شناسهٔ خبر: 47184772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر دمشق در تهران: انتخابات سوریه نشان‌دهنده شکست غربی‌ها است/ پاسخ قاطعانه‌ای به تجاوزات صهیونیست‌ها می‌دهیم

سفیر دمشق در تهران با بیان اینکه انتخابات سوریه نشان دهنده شکست پروژه غرب در هدف قرار دادن حاکمیت ملی این کشور خواهد بود، گفت: بزرگترین هدیه ما به شهید سلیمانی تداوم حمایت از مقاومت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر گفت‌وگویی را با دکتر «شفیق دیوب» سفیر سوریه در تهران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

اوضاع امنیتی در تمامی مناطق تحت سیطره دولت کاملاً با ثبات است

- اوضاع امنیتی در تمامی مناطقی که تحت سیطره دولت قرار دارند، کاملاً با ثبات است. در این زمینه کوچک‌ترین مشکلی وجود ندارد.

- شهروندان سوری در سایه یک شرایط آرام و سرشار از امنیت می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

پیام انتخابات سوریه به طرف‌های غربی و عربی

- ملت سوریه از رهگذر انتخابات ریاست جمهوری قصد دارد پیام واضحی را به طرف‌های غربی و عربی مخابره کند و آن، این است که سوری‌ها بر تروریسم به پیروزی رسیدند و اکنون نیز مصمم به دفاع از وحدت ملی و حاکمیت ملی کشور خود هستند.

- آنها این پیام را نیز به طرف مقابل خود می‌رسانند که تحت هیچ شرایطی دخالت آن در امور داخلی خود را نمی‌پذیرند.

کشورهایی که رنگ صندوق رأی را ندیده‌اند خواستار دموکراسی در سوریه هستند!

- برخی از کشورهایی که رنگ صندوق رأی را ندیده‌اند همواره خواستار تحقق دموکراسی در سوریه هستند.

- برخی از کشورهای غربی پس از شکست در سرنگون سازی دولت دمشق اکنون سناریوی به شکست کشاندن برگزاری انتخابات را در پیش گرفته‌اند؛ سناریویی که البته تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است و با شکست مواجه خواهد شد.

انتخابات را در موعد از پیش تعیین‌شده برگزار می‌کنیم

- کشورهای غربی و عربی حتی منتظر نماندند تا فرایند برگزاری انتخابات طی شود تا برخورداری یا عدم برخورداری آن از مشروعیت مشخص گردد آنها حتی منتظر نماندند تا ببینند که آیا ملت سوریه در انتخابات مشارکت گسترده دارد یا نه.

- ملت سوریه همچنان به دفاع از سرزمین خود ادامه می‌دهد. دولت سوریه نیز با قدرت و بر اساس قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری را در موعد از پیش تعیین‌شده برگزار می‌کند؛ خواه این مسأله به مذاق کسی خوش بیاید و خواه نیاید.

سفر هیأت سعودی به دمشق را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب

- اخباری که دالّ بر سفر یک هیأت سعودی به دمشق هستند را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب. اما با این حال، با اطمینان کامل می‌توانم به شما بگویم که سوریه از دوران بحران عبور کرده است.

- نکته دیگر که در این زمینه وجود دارد این است که وضعیت کنونی در روابط میان سوریه و عربستان سعودی، نه منافع دمشق و نه منافع ریاض را تأمین نمی‌کند.

کشورهای عربی در مواضع خود در قبال سوریه تجدیدنظر کنند

- مواضعی که برخی کشورهای عربی نیز پیشتر در قبال سوریه اتخاذ کرده بودند، منافع منطقه را تأمین نکرد و برای همگان پیامدهای منفی به دنبال داشت.

- وقت آن رسیده است که کشورهای عربی در مواضع خود در قبال سوریه تجدیدنظر کنند.

- هر گامی که در این زمینه از سوی کشورهای عربی برداشته شود، مورد استقبال دمشق قرار می‌گیرد.

رژیم صهیونیستی نقش اساسی در بحران سوریه ایفا کرد

- از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ رژیم صهیونیستی نقشی اساسی در شکل‌گیری این بحران را ایفا کرد.

- این رژیم از گروه‌های تروریستی حمایت به عمل آورد، منابع مالی در اختیارشان قرار داد و فعالیت‌هایشان در سوریه را تسهیل کرد.

- ما به خوبی می‌دانیم که صهیونیست‌ها تروریست‌های تکفیری در سوریه را در بیمارستان‌های خود در اراضی اشغالی مورد معالجه قرار دادند.

