شناسهٔ خبر: 47186498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فقدان طرح سازگاری تغییرات اقلیمی؛ تهدید ۴۰۰ میلیون نفر در جهان

تهران-ایرنا- یا توجه به خطرات ناشی از تغییرات اب و هوایی نتایج یک تحقیق جدید نشان داده که صدها شهر جهان فاقد طرح هایی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی با وجود تهدیدهای فزاینده، سیل، موج گرما و آلودگی هوا هستند که این امر می توان ۴۰۰ میلیون نفر در جهان را در معرض خطر قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه ایرنا، تغییرات آب‌وهوایی یا تغییر اقلیم یعنی هر تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب‌وهوایی که در طولانی‌مدت در یک منطقهٔ خاص یا برای کل اقلیم جهانی رخ بدهد. تغییر اقلیم نشان‌دهندهٔ تغییرات غیرعادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره زمین است.

فعالیت های انسانی موجب بر هم خوردن این توازن و بروز تغییرات اقلیمی و پیامدهای ناشی از آن می شود و اولین جرقه تغییرات اقلیمی از زمان شروع انقلاب صنعتی و آغاز فعالیت های صنعتی بشر آغاز شد.

تغییرات اقلیم حد و مرز سیاسی و جغرافیایی نمی شناسد و تغییری جهانی محسوب می شود که تمام کره زمین درگیر آن است و راهکار مقابله یا سازگاری با تغییرات اقلیم اصلاح فعالیت های انسانی است.

به گفته کارشناسان ۹۵ درصد علت اصلی تغییر اقلیم فعالیت انسانی مانند افزایش استفاده از سوخت های فسیلی و افزایش گاز دی اکسید کربن و به دنبال آن گرمایش جهانی است.

 شبکه فرانس ۲۴ با استناد بر گزارش سازمان غیرانتفاعی «پروژه افشای کربن» (GDP) که به جمع آوری داده های فاش شده از شرکت ها، شهرها و کشورها و مناطق جهان درباره تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر محیط زیست می پردازد با بررسی بیش از ۸۰۰ شهر جهان به این نتیجه دست یافت که ۴۳ درصد از شهرهای جهان فاقد طرحی برای سازگاری با تغییرات آب وهوایی هستند.

این گزارش افزود: مناطق شهری -که به سرعت در حال توسعه هستند- بیش از نیمی از جمعیت کره خاکی را درخود جای داده اند و به شکل فزاینده ای در معرض فاجعه های ناشی از تغییرات آب و هوایی، شوک های اقتصادی و بحران های سلامت به دلیل گرم شدن زمین هستند و این نگرانی وجود دارد که جوامع آسیب پذیرتر بیشتر آسیب ببینند.

برآورد پروژه افشای کربن نشان می دهد که تا سال ۲۰۳۰میلادی حدود ۴۰۰ میلیون نفر از مردم جهان در کشورهایی که آمادگی اندکی برای انطباق با تغییرات اقلیمی دارند زندگی خواهند کرد.  

.مدیر سیاسی این سازمان در امور اروپا گفت ۹۳ درصد از شهرهای جهان که در این گزارش مورد مطالعه قرار گرفته با «تهدیدهای قابل توجه» و ۶۰ درصد با مسائل «اساسی» در حوزه امنیت آب مواجه هستند.

به گفته او سیل، موج گرما، باران های شدید، گرمای شدید و خشکسالی پنج خطر بزرگ تهدید کننده انسان هستند و آلودگی هوا نیز اصلی ترین نگرانی در زمینه تهدیدد سلامت بشر است.  .

این گزارش بیان کرد  شهرها در انتشار حدود ۷۰ درصد از گازهای آلاینده ها در جهان نقش دارند.

براساس توافق پاریس کشورها متعهد شدند از افزایش دمای زمین به بیش از ۲ درجه سانتی گراد خودداری کرده  و در جهت محدودیت افزایش دما به زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن تلاش کنند.

این گزارش خاطرنشان می کند حتی با وجود طرح های آب و هوایی کشورها با محدودیت در تامین منابع مالی آنها موجه هستند و یک چهارم شهرهای مورد مطالعه کمبودبودجه را از موانع اقدام در این زمینه برشمرده اند. کشورهای جهان گفته اند به دستکم ۷۲ میلیارد دلار برای تامین بودجه پروژه های محیط زیستی برنامه ریزی شده خود نیاز دارند و سه چهارم از آنها به بخش خصوصی و نوآوری برای کاستن از این شکاف مالی امیدوارند.  

بر اساس این گزارش خسارات سالانه ناشی از تغییرات آب و هوایی و موارد مربوط به آن در شهرها به طور متوسط حدودد ۳۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ بوده است و بانک جهانی هشدار داده که این ارقام ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به ۴۱۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گفته کارشناسان با توجه به این که بشر توان مقابله با تغییرات رخ داده در طبیعت را ندارد باید خود را با آن سازگار کند.

در گزارشی که گاردین در این زمینه منتشر کرده آمده است برخی از شهرهایی که به خوبی خود را با بحران آب و هوایی سازگار کرده اند عبارتند از لندن، بریستول، لس انجلس و آتن.

پایتخت یونان، آتن، با کاشت درخت تلاش کرده از گرمای بیش از حد خیابان ها جلوگیری کند و بریستول بیش از ۱۷ کیلومتر برای مقابله با سیل احداث کرده است.

نظر شما