شناسهٔ خبر: 47185094 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

ممکن است واکسن روی کرونای هندی و آفریقایی اثری نداشته باشد

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: سویه‌های جدید ویروس کرونا مانند کرونای هندی و آفریقایی بسیار نگران کننده‌تر از گونه های گذشته است چرا که این تردید جهانی وجود دارد که حتی واکسن‌های تولیدی کنونی روی آنها اثر بخشی ندارد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| محمدمهدی گویا روز چهارشنبه در حاشیه مراسم آغاز تزریق مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایرانی - کوبایی به داوطلبان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری افزود : اگرچه در حال حاضر شاهد قدری از کاهش موارد بیماری کووید 19 در کشور هستیم ، اما نگرانی ها نسبت به خطر شیوع سویه جدید این ویروس اصلا کم نشده است.

 

به گزارش ایرنا، وی نگرانی از شیوع سویه های جدید هندی و آفریقایی را جهانی توصیف کرد و گفت : طبق بررسی های صورت گرفته قدرت سرایت و شدت بیماری این ویروس جهش یافته بیشتر از سویه های گذشته است.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم رعایت نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک ، فاصله اجتماعی و عدم حضور در اجتماع تاکید کرد و گفت: افرادی که  واکسن کرونا تزریق کردند نیز به هیج عنوان در مقابل این سویه های جدید در امان نیستند و باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

واکسن‌های داخلی عوارض جدی نداشته است

 

دکتر گویا به تزریق واکسن در کشور اشاره کرد و توضیح داد: تک تک واکسن‌های کرونا که در کشور تزریق می‌شوند اگر عوارضی داشته باشند هم در سامانه سیب معاونت بهداشت وزارت بهداشت و هم در سامانه تی تک سازمان غذا و دارو با پر کردن فرم‌های ثبت عوارض، ثبت و بررسی می‌شود و خوشبختانه تاکنون هیچ یک از انواع واکسن‌های تزریق شده در کشور عوارض جدی و نگران کننده‌ای نداشته اند.

 

وی  با اشاره به این نکته خودم  به عنوان داوطلب تزریق کارآزمایی بالینی واکسن مشترک کوبایی با انستیتو پاستور ایران را انجام دادم ،اظهار داشت: تا کنون  مرحله نخست تزریق این واکسن در سه استان اصفهان ، زنجان و یزد به اتمام رسیده است و در پنج استان دیگر در حال انجام است.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارتب بهداشت اظهار داشت: طبق برنامه تا پایان خرداد نتایج و بررسی های تزریق واکسن کرونا پاستور بر روی 24هزار داوطلب در هشت استان کشور به دست خواهد آمد و در صورت رسیدن به نتایج نهایی و تایید سازمان بهداشت جهانی ، تولید انبوه آن شروع می شود.

 

وی با ذکر این نکته که همه شرایط ، تجهیزات و تدارکات برای تولید انبوه واکسن مشترک ایران و کوبا در این 2 کشور فراهم شده است ،افزود : با توجه به این که مرحله سوم تزریق این واکسن در کوبا بدون هیچ گونه عوارض خطرناک و در عین حال با اثر بخشی بالا به اتمام رسیده است، به نظر می رسد مشکلی در تایید این واکسن در سازمان بهداشت جهانی نخواهیم داشت.

 

واکسن ایرانی - کوبایی که هم اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد ، واکسنی نوترکیب با نام کنژوگه است که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است. این واکسن پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

 

تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا در حوزه دانشکاه علوم پزشکی مازندران از امروز به سه هزار نفر از شهروندان  داوطلب ثبت نام شده 18 تا 80 ساله ای که ساکن شهرستان های ساری ، قائمشهر ، میاندرود و جویبار هستند ،شروع شده است.

 

مرحل سوم کارآزمایی این واکسن مشترک ایران و کوبا در هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله مازندران و بابل انجام می شود.

 

این واکسن بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.

 

نظر شما