شناسهٔ خبر: 47182737 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با همکاری ۵ نهاد؛

شیوه نامه همکاری بین سازمانی الگوسازی در علوم پزشکی تدوین شد

با هدف الگو سازی و تکریم افراد شاخص در حوزه های مختلف علوم پزشکی، شیوه نامه همکاری بین پنج نهاد آموزش پزشکی تدوین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، این شیوه نامه همکاری بین معاونت آموزشی و معاونت فرهنگی و دانشجویی و صندوق رفاه دانشجویی وزارت بهداشت سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی و فرهنگستان علوم پزشکی تدوین شد.

دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در جلسه امضای این شیوه نامه همکاری گفت: پروژه مستند «مسیحا دم» که با هدف الگوسازی و تکریم افراد شاخص شکل گرفت و به لطف خدا بسیار مورد توجه واقع شد بازخوردهای خوب و انتقادهای سازنده ای دریافت شده که بسیار ارزشمند است لذا با تکریم افراد شاخص می‌توانیم به هدف نهایی که همان الگو سازی است دست یابیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در انتخاب افراد برای مستند مسیحادم شاخص های از پیش تعیین شده‌ای معین شده بود و تلاش شد با توجه به اهمیت فضای مجازی به عنوان وسیله ارتباطی مورد توجه جامعه، کلیپ های ۲ تا ۳ دقیقه‌ای در فضای مجازی منتشر شود.

وی تاکید کرد: با توجه به دستاوردهای خوب این مستند می توان این راه را ادامه داد و ضمن تاکید بر الگوسازی به عنوان هدف اصلی این پروژه لازم است آن را به سایر اقشار حوزه علوم پزشکی تسری داد.

حق دوست افزود: این اقشار اعم از دانشجویان نخبه و برجسته‌ای که در شهرستان‌ها در حال خدمت هستند، دانشجویانی که در کارهای عام المنفعه فعال هستند و یا پزشکان جوانی که در شهرستان‌های دور دست و محروم به کار و فعالیت می‌پردازند هستند می توان از آنها تقدیر کرد زیرا در شهرستان‌ها افراد ارزشمندی حضور دارند که نباید از آنها غافل شد.

وی با بیان اینکه خانواده سلامت در جریان های مختلف اجتماعی اعم از کرونا، جنگ، زلزله و ...نقش های خیلی مهمی ایفا کرده‌است، تاکید کرد: این نقش ها می تواند الهام بخش باشد و با همان هدف الگوسازی برای آنها سناریوسازی شود و هماهنگی های مختلفی در این راستا انجام شده که از آن جمله می‌توان به انیمیشن سازی به منظور تکمیل آموزش بخش بالینی و یا تدارک سامانه پاسخگویی جهت پاسخ به نیازهای آموزشی و روانشناسی دانشجویان اشاره کرد.

در ادامه دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی ضمن ابراز خرسندی از هماهنگی های به عمل آمده در راستای ارائه کارهای ارزشمند تر، آمادگی خود را جهت همکاری در حوزه دانشگاه، انجمن های علمی و سازمان نظام پزشکی اعلام کرد.

دکتر محمدعلی محققی معاون فرهنگستان علوم پزشکی نیز با اشاره به فرهنگ سازی به‌عنوان اولین مأموریت فرهنگستان علوم پزشکی گفت: فرهنگستان با تمامی امکانات خود اعم از صوتی، مجازی و انتشاراتی در خدمت این پروژه است و با توجه به اجتماع شخصیت های پیشکسوت در فرهنگستان علوم پزشکی، امکان دسترسی به این بزرگواران تسهیل می‌شود.

محققی تاکید کرد: موضوعات کلان مانند شبکه بهداشت، در فرهنگستان بسیار مورد توجه است و نقش بهورزان و پزشکان عمومی در نقشه پزشکان خانواده در این حوزه بسیار مهم است لذا به مکانیسم‌های ریشه داری نیاز است که با کمک آنها بتوان این ضرورت ها را شناسایی کرد و با همه دشواری های حاصل از تحریم ها و مشکلات ناشی از کرونا و ... به آن پرداخت.

وی افزود: نقش صدا و سیما در ارتقای سلامت مردم یک نقش محوری است و امیدواریم این شیوه نامه، زمینه‌ساز جلب اعتماد مردم به صدا و سیما بشود تا مردم پیام های سلامتی مورد نیازشان را از مراجع صداوسیما دریافت کنند.

معاون فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: پایه‌گذاری ها بسیار مهم است و بسیاری از شخصیت‌های بزرگ مانند دکتر نصرالله سیار بنیانگذار بانک خون در شرایط دشواری کارهایی را پایه گذاری کردند و در نهایت گمنامی از دنیا رفتند که باید به جامعه معرفی شوند و حق آنها ادا شود؛ لذا لازم است در فرآیند الگوسازی، جهت گیری فرهنگ و سلامت مردم مد نظر باشد و هدفمند هدایت شود.

در این جلسه دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به الگوسازی به عنوان یکی از اهداف معاونت فرهنگی گفت: خوشبختانه این الگوسازی در سایت خبری معاونت فرهنگی و دانشجویی (مفدا ) از قبل انجام شده و دانشجویانی که کارهای ویژه و امتیازات ویژه ای در حوزه علمی و فرهنگی نسبت به سایرین داشتند معرفی شده اند.

وی افزود: باید در جریان تکریم افراد شاخص، موانع و مشکلات پیش روی آنها نیز به طور کامل تبیین شود تا ضمن اینکه مخاطب جوان بتواند ارتباط کامل را با این اساتید برقرار کنند دستاوردی نیز برای سیاستگذاران در سطح کلان به همراه داشته باشد و مانع زدایی شود.

بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تاکید بر اجتماع محور بودن، سلامت محور و عامه پسند بودن برنامه «مسیحا دم» از آن به عنوان ابزاری جهت معرفی افراد خاص به افراد عام جامعه یاد کرد و خاطرنشان کرد: معرفی برخی از افراد خاص با محدودیت‌هایی مانند معلولیت می‌تواند به ابعاد اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی این مستند بیافزاید.

دکتر پروین پاسالار مدیر امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت نیز گفت: لازم است در تهیه فیلم های مستند و معرفی افراد شاخص، فردی حضور داشته باشد تا توضیحاتی را در اهمیت کار مصاحبه‌شونده ارائه بدهد.

وی افزود: معرفی دانشجویان موفق و پیشکسوت نیز تاثیر بسیاری بر سایر دانشجویان دارد زیرا همزاد پنداری بیشتری رخ می دهد.

شیوه نامه همکاری بین سازمانی برای الگوسازی در حوزه علوم پزشکی در ۶ بند تدوین و تصویب شده است.

نظر شما