شناسهٔ خبر: 47186085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي فارس در گفت‌وگو با پاون:

کلونی‌های فلامینگو در دریاچه بختگان کاملا سالم است/ ۵۵ میلیون مترمکعب آب از سد درودزن به سمت دریاچه بختگان رهاسازی شده است

امیررضا آزاده

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي فارس با بیان اینکه تلفاتی در جوجه فلامینگوها نداشیم، گفت: کلونی‌ فلامینگوهایی که در عمق این دریاچه و در تراز ۱۰ متری دریاچه بختگان قرار دارند، کاملا سالم و فعال است.

صاحب‌خبر -
"حميدرضا دهقاني" در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در خصوص دریاچه بختگان خاطرنشان کرد: هر سال بر مبنای آب ورودی به سدهای استان فارس با درخواست سازمان محیط‌زیست استان و همچنین مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی حقابه‌های بختگان را رها می‌کنیم.
وی افزود: تالاب بختگان ۱۸۰ کیلومتر با سد درودزن فاصله دارد و با توجه به درخواست محیط‌زیست استان برای استفاده حداکثری از آب و رساندن آن به دریاچه، معمولا بعد از بارندگی‌های زمستان بلافاصله درخواست حقابه می‌کنند.
مديرعامل شركت آب منطقه‌اي فارس خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال آبی به‌رغم اینکه ۴۰ میلیون مترمکعب آب درخواست ابتدایی برای حقابه این دریاچه بود، در جلسه کارگروه آب کشاورزی ۵۵ میلیون مترمکعب آب مصوب شد که طبق همین درخواست با حضور اصحاب رسانه ۵۵ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن به سمت این دریاچه رهاسازی شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال، سال کم بارشی است، اضافه کرد: در حوزه بختگان بیشتر از ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب آورد نداشتیم که طبق مصوبه کارگروه آب کشاورزی استان فارس، این آب به سه قسمت شرب، کشاورزی و حقابه این دریاچه تقسیم شد.
دهقانی در خصوص موضوع فلامینگو‌ها نیز یادآور شد: با توجه به وجود شایعاتی پیرامون از دست رفتن 10 هزار جوجه فلامینگو، از منطقه بازدید کردیم و خوشبختانه طی مشاهدات، متوجه شدیم هیچ جوجه فلامینگویی در این ابعاد از بین نرفته و کلونی‌ فلامینگوهایی که در قسمت‌های عمیق دریاچه بختگان قرار دارند، کاملا سالم و فعال است.
مديرعامل شركت آب منطقه‌اي فارس ضمن بیان اینکه با تشکیل کارگروه برای این دریاچه، تمهیدات خوبی در این خصوص از سال‌های قبل لحاظ شده است، گفت: توانمندسازی جوامع اطراف این دریاچه به‌دلیل تحت پوشش قرار دادن هشت شهرستان استان فارس، هوشمند‌سازی کنتور‌ها در منطقه و تغییر کاربری چاه‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته است.
دهقانی ادامه داد: سعی می‌کنیم با سازمان محیط‌زیست همکاری لازم را جهت رساندن آب به محل تجمع فلامینگوها داشته باشیم که تا پایان تابستان مشکل خاصی به وجود نیاید.
این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در دریاچه طشک، چشمه‌ای به نام گمبان وجود دارد که قسمتی از آن آبدار است یا در ورودی دریاچه بختگان، تالاب کمجان وجود دارد که بخشی از محدوده‌ آن دارای آب بوده و قطعا اگر نیاز باشد می‌توان کلونی‌ این فلامینگوها را به چنین محل‌هایی انتقال داد. البته همکاران محیط‌زیست و دانشگاه شیراز در حال بررسی این طرح هستند.
وی خاطرنشان کرد: اعتباری توسط سازمان محیط‌زیست کشور به استان ابلاغ شده که طبق آن دانشگاه شیراز به عنوان متولی مطالعات انتخاب شده، اما اقداماتی که آب منطقه‌ای فارس در این زمینه انجام داده بدون دریافت اعتبار است که در حقیقت اولویت وزارت نیرو را می‌رساند.

نظر شما