شناسهٔ خبر: 47185562 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

پیش‌بینی یک عضو کمیسیون اقتصادی از کاهش تورم و نرخ ارز

صاحب‌خبر -

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرد نرخ تورم و نرخ ارز تا پایان سال و همچنین سال آینده رو به کاهش خواهد بود.

مجتبی توانگر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود روند رو به افزایش نرخ تورم متوسط سالانه تا پایان فصل اول ۱۴۰۰ تداوم خواهد یافت به نحوی که این رقم در فصل اول ۱۴۰۰ به ۴۶٫۲ درصد خواهد رسید. 

وی افزود: با این حال احتمالا، از فصل دوم ۱۴۰۰ تا انتهای دوره پیش‌بینی یعنی فصل چهارم ۱۴۰۱، نرخ تورم از روند نزولی برخوردار خواهد بود که نرخ تورم سال ۱۴۰۰ را با متوسط ۳۴٫۳ درصد به اتمام خواهد رساند. 

عضو ناظر مجلس در شورای اقتصاد ادامه داد: نرخ تورم بالای ۳۰درصد تا فصل اول ۱۴۰۱ نیز تداوم  خواهد یافت و از فصل دوم این سال می‌توان گفت که نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد افت خواهد یافت که تا انتهای ۱۴۰۱ این نرخ کماکان بالای ۲۵ درصد خواهد بود. 
 
توانگر یادآور شد: همچنین پیش‌بینی اردیبهشت ۱۴۰۰ حاکی از آن است که روند رو به کاهش نرخ ارز با سرعت بیشتری تداوم خواهد یافت. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که متوسط نرخ ارز در فصل اول ۱۴۰۰ حدود ۲۱۱ هزار ریال باشد که این روند تا کمی پایین‌تر از ۲۰۰ هزار ریال در فصل دوم تداوم خواهد یافت و در فصل سوم و چهارم ۱۴۰۰ افت نرخ ارز به ترتیب به ۱۸۶۰۰ و ۱۷۵۰۰ هزار ریال نیز خواهد رسید.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: نهایتاً پیش‌بینی این نرخ برای ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که متوسط نرخ ارز در محدوده ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار ریال خواهد بود.

نظر شما