شناسهٔ خبر: 47181868 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بومی سازی تجهیزات صنعت حفاری با اشاره متخصصان بومی

معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی ایران گفت: ساخت ۶۰ قطعه مهم کاربردی در صنعت حفاری در دستور کار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

بهنود منصور نژاد معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها، گفت: ساخت و بومی سازی ۶۰ قطعه مهم کاربردی در صنعت حفاری را در دستور کار قرار داده ایم.

او با بیان اینکه این قطعات براساس اعلام نیاز مدیریت‌های عملیات حفاری، خدمات فنی، خدمات ویژه، نگهداری و تعمیرات، ابزار در گردش و مدیریت تدارکات و امور کالا در تعامل با مراکز علمی و پژوهشی و سازندگان و صنعتگران داخلی برای اولین بار ساخت داخل می‌شود، افزود: در مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت فعالیت‌ها در ۲ بخش اجرایی و پشتیبانی پیگیری و دنبال می‌شود.

منصور نژاد اظهار داشت: از جمله بخش‌های اجرایی این مدیریت اداره مهندسی و فناوری ساخت است که در ارتباط مستمر با مدیریت‌های مختلف نیاز‌های ضروری را دریافت و مراحل تهیه دانش فنی و واگذاری به شرکت‌های توانمند واجد شرایط را تا مرحله ساخت پی جویی و نظارت مستمر می‌کند.

معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: تاکنون در نتیجه تعامل سازنده و موثر میان صنعت و دانشگاه و مشارکت و هم افزایی فنی با مجموعه‌های مرتبط با ساخت بیش از ۷ هزار قطعه پرمصرف و کاربردی در صنعت حفاری بومی سازی شده که با توجه به تفکیک و تنوع سازندگان و با احتساب تکثیر بیش از ۲۲ هزار قطعه است و همچنان روند صعودی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ دستاورد تعاملات ساخت داخل شدن ۸۰ قطعه و تجهیز برای اولین بار در کشور بود که این تعداد ۲۰ قطعه بیش از رقم هدفگذاری شده در این سال است که بر حسب ضرورت پیگیری و به ثمر نشست و زمینه تامین نشدن آن‌ها از منابعی خارجی را فراهم می‌آورد.

معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی ایران از جمله اقلام مهم و پرکاربرد به انواع فیلتر‌های دیزل ژنراتور اشاره کرد که با همکاری جهاد دانشگاهی استان خوزستان دانش فنی آن تهیه شده اند و در هم افزایی با سازندگان بزرگ فیلتر در کشور، تولید داخل و پس از گذر از مراحل تست آزمایشگاهی، هم اینک در مراحل نهایی تست میدانی قرار دارد.

منصور نژاد بیان داشت: ساخت شفت اصلی مربوط به تاپ درایو وارکو (VARCO) و ام اچ که از قطعات بسیار مهم و حساس گرداننده فوقانی است در نتیجه رایزنی و اخذ مجوز در قالب تولید بار اول از معاونت علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری، از سوی دانشگاه‌ها و سازندگان توانمند داخلی نسبت به تهیه دانش فنی آن‌ها اقدام شده و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال شاهد ساخت نمونه و تست میدانی دو شفت تاپ درایو وارکو و همچنین ام اچ باشیم، همچنین ساخت بونت سیل (Bonnet Seal) یا درزگیر فلنج میانی و کمربند ایمنی دکلبان که از تجهیزات ایمنی بسیار مهم در عملیات حفاری است به سرنجام رسیده و در چرخه عملیات به کار گرفته شود.

او گفت: ساخت تجهیزات دورانی تجهیز UBD از دیگر تجهیزاتی است که در حال ساخت و گذراندن مراحل تعریف شده طبق دستورالعمل است.

انتهای پیام/گ

نظر شما