود را قطب نوغانداری کشور با ۴۰ درصد کل تولید دانست و تصریح کرد: سال گذشته حدود ۵۰۰۰ جعبه تخم نوغان فقط در شهرستان لنگرود توزیع شد و نباید این جایگاه را از دست بدهیم.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور، با بیان اینکه ۹۵ درصد نوغانداری کشور در هفت استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و اصفهان فعال است، متذکر شد: از ۴۶ هزار جعبه تخم نوغان توزیع شده در کشور طی سال گذشته، ۱۶ هزار و ۲۰۰ جعبه در گیلان توزیع شده است و شهرستان لنگرود نیز با ۴۰ درصد تولید در استان گیلان اول است.

وی با اشاره به توزیع ۵۷ هزار اصله نهال توت در گیلان طی سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سال جاری فقط ۸۱ هزار اصله نهال توت در شهرستان لنگرود توزیع شده که نشان دهنده افزایش این ظرفیت طی سال های آینده است.

فرزانه، کاهش توزیع تخم نوغان بین نوغانداران گیلانی طی مدت مشابه سال گذشته را ناشی از خشکسالی و همزمانی فصل زراعت برنج و چای و قیمت پیله دانست و اضافه کرد: طی دو سال گذشته به دنبال پرورش پاییزه کرم ابریشم رفتیم و سال گذشته ۱۲۵ تن پیله فروختیم.

انتهای پیام

نظر شما