شناسهٔ خبر: 47185704 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران اعلام کرد:

حدود ۱۰ میلیون جوان مجرد در انتظار ازدواج داریم! / نرخ زاد و ولد به صورت تصاعدی در حال کاهش است

موج نیوز

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران گفت: آخرین برآوردها نشان داد که ۹میلیون و ۸۰۰هزار نفر جمعیت جوان مجرد در سن متعارف ازدواج داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، علی‌اکبر محزون، در نشست خبری جمعیتی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به  افزایش جمعیت کشور به 84 میلیون نفر گفت: براساس آمار جمعیت کشور ما در سال 1395 در سرشماری حدود 80 میلیون نفر بود که در زمان حاضر این جمعیت به 84 میلیون و 516 هزار نفر رسیده است.

وی با ذکر اینکه تعداد خانوار در کشور، 26 میلیون است و در عوض جمعیت اعضای خانواده ها کم شده است گفت: بر همین مبنا متوسط تعداد افراد در خانوار یا شاخص بُعد خانوار در کشور ما در حدود 3.2 نفر برآورد می‌شود که نسبت به سال 1395 که 3.3 نفر بود، 0.1 کاهش داشته است.

محزون در اشاره به نرخ باروری در کشورگفت : نرخ باروری یعنی متوسط تعداد فرزندان به‌ازای هر خانم در سن باروری نیز در سال 98، 1.77 فرزند به‌ازای هر زن بوده که این رقم برای زنان" ایرانی" این نرخ 1.74 فرزند است، این اختلاف به‌خاطر اتباع غیرایرانی ساکن در کشور است.

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران در همین زمینه افزود: آمار زنان در سن باروری که به سنین 15 تا 49 سال اشاره دارد، نشان می‌دهد که این آمار تا سال 1408 متوقف می‌شود و بعد از آن با کاهش آمار زنان در سن باروری مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه آخرین برآوردهای نرخ باروری در سال 1398 نشان داد که جمعیت 23 استان کشور کمتر از سطح جانشینی  بوده است گفت: تنها 8 استان دارای نرخ باروری بالاتر از سطح جانشینی  بوده‌اند، استان‌های سیستان و بلوچستان،‌ خراسان جنوبی و شمالی و رضوی، خوزستان، هرمزگان،‌ گلستان و یزد نرخی بالاتر از سطح جانشینی داشته‌اند.

اما آمار جوانان کشور چگونه است؟ سوالی که محزوه در پاسخ به آن گفت : آمار جوانان 15 تا 29 سال کشور در سال 99 به 17 میلیون و 827 هزار نفر رسیده که یک آمار کاهشی است

به گفته وی، برمبنای آمار سالمندان بالای 60 سال، نیزاز 6 میلیون 205 هزار نفر در سال 1390، 6 میلیون و نفر به 8 میلیون و 542 هزار نفر در سال 1399 افزایش پیدا کرده است، به‌عبارتی در سال 99 سهم سالمندان بالای 60 سال 10.2 درصد از جمعیت کل کشور برآورد شده است و ما از مرز 10 درصد عبور کرده‌ایم! 

محزون یا ذکراینکه رشد جمعیت سالمندان کشور  3.62 درصد برآورد شده ، در خصوص آمار موالید در سال‌های اخیر نیز گفت: آمار موالید ما در سال 1397،‌ یک‌میلیون و 367 هزار نفر بوده که در سال 1399 بعید است این رقم به بیش از یک ‌میلیون و 100 برسد.

وی با ذکر اینکه، در این رابطه منتظر اعلام آمار دقیق از سوی سازمان ثبت احوال هستیم؛‌ از سوی برخی دستگاه‌ها اختلالی در رصد آماری سیاست‌های جمعیتی به وجود آمده است که با مرکز آمار ایران که مرجع ملی آمار رسمی است باید همکاری مناسب‌تری صورت گیرد تا این اختلال برطرف شود، گفتنی است به‌طور شفاهی در رابطه با آمار موالید در ماه‌های اخیر به ما اعلام معذوریت کرده‌اند.

وی همچنبن اشاره ای هم به بالا رقتن سن باروری در زنان ایرانی کرد و با ذکر اینکه  تأخیر در فرزندآوری در سال‌های اخیر باعث شده است 45 درصد ولادت‌ها مربوط به خانم‌ها بالای 30 سال باشد گفت: همچنین حدود 9 میلیون و 800 هزار نفر آمار جمعیت جوان در سن متعارف ازدواج اهستند که مجرد و هرگز ازدواج نکرده‌اند که از این تعداد، 5 میلیون و 373 هزار نفر مرد و 4 میلیون و 423 هزار نفر خانم هستند؛ افرادی که بالای سن متعارف و قبل از سن تجرد قطعی‌اند، یک‌میلیون و 810 هزار نفرند و 220 هزار نفر هم تا سن 50سالگی ازدواج نکرده‌اند و مجرد قطعی محسوب می‌شوند، از این تعداد 82 هزار آقا و 138 هزار خانم هستند؛ بالا رفتن میانگین سن ازدواج از طرفی باعث شده است سن باروری افزایش پیدا کند و مورد تهدید قرار گیرد.

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران با تاکید براینکه کاهش شاخص‌‌ها و نرخ موالید در سال‌های اخیر به هیچ وجه با برآوردها تطبیق نداشته  و ندارد گفت: در سال 96 و بعد از سرشماری سال 1395 اجماع بر این بود که باروری با شیب ملایمی به 1.95 فرزند کاهش خواهد یافت، اما آمار های بعدی ، نشان داد کاهش باروری فراتر از پیش‌بینی‌های کارشناسی شده است.

محزون به برخی از دلایل کاهش زاد و ولد در ایران اشاره کرده و گفت : کاهش 120 هزار ولادت در سال 97 و 170 هزار ولادت در سال 1398 مبین این بود که عاملی مداخله‌ای خارج از کارشناسی‌های جمعیتی باعث این حد از کاهش‌ها شده است. البته عوامل مداخله‌ای که از تحقق ولادت‌ها جلوگیری می‌کند قابل بررسی است؛ مواردی مثل عدم ساماندهی در حوزه‌های غربالگری و تجویز سقط جنین به‌صورت غیرضابطه‌مند در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است که همه اینها جای بررسی دارد.

نظر شما