شناسهٔ خبر: 47184699 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

یک فعال بخش کشاورزی:

معاملات برنج امسال در بورس کالا قد می‌کشد/ گواهی سپرده برنج می‌تواند به گزینه اول برنجکاران تبدیل شود

حسین نوشی فعال قدیمی بخش کشاورزی می‌گوید که در صورت حمایت مسوولان و فرهنگ سازی مناسب میان کشاورزان، امسال در فصل برداشت شاهد سپرده شدن بخش زیادی از برنج کشاورزان در انبار بورس و رشد معاملات این محصول در بورس کالا خواهیم بود؛ بورسی شدن برنج ضمن کشف قیمت عادلانه و حمایت از برنجکاران، بازار رقابتی را بیش از گذشته تقویت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر، این فعال بخش کشاورزی اظهار داشت: عرضه برنج در بورس کالا اقدامی در راستای منافع برنجکاران و رشد انگیزه تولید است به طوریکه با عرضه برنج در بورس به طور مستقیم از کشاورزان برنجکار حمایت می شود و آن ها امکان فروش بدون واسطه محصولشان را با قیمت روز بازار پیدا می کنند.

نوشی با بیان اینکه رونق معاملات برنج در بورس کالا نیازمند فرهنگ سازی مستمر است، تصریح کرد: اتحادیه ها و تشکل های کشاورزی باید در آموزش برنجکاران تلاش کنند چراکه کشاورزان به شیوه سنتی به تولید و فروش محصولات خود می پردازند و نیاز دارند تا مزایای ورود به بورس کالا برای آنها اطلاع رسانی شود.

نوشی تصریح کرد: از آنجایی که پیوند بخش کشاورزی و بورس کالا، اقدامی جمعی است بنابراین باید با برنامه ریزی و آموزش، کشاورزان را متقاعد برای عرضه برنج در بورس کالا کنیم و در این راستا مسئولان استان هایی که در آنها برنج تولید می شود به ویژه نمایندگان مجلس می توانند نقش بسزایی در تحکیم این پیوند داشته باشند.

به گفته این فعال بخش کشاورزی، در وهله نخست اینکه کشاورزان می توانند در فصل برداشت به جای فروش ارزان محصول به دلالان و سلف خران، برنج خود را به انبار بورس بسپارند و گواهی سپرده که موید برنج موجود در انبار است تحویل بگیرند و در زمان دلخواه بفروشند، مزیتی بزرگ برای حذف واسطه ها و دلالان بوده و مورد استقبال کشاورزان خواهد بود.

نوشی در پایان با اشاره به افزایش هزینه های کشت گفت: از آنجایی که هزینه‌های کشت بالا رفته و برای مثال قیمت کود افزایش ۵۰۰ درصدی را تجربه می کند، عرضه برنج از طریق بورس کالا و کشف قیمت عادلانه به نفع کشاورزان است و تاکید می شود انجام اقدامی ملی و بزرگ نیازمند حمایت مسوولان مرتبط و فرهنگ سازی است.

نظر شما