شناسهٔ خبر: 47185718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاوردی ماندگار از هشت سال گذشته؛

توسعه روستاهای سمنان با اختصاص ۲.۴ هزار میلیارد ریال به دهیاری‌ها

سمنان- ایرنا- طی هشت سال گذشته توجه ویژه‌ای به ارتقای خدمات در روستاها مبذول شده است؛ به طوری که در استان سمنان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بیش از ۲ هزار و ۴۸۳ میلیارد و ۸۲۱ میلیون ریال اعتبار از محل ارزش افزوده به دهیاری‌ها اختصاص یافت تا نمودی از این خدمتگزاری شایسته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روستاها قلب تولید کشور هستند و توجه به روستاها نقشی مهم در توسعه، تامین امنیت غذایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از حاشیه نشینی دارد که خوشبختانه در استان سمنان با درایت دولت تدبیر و امید و اجرای طرح‌های خلاقانه و ارتقای زیرساخت‌ها، مهاجرت از روستاها در استان سمنان متوقف و اشتغالزایی خوبی ایجاد شده است.

نکته مهم در توسعه و اجرای موفق طرح‌ها در روستاها وجود دهیار است که در دولت تدبیر و امید نیز این مهم مورد توجه قرار گرفت و برای ۸۶ روستا مجوز داشتن دهیار صادر شد و برای ایجاد شفافیت مالی و هزینه‌کرد هدفمند نرم افزار مالی به ابتکار دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شد.

استان سمنان با تدبیر دولت یازدهم و دوازدهم توانست با تکیه بر اجرای  نوآورانه طرح‌های خلاقانه مانند طرح روستای بدون بیکار، راه‌اندازی خانه ورزش روستایی و تقویت خدمات بهداشتی و ارتقای ضریب نفوذ گازو پوشش اینترنت، توسعه روستایی را در مناطق مختلف رقم بزند.ایجاد ۱۷۷ خانه ورزش روستایی، بازسازی ۱۰۰ درصد اماکن ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی، پوشش ۱۰۰ درصدی تلفن همراه، گازرسانی به روستاهای استان سمنان با ضریب نفوذ بالای ۹۰ درصد و تدوین طرح هادی برای ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، از جمله زیرساخت‌هایی است که با تلاش مضاعف و توجه به منویات حکیمانه مقام معظم رهبری در استان محقق شده است.

در کنار تامین زیرساخت ها،  تامین اعتبارات و پرداخت تسهیلات برای اشتغالزایی و حمایت از کارآفرینی در روستا از نظر مسوولان دور نبوده و در هشت سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال از محل ارزش افزوده به دهیاری‌های استان سمنان به منظور رونق و توسعه روستاها پرداخت شده است.

بر اساس سرشماری نفوس ومسکن سال ۱۳۹۵ کشور ، از کل جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۸۵۸  نفر در ۵۴۹ روستا و آبادی استان  زندگی می کنند و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شوراهای اسلامی روستایی و ۸۸ درصد تحت پوشش دهیاری‌ها قراردارند. در استان سمنان شهرستان‌های میامی با ۸۸.۲۱ درصد و سمنان با ۵.۸ درصد روستانشینی بیشترین و کمترین ضریب روستانشینی را دارند.


طرح روستای بدون بیکار ابزاری برای کاهش مهاجرت به شهرها

یکی دیگر از دستاوردهای مهم استان سمنان در دولت تدبیر و امید عملکرد مطلوب در اجرای طرح نوآورانه روستای بدون بیکار  است که نقشی مهم در جلوگیری از مهاجرت و اشتغالزایی در روستاهای استان سمنان داشته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: طرح روستای بدون بیکار در ابتدای کار در سه روستای استان محقق شد که نقشی مهم در کاهش مهاجرت داشته است.

مهدی صمیمیان ابراز داشت: اجرای طرح روستای بدون بیکار به عنوان طرحی موفق در ایجاد فرصت شغلی در ۱۴ روستای استان سمنان با پرداخت تسهیلات و توجه به ظرفیت روستاها و استفاده از ظرفیت دیگر دستگاه‌های اجرایی  دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: روستای علاء در سمنان، روستاهای طرود، قلعه بالا و ابر در شاهرود، روستاهای دروار و مهماندوست در دامغان، روستای ریکان در گرمسار، روستاهای هشت آباد و ده‌نمک در آرادان، روستای چاشم در مهدیشهر و روستاهای فرومد و نردین در میامی، ۱۴ روستای هدف برای تحقق طرح روستای بدون بیکار هستند.

