شناسهٔ خبر: 47182249 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آثار ارزشمند باطنی سالیان سال مورد استفاده فرهیختگان خواهد بود

تهران- ایرنا- معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در پیام های جداگانه‌ درگذشت استاد محمدرضا باطنی، زبان‌شناس و فرهنگ‏ نویس، را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محسن جوادی آمده است: درگذشت زنده یاد محمدرضا باطنی، زبان‎شناس، نویسنده، مترجم و فرهنگ‎نویس برجسته موجب تاثر و تالم اهالی فرهنگ و علاقه‏ مندان به زبان فارسی شد.

محمدرضا باطنی آثار ارزشمندی در حوزه زبان ‏شناسی تالیف و ترجمه کرد که یقینا سالیان سال مورد استفاده فرهیختگان خواهد بود.

وی همچنین بیش از سه دهه از عمر خود را صرف فرهنگ‏ نویسی کرد و به گردآوری و تدوین مجموعه‌ی فرهنگ ‏های پویا پرداخت که به پاس این تلاش‎ها برگزیده‎ی سی و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام ضمن تسلیت درگذشت این فرهنگ‎شناس برجسته به خانواده و اهالی فرهنگ، از خداوند منان برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر مسالت کرد.

تسلیت مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران برای درگذشت محمدرضا باطنی

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز با ارسال پیامی، درگذشت محمدرضا باطنی، زبان‌شناس، نویسنده، مترجم و فرهنگ‌نویس را به اهالی قلم و ادبیات تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در متن پیام تسلیت ایوب دهقانکار آمده است: «شنیدن خبر فقدان ادیبی صاحب سبک و مترجمی چیره‌دست و زبان‌شناسی صاحب‌نظر، استاد محمدرضا باطنی تلخ و خلاء وجود پر خیر و برکت ایشان برای حوزه زبان‌شناسی جبران نشدنی است.

وی در این پیام می افزاید: استادی پرتلاش و توانا که عرصه فعالیتش از نوشتن در مطبوعات و نقد مسائل فرهنگی و اجتماعی تا مطالعات زبان و ادبیات فارسی را شامل می‌شد و با تسلط کاملش بر زیروبم زبان فارسی معتقد بود «زبان فارسی بیدی نیست که با هر بادی بلرزد و راه خودش را می‌رود».

آثار متعدد باطنی در زمینه زبان‌شناسی همواره از جمله منابع و کتاب‌های مرجع این حوزه بوده است. همچنین کتاب‌های فرهنگ معاصر اصطلاحات پویا انگلیسی - فارسی، فرهنگ معاصر انگلیسی ـ فارسی و فرهنگ معاصر پویا اصطلاحات و عبارات رایج فارسی "فارسی – انگلیسی" زنده یاد باطنی موفق به کسب عنوان در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.    

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این پیام ضمن تسلیت درگذشت این نویسنده و فرهنگ نویس به خانواده محترم‌شان و تمام کسانی که با آثار ایشان انس داشته‌اند، برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسالت کرد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا باطنی (۱۳۱۳ در اصفهان) زبان‌شناس، نویسنده و مترجم بود. از آثار او در حوزه زبان‌شناسی می‌توان به «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «نگاهی تازه به دستور زبان»، «چهار گفتار درباره زبان» و ... اشاره کرد.

از آثارش در زمینه ترجمه نیز می توان به «زبان و زبان‌شناسی» رابرت هال، «زبان‌شناسی جدید» مانفرد بی یرویش و «درآمدی بر فلسفه» اشاره کرد. فرهنگ معاصر پویا (فرهنگ دوزبانه انگلیسی-فارسی) نیز از آثار مهم اوست.

وی بعد از مدت ها مطالعه و کتاب نوشتن سال گذشته برنده جایزه موقوفات افشار نیز شده بود.

این استاد فقید سه‌شنبه شب (۲۱ اردیبهشت) در سن هشتادو هفت سالگی دارفانی را وداع گفت.

نظر شما