شناسهٔ خبر: 47185146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۲ اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- آمار مبتلایان به کرونا در استان‌ها و فوت شدگان ناشی از آن به مدد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجرای محدودیت‌ها و واکسیناسیون، در قیاس با ماه قبل سیر نزولی دارد، اما هنوز و به ویژه در آستانه عید سعید فطر، توجه به خودمراقبتی و پرهیز از عادی‌انگاری اهمیت دارد.

صاحب‌خبر -

"از دیروز تا امروز (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰)  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۴۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند،  و   ۳۶۶ نفر بر اثر این بیماری جان باختند"، این تازه ترین آمار وزارت بهداشت از وضعیت مبتلایان به کرونا و فوت شده ها در کشور است.

در حالی که مسوولیت اجتماعی ایجاب می کند مانع از ابتلای خود و دیگران به کووید ۱۹ شویم، بسیاری از کارشناسان در آستانه عید سعید فطر و تعطیلات این مناسبت، نگران تکرار تجربه تلخ موج چهارم شیوع این بیماری در تعطیلات نوروز هستند.  

این کارشناسان معتقدند جریان واکسیناسیون علیه کرونا در کشور هم نباید رهایی از کرونا را  تداعی کند و به ویژه با توجه به خطر سویه های جهش یافته، شرایط موجود هنوز شکننده است.

در همین ارتباط، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که به ساری سفر کرده است، امروز گفت : سویه‌های جدید ویروس کرونا مانند کرونای هندی و آفریقایی بسیار نگران کننده‌تر از سویه‌های گذشته است چون این تردید جهانی وجود دارد که حتی واکسن‌های تولیدی کنونی روی آنها اثر بخشی ندارد.

دکتر محمدمهدی گویا با بیان این که نگرانی ها نسبت به خطر شیوع سویه جدید این ویروس اصلا کم نشده است، این نگرانی را جهانی توصیف کرد و گفت : طبق بررسی های صورت گرفته قدرت سرایت و شدت بیماری این ویروس جهش یافته بیشتر از سویه های گذشته است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم  رعایت نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک ، فاصله اجتماعی و عدم حضور در اجتماع تاکید کرد و گفت: افرادی که  واکسن کرونا تزریق کردند نیز به هیج عنوان در مقابل سویه های جدید در امان نیستند و باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

تازه‌ترین وضعیت کرونا در استان‌ها 

در استان مرکزی، رییس بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) اراک با توجه به کاهش مراجعان، گفت: پذیرش مبتلایان جدید کرونایی در این مرکز صورت نمی گیرد و تنها بیماران قبلی کرونایی تا زمان ترخیص مراقبت های لازم و خدمات درمانی را دریافت می کنند.

دکتر "بهنام محمودیه" افزود:  این تصمیم به دلیل اینکه مرکز درمانی و آموزشی حضرت ولی عصر(عج) اراک به عنوان سانتر تروما(تصادف) و ارتوپد استان فعالیت دارد، اتخاذ شده و از این پس بیماران جدید کرونایی در این بیمارستان بستری نمی شوند.
وی تاکید کرد : با توجه به این مهم،  اورژانس های این مرکز از بیماران کرونایی خالی شده و روند گذشته خود را آغاز کرده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز هم امروز اعلام کرد که اکنون ۹۱۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری هستند که ۱۲۵ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شده اند.

دکتر محمد فتحی افزود: ۱۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته با وجود تلاش های مدافعان سلامت در این استان جان خود را از دست دادند که مجموع جانباختگان این بیماری به سه هزارو ۷۷۶ نفر رسیده است.

در استان یزد که ۹ شهرستان با وضعیت کرونایی نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد دارد ،  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۷۷ نفر به دلیل بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۵۸۰ نمونه تهیه شده از مراجعان در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۳ فرد مبتلا به ویروس کرونا در استان شناسایی شدند.

وی با بیان این که  از این تعداد ۳۲ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۱۳۱ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند،  اظهار کرد در شبانه روز گذشته پنج نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان یزد جان خود را از دست دادند.

سلمانی تصریح کرد: برای پیشگیری از کرونا مردم باید نکات بهداشتی را در کنار پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و فاصله گذاری های اجتماعی رعایت کنند و از هرگونه دید و بازدید از اقوام و دوستان و نزدیکان و خصوصا سفر در تعطیلات عید فطر به خارج استان و حتی داخل استان یزد به دلیل ممنوعیت ترددها جدا پرهیز کنند.

