شناسهٔ خبر: 47183347 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

"اعتماد" بزرگ‌ترین اشتباه در بازارهای مالی

دوران رشد دسته جمعی نمادها به پایان رسیده و بعد از این، رشد بازار سرمایه به معنای رشد ملایم و تدریجی سهم های ارزنده بازار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس‌نیوز، اگرچه دیروز اعلام شد ۳ بند از ۱۰ فرمان بسته حمایت از بازار سرمایه به تصویب رسیده و به‌زودی نقدینگی ۲۰۰ میلیون دلاری از سوی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق خواهد شد. اما هنوز بسیاری از نمادهای بازار منفی هستند و شاخص کل با وجود سبزی چند نماد بزرگ و شاخص ساز، کمتر از ۵ هزار واحد رشد کرده است.

حمید علمای، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بسیاری از نمادهای سودآور و بزرگ بازار سرمایه، روند منطقی دارند و متعادل، معامله می‌شوند اما؛ خیلی از سهم‌های کوچک و متوسط که در دوران صعود بازار سرمایه، رشد غیرمنطقی داشتند، درگیر صف‌های فروش هستند. البته به‌تدریج برخی از این نمادها با بازگشایی‌های بدون دامنه نوسان، اصلاح‌کرده و به تعادل رسیده‌اند و انتظار می‌رود به‌تدریج قفل فروش بعضی دیگر از این نمادها هم باز شود. درمجموع به نظر می‌رسد با متقارن شدن دامنه نوسان در روزهای آتی، معاملات روان‌تری شاهد باشیم.

وی در رابطه با انتقاداتی که برخی فعالان بازار سرمایه به عملکرد ناظران بازار و عدم واکنش به رشدهای عجیب سال قبل و سقوط آزاد قیمتی این روزها دارند، گفت: نوسان، ذات تمام بازارهای مالی است و حتی در بورس‌های بزرگ دنیا هم ممکن است در مقطعی، بازار رشد حباب گونه داشته باشد و در مقطعی هم افت سنگینی اتفاق افتد. ولی بازار سرمایه ما سال گذشته به سبب سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی و کاهش نرخ بهره، مردم را به سمت بازار سرمایه سوق داد. دنبال مقصر گشتن، دوای درد این بازار نیست و سرمایه‌گذاران باید بدانند که سرمایه‌گذاری بر مبنای "اعتماد" اصلاً توجیه ندارد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: مشابه این اتفاق در بازار رمز ارزها هم رخ‌داده و برخی سرمایه‌گذاران در حال حاضر با اعتماد به تحلیل عده‌ای خاص، اقدام به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال کرده‌اند و اگر این سرمایه‌گذاری منجر به ضرر و زیان خریداران شود، مقصر آن فقط سرمایه‌گذارانی است که به سیگنال‌ها، اعتماد کرده‌اند! "اعتماد" بزرگ‌ترین اشتباه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است.

علمای اضافه کرد: حالا هم معتقدم بسته‌های حمایت از بازار سرمایه و... تأثیر پایداری بر روند بازار سرمایه ندارد و درنهایت این بازار، راه خود را خواهد رفت. سیاست بانک مرکزی فعلاً انقباضی است و مادامی‌که سیاست‌های انقباضی اجرایی شود، انتظار تحرک خاصی در بازارها نمی‌رود. بازار سرمایه هم احتمالاً به‌تدریج متعادل‌تر و تحلیلی‌تر خواهد شد. دوران رشد دسته‌جمعی نمادها به پایان رسیده و بعدازاین، رشد بازار سرمایه به معنای رشد ملایم و تدریجی سهم‌های ارزنده بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری از منظر تحلیلی اظهار کرد: با حفظ شرایط موجود، اگر نرخ ارز افت زیادی نداشته باشد؛ سهم‌های فولادی و پتروشیمی گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند؛ اما در صورت کاهش نرخ ارز، سودآوری این شرکت‌ها هم دستخوش تغییر خواهد شد. بهترین توصیه به سهامداران این است که اگر دانش مالی کافی ندارند، از سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس بپرهیزند و از طریق شرکت‌های سبدگردان یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری فقط بر مبنای توصیه‌های دولتمردان یا... صحیح نیست و هرگونه معامله‌ای در بازارهای مالی، باید بر مبنای تحلیل صورت بگیرد.

  • بیشتر بخوانید:

ادامه رشد شاخص در گرو نرخ دلار

نظر شما