وی ادامه داد: روستای جودانه در زمینه دامداری، محمدآباد در میامی در زمینه تولید پوشاک و روستای دهملا در شاهرود در زمینه زراعت و صنایع چوبی جزو سه روستای بدون بیکار استان سمنان در ابتدای اجرای طرح بود.

صمیمیان خاطرنشان کرد: از هر بخش استان سمنان یک روستا برای تحقق طرح روستای بدون بیکار انتخاب شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان یادآور شد: تحقق طرح روستای بدون بیکار در هر روستا متناسب با ظرفیت و توانمندی آن روستا در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: گردشگری، صنایع دستی، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، صنایع چوبی و فعالیت‌های صنعتی از جمله محورهای تحقق طرح روستای بدون بیکار در استان سمنان است و در هر روستا متناسب با ظرفیت، یک محور انتخاب شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: اشتغالزایی در روستاها نقشی مهم در نگهداشت جمعیت روستایی و بازگرداندن جمعیت به آن ها دارد که تحقق این راهبرد با توجه بیش از پیش به طرح روستای بدون بیکار در دستور کار قرار دارد.

ترویج فرهنگ ورزش و توسعه خانه ورزش روستایی

در کنار فعالیت‌های بدنی روزانه در روستاها، اما ورزش تحرکی متفاوت است که  نقشی مهم در نشاط آفرینی و نگهداشت جمعیت روستایی به ویژه قشر جوان دارد و دولت تدبیر و امید در این زمینه نیز غافل نبوده است و شمار خانه‌های ورزش روستایی در دولت تدبیر و امید به ۱۷۷ خانه رسید و این در حالی است که قبل از دولت تدبیر و امید هیچ خانه ورزش روستایی در استان سمنان وجود نداشت.

در کنار فعالیت‌های بدنی روزانه در روستاها، اما ورزش تحرکی متفاوت است که  نقشی مهم در نشاط آفرینی و نگهداشت جمعیت روستایی به ویژه قشر جوان دارد و دولت تدبیر و امید در این زمینه نیز غافل نبوده است و شمار خانه‌های ورزش روستایی در دولت تدبیر و امید به ۱۷۷ خانه رسید و این در حالی است که قبل از دولت تدبیر و امید هیچ خانه ورزش روستایی در استان سمنان وجود نداشت.

 سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: تعداد خانه‌های ورزش روستایی استان، با تجهیز و ساماندهی تعدادی، در دولت تدبیر و امید  به ۱۷۷ خانه افزایش یافت.

مصطفی مرادی ابراز داشت: ۱۲۸ خانه ورزش روستایی تا پاییز سال گذشته در استان سمنان احداث‌شده بود و  و با تجهیز ۴۹ خانه ورزش دیگر، تعداد خانه‌های ورزش روستایی به ۱۷۷ خانه ‌رسید.

وی اضافه کرد: خانه های ورزش روستایی به میز پینگ پنگ، میز فوتبال دستی، دارت، تشک تاتامی و توپ های فوتبال و والیبال مجهز شده است تا ساکنان این مناطق روستایی بتوانند از امکانات ورزشی بهره لازم را ببرند.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان بیان کرد:  سرانه اماکن ورزشی در روستاها ۴۲ مترمربع است و احداث و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی نقشی مهم در توسعه و ترویج فرهنگ ورزش در مناطق روستایی دارد.

مرادی با تاکید بر لزوم بازنگری و تقویت عملکرد خانه‌های ورزشی روستایی گفت: بهبود کارکرد خانه‌های ورزش و آمایش و تراکنش این خانه‌ها در دستور کار است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان یادآور شد: توسعه ورزش در روستاها در قالب برندسازی رشته‌های ورزشی در استان پیگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه ورزش در روستاها موجب کشف استعدادها خواهد شد، اظهار داشت: تجهیزات جدید با توجه به نیازسنجی ها و با در نظر گرفتن فرهنگ و بازی های محلی هر روستا برای کشف استعدادها در اختیار دهیاران قرار خواهد گرفت.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: خانه‌های ورزش روستایی نقشی مهم در تقویت نشاط و شادابی اجتماعی در روستاهای استان سمنان دارد و باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

