شناسهٔ خبر: 47185925 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استفاده قوه قضاییه از ظرفیت مردمی در پیشگیری وقوع جرایم

تهران - ایرنا - مدیر سامانه سجام گفت: قوه قضاییه در تلاش است تا در پیشگیری از وقوع جرایم، آسیب‌ها و تخلفات بیشترین استفاده ممکن را از ظرفیت‌های مردمی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز رسانه معاونت اجتماعی قوه قضاییه، یکی از به روز و کارآمدترین راهکارهای دستگاه قضایی در پیشگری حداکثری از وقوع جرایم، تخلفات و آسیب‌ها استفاده اصولی و سازمان‌یافته از تمامی ظرفیت‌های مردمی در سراسر کشور است از این رو سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) به نشانی sajam.scpd.ir راه‌اندازی شد.

این سامانه تا به این لحظه با جذب، آموزش و سازماندهی بیش از ۱۳۰ هزار نفر دیده‌بان و دریافت، بررسی، صحت‌سنجی و ارجاع بیش از ۷۰ هزار گزارش، انتقاد و پیشنهاد مردمی در عرصه‌هایی مانند پیشگیری از وقوع جرایم، آسیب‌ها و تخلفات حوزه‌های منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آب، مفاسد ارزی، مفاسد اقتصادی یا تهیه و توزیع مواد مخدر و روان‌گردان، محیط‌های کار و کارگری، بهداشت و درمان، تصرف اراضی ملی، تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، قاچاق، احتکار، گران‌فروشی، انتخابات، فرار مالیاتی و فضای مجازی و دیگر بخش‌ها در حال انجام وظیفه است.

این سامانه زیر نظر اداره کل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضایی فعال بوده و کارکرد آن بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در عضویت و گزارش ها با هدف افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد است.

آرمان احمدی مدیر سامانه سجام، به هدف‌گذاری ۲ میلیون نفری حضور مردمی در سامانه سَجام قوه قضاییه از سوی این معاونت تاکید کرد و افزود: سامانه سجام ابزار کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بوده و ساز و کار این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که افراد ‌می‌توانند تنها با ثبت کد ملی به عضویت آن درآیند چرا که ارتباطات تعاملی با مردم، دسترسی به مقامات قضایی، دولتی و حاکمیتی و شبکه‌سازی برای پیشگیری از وقوع جرم از اهداف راه‌اندازی این سامانه بوده است.

وی ضمن تاکید بر این مهم که فعالیت در سامانه سَجام برای مردم هیچ گونه هزینه‌ای در بر نخواهد داشت، گفت: این سامانه امکان برقراری ارتباط افراد از دورافتاده‌ترین مناطق با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دیگر مسئولان دولتی و حاکمیتی را فراهم کرده است چرا که سَجام سیستمی عمل کرده و تمامی اطلاعات افراد در آن کاملا محرمانه باقی می‌ماند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سجام به دنبال ایجاد ستاد خبری و پرونده‌سازی نیست بلکه هدف از راه‌اندازی آن کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا است، ادامه داد: ورود به حیطه خصوصی افراد ممنوع است، گزارشگری هم که به حیطه خصوصی افراد ورود کند در وهله نخست اخطار دریافت ‌می‌کند و در مرحله بعد، حساب کاربری آن مسدود ‌می‌شود. این سامانه روی چگونگی ایفای نقش‌ها در جامعه متمرکز است و به یکایک گزارش های رسیده با دقت نظر کافی رسیدگی می‌کند.

مدیر سامانه سجام ابراز امیدواری کرد که این سامانه به جلب مشارکت ۱۰۰ هزار دیده‌بان در صف و هسته تخصصی و ویژه دست پیدا کند چرا که قوه قضاییه در این سامانه الکترونیک و هوشمند به دنبال مصادیق فردی نیستی و سامانه سجام با انجام عملیات داده‌کاوی و تکنولوژی‌ روز مسائل را تحلیل، تفسیر و ارائه ‌می‌کند.

مدیر سامانه جامع ارتباط مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه، با تاکید بر این نکته که هدف اصلی سازماندهی نیروهای مردمی با هدف پیشگیری از وقوع جرایم، آسیب‌ها و تخلفات است گفت: این سامانه در حقیقت یک وسیله و ابزار برای رسیدن به این هدف است.

احمدی یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع جرم را عدم دسترسی آسان و اصولی مردم به مسئولان دانست و با بیان این که پیشگیری از جرم سه سطح مختلف دارد گفت: عالی‌ترین سطح پیشگیری از جرم فرهنگ‌سازی است که امری ریشه‌ای و فرهنگی و یک مسئله عمومی است. در سطح دوم پیشگیری، سیستم طوری چیده ‌می‌شود برای این که وقوع جرم ممکن نباشد و پیشگیری نهایی در سطح سوم به معنی برخورد با تخلف و متخلفان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: با تکیه بر بانک اطلاعاتی اعضا، هسته‌های تخصصی و ویژه تشکیل شده است و ممکن است در مقاطعی از هسته‌های مردمی درخواست کنیم که معضلات را آنالیز کرده و نظرات خود را اعلام کنند، در این سامانه این امکان فراهم شده تا افراد در صورت عدم تمایل به ثبت‌نام در آن، صرفاً به صورت گمنام موفق به ارائه گزارش شوند در عین حال، چنانچه افراد عضو سامانه هستند، گزارش آنها ‌می‌تواند کاملاً محرمانه ارائه شود.

احمدی با بیان این مطلب که، در این سامانه برای تمامی گزارش ها حتی گزارش و مطالبی که به صورت ناشناس ارائه می‌شوند کد رهگیری ویژه تعریف می شود، تصریح کرد: این سامانه مجهز به سیستم الکترونیکی تعیین ضریب ارزش گزارش های وارد شده است و برای جلوگیری از هر نوع سوء استفاده احتمالی گزارش احصاء شده بدون تعیین ضریب ارزش صحت‌سنجی دقیق توسط نیروی انسانی به هیچ مرجعی ارسال نمی‌شود.

مدیر سامانه جامع ارتباط مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه، با تاکید بر این نکته که در صورت وجود نقص در گزارش ها ، مورد با ذکر موارد جهت تکمیل به فرد گزارش‌دهنده بازگردانده می‌شود، گفت: نتیجه نهایی گزارش از طریق کد رهگیری صادر شده برای فرد گزارش‌دهنده ارسال می‌ شود.

احمدی خاطرنشان کرد: ما در این سامانه تلاش داریم تا با ورود پیش‌دستانه و ارجاع به موقع مطالبات مردمی به سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی از مراجعه مردم به قوه قضاییه و تشکیل پرونده‌های بیشتر پیشگیری کنیم.

نظر شما