شناسهٔ خبر: 47182167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

محسن هاشمی در مراسم آغاز عملیات نخستین قطعه از خط ۱۰ متروی تهران:

طی طول 4 سال گذشته 40 کیلومتر و 30 ایستگاه مترو ساخته شده است/ شورا از عملکرد شهرداری در احداث خطوط مترو رضایت دارد/ توسعه رفاه و توسعه عدالت باید در صدر شعار های دولت آینده باشد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در طول 4 سال گذشته 40 کیلومتر خطوط مترو و 30 ایستگاه مترو ساخته شده گفت : شورا از عملکرد شهرداری در احداث خطوط مترو رضایت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط 10 متروی تهران با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، علی امام مدیر عامل شرکت مترو و جمعی از مدیران قرار گاه خاتم النبیا در نزدیکی دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شد.

در این مراسم محسن هاشمی گفت:  می دانید اهمیت حمل و نقل عمومی به ویژه  حمل و نقل عمومی انبوه بر برای کلان شهر هابسیار بالاست. از سال 1363و  قبل تر از آن یعنی سال 1354 که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تاسیس شد و بنا به دلایلی فعالیتش بعد از انقلاب متوقف شد، تا  خطبه نماز جمعه آیت الله هاشمی  در سال 63 برای فعالیت مجدد ساخت مترو خواندند 46 سال می گذرد یعنی از سال 54 تا کنون.

وی ادامه داد: در طول این مدت خوشبختانه  230 کیلومتر مترو ساخته شده یعنی  متوسط سالی 5 کیلومتر که اگر ما این حرکت در طول این سالها دو برابر می کردیم یعنی  سالی 10 کیلومتر می ساختیم اکنون  شبکه کامل مترو بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران ساخته می شد یعنی در حدود 460 کیلومتر خط مترو با دویست و پنجاه و اندی ایستگاه.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانطور که پیش می رویم و علائم حیاتی کشورنگاه می کنیم که یکی از آنها پرزه های مربوط به مصرف انرژی و شدت انرژی است می بینیم که پروئژه هایی از این دست (افتتاح خطوط مترو) در راستای کنترل آلودگی هوا، کاهش اثرات محیط زیستی،  صرفه جویی کلان در وقت مردم و صرفه جویی در  سوخت اثر گذار است و اصولا این نوع پروژه ها به پروژه های توسعه پایدار معروف هستند چرا که به هیچ وجه برای آیندگان مسئله ایجاد نمی کنند.در حالی که خیلی از پروژه ها بعضا 5 یا 10 درصد و یا حتی  60 تا 70 درصد اثرات مخرب محیط زیستی دارند.لذا هیچ مخالفتی با اجرای این پروژه هایی نظیر این  (افتتاح خطوط مترو) وجود ندارد و هزینه کردن برای این پروژ برای کشور و مردم بسیار خوب است.

محسن هاشمی افزود: در دوران 4 سال شورای پنجم همانطور که بارها اعلام شد یکی از اولویت ها؛ حمل و نقل عمومی و کنترل الودگی هوا بوده لذا در این راستا بیش از 26 ایستگاه مترو که چند روز آینده  4 ایستگاه دیگر به آن افزوده می شود افتتاح شده یعنی  در طول این مدت 30 ایستگاه مترو افتتاح شده که عدد قابل قبولی است.

هاشمی اظهار داشت: هر چند این پروژه ها در طول و روند فعالیت  سالهای گذشته انجام می شود اما باید گفت در طول این 4 سال طول خطوط مترو اضافه شده نیز بالغ بر  40 کیلومتر بوده استکه البته نزدیک به  20 کیلومتر  باز افتتاح بوده که برای این موارد نیز هزینه زیادی شد تا به استاندارد برسد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: لذا شورا و به ویژه کمیسیون عمران و حمل و نقل  از این حرکت انجام شده در دوران اقای حناچی رضایت دارد.

هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مشکلات و خلا هایی که وجود داشت و خود من از بدو ورود به شورا تذکر دادم  استفاده از دستگاه های حفار های اتوماتیک بوده که  در گذشته خود من پیگیری کردم تا پیمانکاران این دستگاه ها را خریداری کرده و در احداث خطوط مترو استفاده کنند. به گونه ای که دو دستگاه از آنها توسط قرار گاه خاتم در خط 7 به کار گرفته شد، یک دستگاه در خط 6 توسط شرکت آهاب  به کار گرفته شد که خوشبختانه تونل خط 6 به اتمام رسید، یک دستگاه هم در خط 3 توسط شرکت سابیر بین الملل به کار گرفته شد که بعد از اتمام تنول در بخش توسعه جنوبی خط 6 تا حرم حضرت عبدالعظیم به کار گرفته شده که خوشبختانه این قطعه نیز به پایان رسیده است. البته یکی از این دستگاه در تونل مترو اسلامشهر به کار گرفته شده که جای شکر دارد ولی با این حال 3 دستگاه حفار مکانیزه بیکار مانده و یکی از آنها امروز در همین عملیات احداث خط 10 به کار گرفته می شود و تقاضای من این است که دو دستگاه دیگر نیز در همین سه ، چهار ماه باقی مانده از عمر مدیریت شهری در پروژه های اولویت دار به کار گرفته شوند.

وی ادامه داد: یکی از این ها می تواند در همین خط 10 به سمت ورد آورد به کار گرفته شود و یا  در خطوط اولویت دار پر اهمیت و یا انشعاب  خط یک به سمت افریقا و بعد به سمت ولیعصر و نمایشگاه و در نهایت به سمت ولنجک فعال شود.

هاشمی افزود: شما می توانمید از مسئولان نمایشگاه بین المللی بخواهید زمین در اختیار شما قرار دهند و چنین عملیاتی را آغاز کنید.

محسن هاشمی در ادامه گفت: در اصول مهندسی خطوط مترو یکی از عواملی که سبب مسافر خیزی می شود ساخت انشعابات است ، شما می دانید که اگر خطی برای جابجایی یک میلیون مسافر طراحی شود در ابتدا تنها می تواند 400 تا 500 هزار مسافر را جابجا کند و لذا باید با روش هایی موجبات افزایش مسافر را فراهم آورد. یکی از روش ها تی او دی است و یکی از روش ها نیز ایجاد آنتن ها یا انشعاب برای خطوط اصلی است، به عنوان مثال در خط 3 به سمت نیاوریان یک انشعاب باید ساخته شود، یا در خط یک به سمت ولنجک که امیدواریم در این مدت باقی مانده از دستگاه های حفار مکانیزه در ساخت این انشعابات بهره گرفته شود. لذا ساخت انشاعابات در انتهای خطوط باعث افزایش تعداد سفر به مقدار بسیار زیاد خواهد شد.

هاشمی افزود: شما می دانید در خطوط هر دو دقیقه یک قطار اعزام می شود و لذا می توان در هر 6 شش دقیقه از سه نقطه قطار اعزام کرد که امیدواریم از این حربه در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود.

خوب است که این چنین افراد در فعالیت های انتخاباتی خود کنند که  کشور ما حتما به توسعه پر فشار نیاز دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: امروز در زمینه اشتغال و معیشت رشد کم اقتصاد در کشور سبب شده تا وضعیت زندگی مردم سخت تر شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم که اکنون به انتها رسیده و باید اکنون برنامه هفتم سیاست هایش از طرف رهبری ابلاغ و دولت بنویسد به مجلس بفرستد رشد اقتصادی  8 درصد دیده شده بود در حالی که  در این سالها به  رشد منفی رسیدیم یعنی کشور به سمت مشکلات جدی برای مردم پیش رفته است.

