شناسهٔ خبر: 47184943 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

ضرورت جلوگیری از کشت‌ محصولات پر آب‌‌بر در استان سمنان

حميدرضا قزويني

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری و لزوم اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی گفت: باید از انجام کشت‌ محصولات پر آب‌‌بر در این استان خودداری و کشت بهاره مدیریت شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، "ایرج حیدریان" افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی، کاهش آورد رودخانه‌ها و همچنین پایین بودن‌ حجم آب‌های زیرزمینی نسبت به سال گذشته، همکاری همه سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی برای حفاظت از منابع آب  مطابق برنامه ابلاغی سازگاری با کم آبی در استان سمنان ضروری است.
وی تاکید کرد: باید از انجام کشت محصولات پر آب‌بر، کشت محصولات در بستر رودخانه و نصب و استفاده از موتور تلمبه‌های فاقد حقابه در این استان برای کشاورزان به‌ دلیل محدودیت منابع آبی اعم از زیرزمینی و سطحی خودداری شود.
حیدریان در ادامه افزود: تغییر الگوی کشت، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز، نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی و تغییر آبیاری سنتی به مدرن همراه با صرفه‌جویی آب مصرفی در بخش شرب شهری از جمله اقدامات موثر برای مقابله با چالش‌های آبی در استان سمنان و عبور از شرایط کم آبی و پیک مصرف تابستان است.
وی با تاکید بر اینکه با بهره برداران متخلف برخورد قانونی می‌شود، خواستارهمکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این موارد یاد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه سمنان تاکید کرد: هدف از تدوین برنامه سازگاری با کم آبی که بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت را شامل می‌شود، تامین پایدار آب و صیانت از مخازن آب سطحی و زیرزمینی این استان است و با اجرای این برنامه در آینده شاهد افزایش سطح ایستایی سفره‌های آب زیرزمینی استان سمنان خواهیم بود.

نظر شما