شناسهٔ خبر: 47185560 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم مدیریت افکار عمومی در راستای گسترش واکسیناسیون کرونا

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم که روز چهارشنبه با حضور بهرام سرمست استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، بر لزوم اغناسازی و مدیریت افکار عمومی در راستای گسترش واکسیناسیون کرونا در سطح استان تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: میزان بستری قطعی و محتمل روزانه مبتلا به کرونا در استان رو به کاهش است و از ۱۷ هزار تست انجام شده در هفته گذشته، به ۱۱ هزار و ۶۹۸ تست در هفته جاری کاهش یافته که ۲ هزار و ۲۵۶ تست مثبت شده است.

محبی افزود: درصد مثبت بودن آزمایش‌های پی سی آر در هفته گذشته ۵۶.۶ درصد و در حال حاضر به ۴۹ درصد رسیده است که هفته آینده نیز کاهش و به‌تبع آن تعداد بیماران و بیماران بدحال کاهش خواهد یافت.

او  ادامه داد: مناطقی از جمله شهرک قدس و مهدیه در استان همچنان قرمز است و هنوز منطقه آبی در استان قم نداریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که در موج سوم کرونا هفت هزار و ۲۱ نفر در طرح شهید سلیمانی ره‌گیری شده‌اند، گفت: از ۹۸ درصد افراد شناسایی و ره‌گیری شده در این طرح تست گرفته شده و از ۲ هزار و ۲۵۶ بیمار شناسایی شده، ۲ هزار و ۹۳ نفر قابل ره‌گیری بودند و بقیه همکاری نکردند.

محبی بیان کرد: از ابتدای آغاز طرح شهید سلیمانی در آذرماه پارسال تاکنون، رهگیری ۶۹ هزار و ۲۱۰ نفر، انجام ۶۱ هزار تست سریع، شناسایی سه هزار و ۵۶۶ مورد مثبت، یک هزار و ۳۵۶ مورد مراقبت در منزل، ۲۴۶ مورد ارجاع افراد به بیمارستان و ۹۵ هزار و ۴۱۳ مورد بازرسی از محیط کار انجام شده است.

به گفته محبی، تاکنون تعداد ۱۲۸ هزار و ۶۰۹ تست در طرح شهید سلیمانی انجام شده است و هدف این طرح به حداقل رسیدن تردد افراد کرونا مثبت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که تاکنون بیش از ۲۴ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است، ادامه داد: گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ سال از ابتدای هفته آینده برای انجام واکسیناسیون فراخوان خواهند شد.

رئیس مرکز بهداشت قم افزود: واکسیناسیون مناطق روستایی سلفچگان، دستجرد، کهک، پاچیان، قاهان و قلعه چم انجام شده که در دور بعد واکسیناسیون در مناطق روستایی، گروه سنی ۶۵ سال به بالا مورد هدف است.

محبی اضافه کرد: برنامه واکسیناسیون معلولان مراکز نگهداری و جانبازان شیمیایی نیز انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که ترس و اعتماد مردم از چالش‌های واکسیناسیون کرونا است، گفت: با وجود این‌که در گروه سنی ۷۵ سال به بالا، ۲۲ هزار نفر در استان قم زندگی می‌کنند تاکنون فقط پنج هزار نفر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند.

محبی افزود: این وضعیت مطلوب نیست و مطب‌های خصوصی باید ملزم به ارائه اطلاعات بیماران مبتلا به کرونا باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: اطلاعات بیماران مبتلا به کرونا که در مطب‌های خصوصی شناسایی می‌شوند باید برای ره‌گیری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد، درحالی‌که تاکنون کمتر از ۱۰ پزشک این اطلاعات را از طریق فضای مجازی در اختیار نماینده دانشگاه قرار داده اند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی قم نیز گفت: برابر مصوبات ستاد کرونا در اجرای طرح ممنوعیت تردد بین‌شهری، پنج گیت در ورودی‌های استان قم مستقر شده است.

فرزاد عسگری با بیان این‌که برابر آمارها، از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۳ هزار و ۲۵۰ فقره جریمه به‌صورت دستی انجام شده است، افزود: ۱۱ هزار و ۲۰۴ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و ۱۰ هزار جریمه یک‌میلیون تومانی نیز توسط دوربین‌ها ثبت شده است.

معاون خدمات شهری شهردار قم گفت: بوستان‌ها از شنبه هفته جاری بازگشایی شده و ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها و آبخوری‌ها روزانه انجام می‌شود.

امیر سامع افزود: اطلاع‌رسانی برای عدم تجمع در بوستان‌ها با نصب بنر انجام شده و در این راستا نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد.

حسن احمدلو رئیس اتاق اصناف قم نیز گفت: از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه، ۳۳۱ بازرسی از اصناف قم انجام شده و ۵۰ مورد به تعزیرات معرفی شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز گفت: هفته آینده نیز وضعیت قم نارنجی است و حداکثر دو سوم کارکنان دستگاه‌های اضطراری و یک‌دوم کارکنان سایر دستگاه‌ها باید در محل کار حضور داشته باشند.

محسن اوروجی افزود: تمام مصوبات شرایط نارنجی در هفته آینده لازم‌الاجراست و ورود خودرو‌های شخصی با پلاک‌های غیربومی ممنوع است و ممنوعیت تردد خودرو‌های شخصی در شهر نیز از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ادامه دارد.

اوروجی اضافه کرد: مصوباتی از جمله تعطیلی نماز جمعه، آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها اجرا خواهد شد.

او ادامه داد: در راستای گسترش واکسیناسیون در سطح استان، مصلای قدس بعد از تجهیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.

به گفته اوروجی، آزمون کلاس‌های نهم و دوازدهم از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد به‌صورت حضوری در مدارس برگزاری می‌شود.

ستاد مدیریت بحران استان قم همچنین گفت: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، در روز‌های آینده رگبار و رعدوبرق و آب‌گرفتگی در سطح استان رخ می‌دهد و دستگاه‌های متولی باید در آمادگی باشند.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکز‌های عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکز‌های جامع سلامت» امام حسن عسکری (ع) در شهرک امام حسن عسکری (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی (ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

انتهای پیام/ح

نظر شما