هاشمی افزود: وقتی رشد اقتصادی  نباشد تولید، اجرا  طرح ها،  ایجاد  اشتغال دچار مشکل می شود،  شغل کاذب ایجاد می شود و خیلی به کشور ضرر می رساند. لذا  برای اینکه علائم حیاتی کشور رشد مثبت داشته باشد تورم کنترل شود، رشد سرمایه گذاری اتفاق بیافتد ،شکاف طبقاتی کم شود، آلودگی هوا کم شود، علائم حیاتی کشور عمدتا باید با توسعه پر شتاب شود.

هاشمی افزود: : در توسعه پر شتاب اقتصادی باید عدالت نیز وجود داشته باشد  و عدالت عمدتا از رفع تبعیض ها ایجاد می شود در نهایت به مبارزه با فساد احتمالی ختم می شود ، لذا باید گفت اگر وضعیت کشور رو به بهبود نهد فساد و رشوه نیز کاهش می یابید و این موضوعی است که در دولت آینده باید مورد توجه قرار گیرد یعنی دولت آینده باید شعار توسعه رفاه و شعار توسعه عدالت را در صدر فعالیت های خود قرار دهد.

شهردار تهران :کاهش ترافیک همت و زین الدین با بهره برداری از خط ۱۰ مترو

در این مراسم همچنین پیروز حناچی شهردار تهران  گفت : خوشحالم که در منطقه ۲۲ به یکی از وعده های که داده بودیم عمل می کنیم و یکی از خلاء ها و مشکلات این منطقه را حل می کنیم. این منطقه در سال های اخیر توسعه زیادی حتی بیشتر از طرح مصوب داشته است و متناسب با آن فکری برای حمل و نقل عمومی و دسترسی جمعیت به سایر نقاط شهر نشده است. نتیجه این است که شریان های موجود مثل همت و حکیم در ساعات شلوغی عملا قفل می شوند. امیدوارم با احداث این خط ترافیک شمال تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین الدین تعدیل شود. یکی از تبعات اجرای این خطوط این است که بسیاری از تراکم های جمعیتی که در نقاط دیگری مترو مثل ایستگاه صادقیه  تعدیل می شود.

او افزود: در این دوره به طور متوسط ۱۰ کیلومتر در سال به مترو اضافه کردیم و علاوه بر زحماتی که در دوره های قبل بود تلاش کردیم این حرکت عقب نیفتد هر چند که شرایط اقتصادی ما به شدت حاد بود و مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا و کرونا پیش آمده بود اما همواره دو موضوع اصلی یعنی ترافیک و آلودگی در دستور کار شهرداری بوده است. البته اعتقاد داریم که حمل و نقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی است و به اندازه اهمیت آن مورد پشتیبانی دولت قرار نگرفته است.

شهردار با تاکید بر اتصال شهرهای اقماری تهران به مترو گفت: به هشتگرد وصل شدیم پرند را در دستور کار داریم و ایستگاه فرودگاه امام به زودی به پرند متصل خواهد شد و این اتفاق مطمئنا بهره وری مترو را بالاتر می برد.

او ادامه داد: ۳۰ ایستگاه مترو تا انتهای دوره به بهره برداری می رسد و هر ایستگاه بیش از ۳۰ هزار مسافر را به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه می کند. البته در توسعه مترو نقطه بحرانی تامین واگن است و الان به اندازه زیرساخت هایمان واگن نداریم و این باید به شکل سریع حل شود.

به گفته حناچی قرارداد ساخت ۶۳۰  واگن با چین منعقد شده است و  در تلاش هستیم ۴۰۰ واگن را با حداکثر توان ساخت داخل به سرانجام برسانیم.

او با اشاره به پروژه های TOD بیان کرد:  اطراف ایستگاه های تازه افتتاح شده نسبت به قبل از افتتاح ایستگاه متفاوت است و باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم.

بیشتر بخوانید:

  • واکنش رئیس شورای شهر تهران به ردصلاحیت داوطلبان شوراها
  • تامین معیشت نقطه مبدا مطالبات کارگران است/ امیدواریم سال ۱۴۰۰ سال شنیدن صدای کارگران و تحقق مطالباتشان باشد

نظر شما