شناسهٔ خبر: 47186529 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

۶ میلیون سهام، جایزه مدیر برای پایمال کردن حق سهامداران و کارگران!

داستان غصه‌دار پایمال شدن حق کارگران سهامدار شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، داستان غصه‌دار پایمال شدن حق کارگران سهامدار شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

فروشگاه رفاه در غیاب سهامداران اصلی چگونه اداره می‌شود؟

۴ سال پس از واگذاری این شرکت زنجیره‌ای بنا بر مستندات موجود، مشخص شده است که یکی از مدیران ارشد این شرکت با هویت ر. م. در ازای خوش‌خدمتی و پایمال کردن حقوق کارگران سهامدار حدود ۶ میلیون سهام جایزه دریافت کرده است.

تجارت عجیب مدیران فروشگاه رفاه 

در این شرکت زنجیره‌ای که خریداران سهام آن از ابر متخلفان ارزی و بدهکاران بانکی کشور هستند، طبق گزارش‌های متعددی که پیش‌ازاین منتشر شده است، مبالغ کلان میلیاردی از منابع شرکت توسط همین مدیر ارشد جایزه‌بگیر (ر. م.) از شرکت خارج شده است که بخش عمده این مبالغ متعلق به ۳۵ هزار سهامدار خرد شرکت و شهرداری‌ها و بیمه‌ها و دولت هست و جالب‌تر اینکه این خریداران مسئله‌دار اکثراً با قید وثیقه آزاد و در داخل کشور هستند.

ر. م. به‌عنوان یک مدیر ارشد جایزه‌بگیر بخشی از سهام متعلق به شرکت تعاونی مهراندیشان رفاه را که سهامداران آن کارگران رفاه هستند، از خریداران مسئله‌دار دریافت و به نام همسرش کرده است.

پاداش سهامداران مسئله‌دار به مدیر ارشد با تضییع حقوق کارگران فروشگاه رفاه

درحالی‌که پرونده تخلفات صورت پذیرفته در موضوع واگذاری بحث‌برانگیز سهام فروشگاه رفاه و تخلفات هیئت‌مدیره این شرکت در از زمان واگذاری شرایطی تاکنون، کماکان در دستگاه قضا مفتوح بوده و در حال پیگیری توسط دیگر سهامداران است؛ طی مستندات به‌دست‌آمده درصدی از سهام فروشگاه‌های رفاه را که متعلق به کارکنان و کارگران خدوم و زحمتکش این شرکت در قالب شرکت تعاونی تولیدی توزیعی سرمایه‌گذاران مهراندیشان رفاه بود، سهامداران مسئله‌دار فروشگاه رفاه بابت خوش‌خدمتی‌های این مدیر ارشد (ر. م.) به نام همسرش وکالت زده است.

شرکت تعاونی تولیدی توزیعی سرمایه‌گذاران مهراندیشان رفاه به شماره ثبت ۳۶۷۸۶۱ و به شناسه ملی ۱۰۳۲۰۱۳۱۲۹۹ در سال ۱۳۸۸ برای برقراری انگیزه و هم‌افزایی سرمایه‌های کوچک کارگران فروشگاه رفاه تأسیس و پس از مدتی حدود ۶ میلیون سهم از سهام فروشگاه رفاه به شرکت تعاونی کارکنان واگذار شد تا انگیزه کارگران و نتیجه تلاش آن‌ها بخشی از سهام محل خدمت آن‌ها باشد.

اما واگذاری بحث‌برانگیز سهام بانک‌ها به شرکت آتیه‌فروز سبحان، اکنون نوبت به سهم کارگران رسید تا با ورود نمایندگان شرکت آتیه‌فروز سبحان به مدیریت فروشگاه رفاه و اعمال قدرت بر کارکنان، هیئت‌مدیره تعاونی را ترغیب نمایند تا بدون رعایت تشریفات واگذاری و مزایده، به شکل دستوری سهام رفاه نزد شرکت تعاونی را به شرکت آتیه‌فروز سبحان تنها به قیمت کل ۸ میلیارد تومان به‌صورت قسطی و طی چند فقره چک (که در سررسید خود نقد نشد!) واگذار کردند. هیئت‌مدیره شرکت تعاونی که از مدیران وقت رفاه بودند علی‌رغم عدم انجام تعهدات خریدار، هیچ‌گونه اقدام قضایی در این خصوص نکردند.

پس دست‌به‌دست شدن اموال کارگران به همین‌جا ختم نشد و در نیمه‌راه، طی یک وکالت‌نامه، سهام فروشگاه رفاه متعلق به شرکت تعاونی توسط آتیه‌فروز سبحان، طی وکالت‌نامه‌ای به سهامدار دیگر یعنی شرکت گروه مدیریت سرمایه رفاه واگذار گردید؛ اما دست آخر نوبت به پاداش خوش‌خدمتی آقای ر. م. رسید و سهام کارگران به همسر این مدیر ارشد آقای مدیر، خانمم. ب رسید.

سؤال مطرح‌شده این است که چرا باید سهام متعلق به کارگران را به ثمن‌بخس از آن‌ها خرید و به نام همسر مدیر ارشد مسئله‌دار نمود؟ آیا این مطلب به ذهن خطور نمی‌کند که این پاداش خوش‌خدمتی‌ها به مدیری است که در زمان واگذاری سهام به بخش خصوصی به‌عنوان نماینده یکی از بانک‌های دولتی در رفاه عضو هیئت‌مدیره بوده؟ آیا در روند واگذاری، آقای ر. م. تسهیل‌کننده این واگذاری بوده؟ و اگر این‌طور بوده چرا باید هزینه این خوش‌خدمتی را کارگرانی پرداخت کنند که اکثراً با حداقل دستمزد در این شرایط اقتصادی سخت روزگار می‌گذرانند!

بدیهی است مسئولان وقت شرکت تعاونی مهراندیشان رفاه اعم از مدیرعامل و دیگر اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان باید در برابر قانون پاسخگو باشند.  

انتهای پیام/۴۱۳۳/پ

نظر شما