اما در سیستان و بلوچستان اعلام شد که با افزوده شدن ۲۰۱ مورد جدید کرونا، تعداد مبتلایان کرونا از مرز ۳۴ هزار نفر گذشت.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: هم‌اینک ۱۶۲ بیمار حاد تنفسی و ۸۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان را یکهزار و ۲۸۵نفر ذکر کرد.

در همین حال در ایلام، آمار فوتی های ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته روند افزایشی داشته است و به گفته  رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، با فوت  ۲ بیمار دیگر، مجموع فوتی ها به ۷۶۷ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۳۳ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند که با این احتساب مجموع بستری های استان به ۱۶۴ نفر افزایش است.

شهرستان های دره شهر، آبدانان، ایلام، دهلران، مهران، چوار، ایوان و چرداول در وضعیت نارنجی و ملکشاهی، سیروان، بدره و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

در لرستان، کرونا در شبانه روز گذشته  ۱۰ نفر قربانی یگر گرفت و مجموع قربانیان در این استان را به هزار و ۷۷۴ نفر رساند. 

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شمار مبتلایان کرونا در این استان با شناسایی ۴۸۵ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۱۱۱ هزار و ۲۹۹ نفر رسید.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا، ۶ شهرستان لرستان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

در اردبیل هم اعلام شد که این استان در جایگاه نخست کشوری شیب نزولی شیوع کرونا قرار دارد. 

دکتر بابک نخستین معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل.میزان شیب نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل را بیش از ۵۰ درصد تغییر منفی نسبت به ۲ هفته قبل اعلام کرد و گفت: سیر نزولی بیماری کووید.۱۹ در این استان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به کاهش موارد فوتی، ابتلای جدید و شمار بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل بیان کرد: آمار مبتلایان جدید کرونا در استان اردبیل حدود سه هفته پیش با رکوردی کم سابقه به ۱۲۱ نفر افزایش یافته بود ولی با مهار فرایند شیوع، در روز گذشته به ۴۳ نفر کاهش یافت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: مجموع شمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل نیز با ۲۴۳ مورد کاهش نسبت به ۱۷ روز پیش، از ۶۳۳ نفر به ۳۹۰ نفر افت کرده است.

محدودیت‌های کرونایی

اعمال مجموعه ای از محدودیت‌ها به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با گسترش کرونا در تعطیلات پیش رو و اقدام جهت حفظ سلامت عموم به اجرا درآمده است. 

ممنوعیت سفرهای بین شهری فارغ از یرنگ‌بندی‌های کرونایی یکی از این محدودیت ها به مناسبت تعطیلات   عید فطر ست که در همین ارتباط، رییس پلیس راه آذربایجان‌غربی امروز گفت  محدودیت‌های تردد از روز سه شنبه در محورهای مواصلاتی استان اعمال شده است و در این مدت تردد تنها برای خودروهای دارای مجوز پزشکی، اداری و قضایی امکان پذیر خواهد بود.

سرهنگ کمال حسین زاده با اشاره به اینکه بی توجهی به محدودیت‌ها جریمه خواهد شد، بیان کرد: میزان جریمه‌ها نیز براساس رنگ‌بندی استان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان تعیین شده است.

وی  با بیان اینکه محدودیت ورود خودروهای غیربومی به این استان همچنان در محورهای استان اعمال می‌شود،  افزود: در حال حاضر مشکلی خاصی هم در محورهای آذربایجان غربی وجود ندارد و ترافیک در محورهای استان جریان دارد.

در استان اصفهان هم رییس اداره میراث فرهنگی کاشان از تعطیلی اماکن تاریخی و گردشگری این شهرستان  در تعطیلات عید فطر و تا اطلاع ثانوی خبر داد.

مهران سرمدیان  با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در کاشان افزود: تعطیلی بناهای تاریخی و اماکن گردشگری با توجه به شیوع ویروس کرونا و با هدف پیشگیری از گسترش این ویروس صورت گرفته شد.

همچنین معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی کاشان اعلام کرده که تمامی مبادی ورودی کاشان از روز گذشته (سه‌شنبه) به روی خودروهای غیربومی کاملا بسته شد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ممنوعیت سفر در تعطیلات عید فطر در سراسر کشور در همه رنگ بندی‌ها خبر داده و گفته است: از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر تردد بین استان‌ها ممنوع خواهد بود.

بر پایه مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ در وضعیت قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل می‌شوند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک با جدیت بیشتری مورد پایش قرار خواهد گرفت.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان‌ها ممنوع است.