- اسناد بین بین‌المللی متقنی وجود دارند که جملگی ثابت می‌کنند رژیم صهیونیستی از تروریست‌های تکفیری حمایت‌های مالی، نظامی و لجستیکی به عمل آورده است. در رأس این گروه‌های تروریستی، داعش و جبهه النصره قرار دارند.

گروه‌های تروریستی در آستانه شکست نهایی قرار گرفته‌اند

- موضوع تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه مسأله جدیدی نیست. صهیونیست‌ها به تازگی تجاوزات خود علیه سوریه را کلید نزده‌اند، بلکه از سال ۲۰۱۱ این تجاوزات را آغاز کرده‌اند.

- با تمامی اینها، دستاوردهای متعدد نیروهای سوری در عرصه میدانی موجب شد تا این پیام مهم به صهیونیست‌ها و متحدانشان مخابره شود که بازی در سوریه در حال تمام شدن است و گروه‌های تروریستی در آستانه شکست نهایی قرار گرفته‌اند.

- اسناد، شواهد و مدارکی وجود دارند که نشان می‌دهند رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود علیه سوریه با آمریکا و ترکیه نیز هماهنگ است.

پاسخ قاطعانه‌ای به تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی می‌دهیم

- اگر تجاوزات نظامی صهیونیست‌ها به خاک سوریه را نگاه کنیم، می‌بینیم که هرگاه گروه‌های تروریستی در این کشور متحمل شکست شدند، صهیونیست‌ها تجاوز خود را کلید زدند.

- تاکنون سامانه‌های دفاع هوایی سوریه بسیاری از موشک‌های شلیک شده توسط رژیم صهیونیستی را ساقط کرده‌اند. موشک‌های رژیم صهیونیستی دائماً ساقط می‌شوند.

- پاسخ قاطعانه سوریه به تجاوزات رژیم صهیونیستی در زمان و مکان مناسب داده خواهد شد.

ایران در تمامی روزهای سخت در کنار سوریه ایستاد

- روابط میان سوریه و جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر صداقت بوده و ریشه در چند دهه گذشته دارد.

- این روابط اکنون به یک سطح استراتژیک ارتقا یافته است به گونه‌ای که دمشق و تهران در حال حاضر یک ائتلاف استراتژیک را تشکیل داده‌اند.

- به نیابت از دولت و ملت سوریه از دولت، ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران به دلیل مواضع حکیمانه و شرافتمندانه آنها در حمایت از سوریه قدردانی و تشکر کنم.

- ایران در تمامی روزهای سخت در کنار سوریه ایستاد و از آن حمایت کرد.

- همانطور که ملت ایران هیچگاه ایستادن سوریه در کنار خود در جریان جنگ تحمیلی را فراموش نکرد، مردم سوریه نیز هیچگاه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از خود در نبرد با تروریسم و حامیانشان را فراموش نمی‌کنند.

آمریکایی‌ها باید اراضی سوریه را ترک کنند نه حزب الله

- کسانی که باید هرچه سریع‌تر اراضی سوریه را ترک کنند آمریکایی‌ها هستند نه نیروهای حزب الله.

- علت این مسأله هم آن است که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا به صورت غیر قانونی وارد اراضی سوریه شده‌اند.

- حضور نیروهای حزب الله و نیز نیروهای مستشاری ایران و روسیه در خاک سوریه کاملاً قانونی است.

- از آنجایی که حضور مستشاری ایران و روسیه و نیز حضور نظامی حزب الله در سوریه به دنبال درخواست رسمی دمشق صورت پذیرفته است، بنابراین کسی نمی‌تواند خواستار خروج آنها شود.

بزرگترین هدیه‌ سوریه به روح شهید سلیمانی

- خون شهدای ایرانی و سوریه با یکدیگر درآمیخته است. در رأس این شهدا، حاج قاسم سلیمانی قرار داد.

- حاج قاسم سلیمانی نقش مهمی را در زمینه مبارزه با تروریسم و اشغالگری در سوریه ایفا کرد.

- وی نه تنها در سوریه که در فلسطین، عراق و منطقه نیز به مبارزه با تروریسم و دفاع از تمامیت ارضی کشورها پرداخت.

- ما باید آنگونه که حاج قاسم سلیمانی انتظار داشت، در عرصه تقویت روابط دوجانبه حرکت کنیم.

- شاید بزرگترین هدیه‌ای که می‌توان به روح شهید سلیمانی تقدیم کرد، ادامه حمایت از محور مقاومت و تقویت فرهنگ مقاومت‌و نیز تقویت روابط دوجانبه تهران و دمشق در عرصه‌های مختلف، باشد.

انتهای پیام/

نظر شما