بازسازی ۱۰۰ درصد فضاهای درمانی روستاهای طی هشت سال 

بهداشت و سلامت مهمترین رکن برای داشتن جامعه ای پویا است و به خصوص روستاییان قشر مولد و تولید کننده کشور هستند که سلامت آنان نقشی مهم در تامین امنیت غذایی و تولید  دارد؛ با توجه دولت تدبیر و امید ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی استان سمنان از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار شدند و ۱۰۰ در فضاهای ارائه خدمات درمانی نوسازی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ١٠٠ درصد فضاهای ارایه خدمات به جمعیت روستایی استان در دولت تدبیر امید در قالب طرح تحول سلامت مورد نوسازی و بهسازی کامل قرار گرفت که این میزان توجه به بخش سلامت در روستاها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بی نظیر بوده است.

نوید دانایی ابراز داشت: از اقدامات منحصربه فرد دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت روستائیان ، راه اندازی خانه های بهداشت عشایری به منظور ارایه خدمات مطلوب در زمان و مکان مناسب به جمعیت عشایر بود که تابحال چنین خدمتی در کشور ارایه نمی‌شد و در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز چهار خانه بهداشت عشایری به تصویب رسیده که در مرحله اول بزودی ٢خانه بهداشت عشایری راه اندازی خواهدشد.

وی اضافه کرد: براساس استاندارد های نظام شبکه بهداشت و درمان وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،  چند روستا تحت پوشش یک مرکز خدمات جامع سلامت قرار می‌گیرند.

دانایی تصریح کرد: در مراکز جامع خدمات سلامت در روستاهای استان سمنان، خدماتی مانند خدمات آزمایشگاهی، داروخانه، تزریقات و کلیه مراقبتهای بهداشتی و فعالیتهای نظارتی  ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: در روستاهایی که جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار دارند ارایه خدمات بهداشتی به اهالی روستا به صورت سیار ارائه می‌شود به این صورت که کادر بهداشتی و درمانی مانند ماما و پزشک در روستا برای ارائه خدمات درمانی به صورت دوره‌ای حاضر می‌شوند.

دسترسی ۳۷۹ روستای استان سمنان به شبکه ملی اطلاعات

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: دسترسی به شبکه ملی اطلاعات برای روستاهای استان به ۳۷۹ روستا افزایش یافت.

سید یاسر حسن پور اظهار داشت: در راستای سیاست های توسعه ارتباطی وزارت ارتباطات و دستور وزیر ارتباطات مبنی بر کاهش حداکثری شکاف دیجیتالی بین شهرها و روستاها، امکان دسترسی ۳۷۹ روستای استان سمنان به شبکه ملی اطلاعات فراهم شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان بیان کرد:  ۸۹ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی دسترسی پیدا کردند.

حسن پور ایجاد امکان پوشش خدمات دسترسی پهن باند نسل چهار تلفن همراه برای استفاده ساکنان این روستاها را از جدیدترین خدمات دیجیتال وزارت ارتباطات دانست و اظهار داشت: اتصال این روستاها به شبکه ملی اطلاعات کیفیت کسب و کار و زندگی در این روستاها را بهبود می بخشد.

 وی افزود: بر اساس ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی کشور و پیگیری جدی وزارت ارتباطات،  دسترسی روستاهای استان سمنان به شبکه ملی اطلاعات کلید خورد.

وی اضافه کرد: دسترسی پرسرعت روستاها به کلیه خدمات شبکه ملی اطلاعات از جمله آموزش الکترونیکی مانند شبکه شاد، دولت الکترونیکی مانند سامانه سهام عدالت، تلویزیون اینترنتی، بهداشت و سلامت الکترونیکی، و خدمات بانکی، از مزایای شبکه ملی اطلاعات است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی استان از پوشش تلفن همراه برخوردار هستند.

حسن پور بیان کرد: ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان از اینترنت پرسرعت برخوردار و ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش تلفن خانگی هستند.