در آستانه اشرفیه هم ورود به مراکز تفریحی و گردشگری ممنوع شد

فرماندار آستانه اشرفیه در استان گیلان گفت: طبق آخرین مصوبات ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا ، ورود کلیه مسافران و گردشگران به مراکز تفریحی و گردشگری این شهرستان در طول تعطیلات عید سعید فطر ممنوع است.

حمید رضایی با اشاره به وضعیت نارنجی این شهرستان و چگونگی برگزاری نماز عید فطر در منطقه نیز اظهار داشت: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ، نماز عید فطر در این شهرستان در فضای باز و با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی مشارکت عمومی  را در مقابله با شیوع ویروس کرونا ضروری خواند و خاطر نشان کرد: انتظار می رود مردم با رعایت دستوالعمل های بهداشتی ستاد مقابله با ویروس کرونا مانند استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده ، رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی  ، پرهیز از حضور در اجتماعات ، میهمانی ها  و دورهمی از شیوع این ویروس خطرناک جلوگیری کنند.

واکسیناسیون علیه کرونا

واکسیناسیون علیه کرونا در کشور اواخر بهمن ماه سال گذشته ابتدا با تزریق واکسن به کادر درمان در بخش مراقبت های ویژه  آغاز شد و پس از بیماران خاص (پیوند کلیه، دیالیزی، سرطانی، ام اس، تالاسمی و هموفیلی)، جانبازان بالای ۷۰ و ۵۰ درصد و شیمیایی، کارکنان مطب پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی، تازه‌ترین گروه هدف آن سالمندان هستند. 

دکتر گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی امروز در ساری با اشاره به به تزریق واکسن در کشور توضیح داد: تک تک واکسن‌های کرونا که در کشور تزریق می‌شوند اگر عوارضی داشته باشند هم در سامانه سیب معاونت بهداشت وزارت بهداشت و هم در سامانه تی تک سازمان غذا و دارو با پر کردن فرم‌های ثبت عوارض، ثبت و بررسی می‌شود و خوشبختانه تاکنون هیچ یک از انواع واکسن‌های تزریق شده در کشور عوارض جدی و نگران کننده‌ای نداشته اند.

وی  با اشاره به این که خودم  به عنوان داوطلب تزریق کارآزمایی بالینی واکسن مشترک کوبایی با انستیتو پاستور ایران را انجام دادم ،اظهار داشت: تا کنون  مرحله نخست تزریق این واکسن در سه استان اصفهان ، زنجان و یزد به اتمام رسیده است و در پنج استان دیگر در حال انجام است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارتب بهداشت اظهار داشت: طبق برنامه تا پایان خرداد نتایج و بررسی های تزریق واکسن کرونا پاستور بر روی ۲۴هزار داوطلب در هشت استان کشور به دست خواهد آمد و در صورت رسیدن به نتایج نهایی و تایید سازمان بهداشت جهانی ، تولید انبوه آن شروع می شود.

همچنین رییس انستیتو پاستور ایران گفت که واکسن تولید شده در این موسسه نخستین واکسن با دوز یادآوری در جهان محسوب می‌شود.

دکترعلیرضا بیگلری در ساری افزود : در حالی که شرکت های سازنده واکسن کرونا در جهان تازه به فکر ساخت دز یادآور این واکسن افتادند ، در ایران این اقدام از هشت ماه پیش شروع شد و خوشبختانه می توان گفت واکسن پاستور اولین واکسنی است که دز یادآور آن طراحی و آماده عرضه شده است.

وی با اعلام این که اثربخشی واکسن مشترک ایرانی - کوبایی پاستور بر روی تحریک سیستم ایمنی بدن در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است ، اظهار داشت:  این واکسن در کارآزمایی مرحله اول و دوم نشان داده که در عین موثر بودن ، عوارض بسیار کمی دارد چرا که از کل پروتئین های ویروس استفاده نمی کند و در عین کارآیی ، بسیار کم عارضه است.

دکتر بیگلری از انجام پیش بینی های لازم برای تولید انبوه این واکسن با همکاری کوبا خبر داد و افزود : مطالعات و بررسی های میدانی و پیگیری های مداوم بر روی کارآزمایی مرحله سوم واکسن در دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، بابل، اصفهان، هرمزگان، کرمان، همدان، یزد و زنجان در حال انجام است و جمع بندی آن اواخر خرداد صورت می گیرد.

در همین حال براساس اعلام امروز وزرت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۲۷۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۱۹ هزار و ۷۹۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۹۴۳ هزار و ۷۲ دوز رسید.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۰ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

نظر شما