تخصیص بیش از ۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه روستاهای استان سمنان در دولت تدبیر و امید

تخصیص اعتبارات برای توسعه روستا و ارتقای خدمات نیز مقوله مهم در توسعه روستاها است که این راهبرد در دولت تدبیر و امید بیشترین نمود را داشته است و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بیش از ۲ هزار و ۴۸۳ میلیارد و ۸۲۱ میلیون ریال اعتبار از محل ارزش افزوده به دهیاری‌های استان سمنان اختصاص یافت.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: ۴۴۳ میلیارد و ۸۲۱ میلیون ریال از محل ارزش افزوده به دهیاری‌های استان، به منظور رونق و توسعه روستاها، در سال گذشته پرداخت شد.

مهدی صمیمیان ابراز داشت: میزان تخصیص اعتبار به دهیاری‌‎ها برای عمران  روستاهای استان سمنان در سال ۹۸ از محل ارزش افزوده بیش از ۳۷۳ میلیارد و ۹۴۸ میلیون ریال بود.

وی یادآور شد: در مجموع بیش از ۲ هزار و ۴۰ میلیارد ریال از محل ارزش افزوده از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ (طی هفت سال) به دهیاری‌های استان به منظور رونق و توسعه روستاها پرداخت شد.

وی تصریح کرد:  توزیع میزان اعتبارات بین دهیاری‌های استان سمنان در دولت تدبیر و امید افزایش قابل توجه داشت که نشان از توجه این دولت به توسعه روستاها است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان کرد: رونق و توسعه روستاها یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید بود و با اقدام‌های انجام شده مهاجرت از روستاهای استان سمنان متوقف شده است.

صمیمیان تصریح کرد: با توجه ویژه دولت به روستاها اکنون ۲۵۶ روستای استان دهیاری دارد و یکی از روستاهای دارای دهیاری استان با توسعه به شهر تبدیل شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان تصریح کرد: برای تجهیز و توسعه روستایی انواع ماشین‌آلات عمرانی مانند تراکتور و مینی‌لودر نیز خریداری و بین دهیاری‌های استان سمنان  طی هشت سال گذشته توزیع شد. 

شفافیت امور مالی دهیاری‌های ۱۰۰ درصد روستای استان سمنان با بهره‌گیری از نرم افزار مالی

در کنار تخصیص اعتبارات برای توسعه روستاها برنامه‌ریزی و هزینه کرد هدفمند لازمه موفقیت در اجرای طرح‌ها و جلوگیری از هدررفت اعتبارات است و از این رو با درایت دولت تدبیر و امید نرم‌افزاری برای شفافیت مالی در دهیاری از سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد و سمنان جزو اولین استان‌هایی بود که استفاده از نرم‌افزار در دهیاری‌ها را به مرحله عمل رساند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت:  آموزش‌های مربوط به روش کار با نرم افزار مالی به دهیاران و کارشناسان امور مالی دهیاری‌های استان ارایه شده و ۲۵۵ روستای دارای دهیاری استان با نرم‌افزار مالی به کارهای خود رسیدگی می‌کنند که شفافیت و نظارت بهتر را به همراه دارد.

مهدی صمیمیان ابراز داشت: استفاده از نرم‌افزار مالی به جای انجام کارها به صورت دستی موجب شفافیت، تسهیل و تسریع در تنظیم اسناد مالی و ارایه خدمات می‌شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان یادآور شد: نرم‌افزار مالی در ۲ بخش تحت ویندوز بدون نیاز دسترسی به اینترنت و تحت وب به صورت برخط به کاربران خدمات ارایه می‌دهد.
وی اظهار داشت: نرم‌افزار مالی که برای دهیاران طراحی شده در بخش ویندوز دارای نرم‌افزارهایی مانند حسابداری، بودجه‌نویسی و کنترل بودجه، صورتحساب ریزاقلام مصرفی و در بخش وب دارای نرم‌افزارهایی مانند پروانه‌ ساختمانی، پسماند و اموال است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان تصریح کرد: استفاده دهیاران از نرم افزار مالی یک طرح ملی است و استان سمنان جزو اولین استان‌ها بود که نسبت به اجرای این طرح اقدام کرد.

صدور مجوز دهیاری برای۸۴ روستای استان سمنان

برخورداری روستاها از دهیار نقشی مهم در برنامه‌ریزی و توسعه روستاها دارد و در دولت تدبیر و  امید برای ۸۴ روستا مجوز دهیاری صادر شده و تا پایان کار دولت صدور مجوز برای ۴۳ روستای دیگر دنبال می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید برای ۸۴ روستای استان مجوز تاسیس دهیاری صادر شده است، ابراز داشت: اکنون ۲۵۶  روستای استان دهیاری دارد.

صمیمیان گفت: ۴۳ روستای با جمعیت ۲۰ خانوار دارای شورای اسلامی استان که فاقد دهیار هستند تا پایان دولت تدبیر و امید دارای دهیاری می‌شوند.

وی ادامه داد: برخورداری روستا از دهیار نقشی مهم در عمران، آبادانی و توسعه آن دارد و همچنین تخصیص اعتبارات به روستاها نیز به وجود دهیار بستگی دارد.

وی بیان کرد: رونق و توسعه روستاها یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید بوده و برخورداری روستاها از دهیار کمک کننده در تحقق رویکرد دولت در روستاها است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان خاطر نشان کرد: میزان دانش و سواد دهیاران نقشی مهم در ابتکار عمل و اتخاذ تصمیم‌های خلاقانه برای توسعه روستاها دارد و استان سمنان از لحاظ سواد دهیاران نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی یادآور شد: ۹ درصد دهیاران استان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۳۷ درصد دهیاران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، ۱۵ درصد دارای مدرک تحصیلی کاردانی، پنج درصد دارای تحصیلات حوزوی و ۳۸.۵ درصد دارای دیپلم هستند.
وی تصریح کرد: توانمندسازی دهیاران نقشی مهم در تحقق راهبرد جهش تولید و توسعه و رونق روستاها دارد و استان سمنان در این زمینه پیشرو است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان تصریح کرد: دهیاران، سفیران سلامت، فرهنگ و آبادانی هستند و باید با جدیت و رفتار مسوولانه برای تحول و جهش تولید در روستاها تلاش کنند.

قرارگیری ۱۵ هزار خانه روستایی تحت پوشش بیمه

وقوع سیلاب در سال‌های اخیر و خسارت بر برخی خانه‌های روستیی نقش و ضرورت بیمه در جبران ضرر و زیان ناشی از سیلاب به خانه‌های روستایی را بیش از پیش آشکار کرد و از این رو می‌توان ترویج فرهنگ بیمه خانه روستایی را از دستاوردهای فرهنگی دولت و تدبیر و امید در روستاها دانست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: ۱۵ هزار خانه در مناطق روستایی استان در برابر حوادث غیرمترقبه مانند سیل و طوفان تحت پوشش بیمه‌ قرار گرفتند.

منوچهر فخری ابراز داشت: پوشش بیمه در جبران خسارت احتمالی ناشی از حوادث غیرمترقبه بسیار مهم است و برای پوشش بیمه‌ای واحدهای مسکونی در مناطق روستایی از ظرفیت اعتبارات فرمانداری ها با همراهی بنیاد برکت استفاده شد.
وی با بیان این که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: بهره گیری از خدمات بیمه ای نوعی اقدام پیشگیرانه محسوب می شود که در صورت وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله بخش زیادی از آسیب ها و خسارت ها را جبران کند، بر همین اساس بیمه واحدهای مسکونی به ویژه در بخش روستایی که در معرض خطر و آسیب بیشتری قرار دارند به عنوان اقدامی اجتناب ناپذیر با جدیت پیگیری می‌شود.
فخری بیان کرد: مهاجرت معکوس، توسعه و آبادانی روستاها تنها با توجه به اقتصاد روستا و اشتغالزایی و بهبود معیشت روستاییان محقق می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان افزود: طرح سه روستای بدون بیکار در روستای جودانه قطب دامداری، ده‌ملا قطب تولید محصولات چوبی، و روستای محمدآباد قطب تولید پوشاک با موفقیت اجرا شد که تجربه خوب و قابل تعمیم به کشور در دولت تدبیر و امید است.

به گزارش ایرنا، توسعه در روستاهای استان سمنان با اجرای طرح‌های خلاقانه و ملموس برای اهالی روستا توانسته لبخند رضایت را بر لبان روستاییان استان جاری کند و پررنگ شدن  این روش مدیریتی در  دیگر بخش‌ها می‌تواند در افزایش موفقیت طرح‌ها کمک کند و به رونق چرخه اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی روستاها به منظور بازگشت جمعیت و مهاجرت معکوس منجر شود.

نظر شما