شناسهٔ خبر: 47181523 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پارکلت‌ها چگونه به افزایش زیست‌پذیری شهرها کمک می‌کند؟

اهمیت وجود فضاهای سبز هر روز بیشتر از قبل برای مردم سراسر جهان آشکار می‌شود و مقامات شهری را به گسترش هر چه بیشتر آن‌ها ترغیب می‌کند اخیراً برنامه‌ریزان شهرهای استرالیایی برای افزایش زیست‌پذیری، به نصب پارکلت‌ها در گوشه و کنار مناطق شهری می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سانفرانسیسکو پیشرو ایجاد پارکلت‌ها در جهان است که مقامات آن، برای اولین بار در سال ۲۰۰۵، اقدام به ایجاد فضاهای سبز کوچکی در نقاط مختلف شهر کردند. البته اولین پارکلت سانفرانسیسکو تنها به مدت دو ساعت در یکی از مناطق شهر نصب شد اما همین مدت زمان کوتاه نیز مزایای آن را برای مردم و مقامات به تصویر کشید در نتیجه درست یک سال بعد، بیش از ۴۰ پارک کوچک در سراسر شهر نصب شد و پس از آن وجود پارکلت‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی کلانشهر آمریکایی تبدیل شد.

پارکلت‌ها چگونه به افزایش زیست‌پذیری شهرها کمک می‌کند؟

مقامات استرالیایی از اولین افرادی بودند که به تقلید از سانفرانسیسکو، به ایجاد پارکلت‌ها در سراسر شهرهای خود پرداختند تا نشان دهند که در طراحی شهری، مردم بر خودروها اولویت دارند. آن‌ها به شهروندان اجازه دادند در هر جای ممکن از شهر به ایجاد فضایی برای استراحت و پرورش گل‌ها و گیاهان بپردازند. مردم استرالیا با اشتیاق تمام از این ایده استقبال کردند و در مدت زمانی کوتاه، سراسر شهرها را فضاهای سبز کوچکی در بر گرفت.

نقش پارکلت‌ها در رونق اقتصادی شهرها

شاید تا کنون اهمیت وجود پارکلت‌ها در شهرها برای رونق اقتصادی از دید بسیاری از مردم پنهان مانده باشد، اما واقعیت این است که چنین فضاهایی برای نشستن، آن هم در بازارهای شلوغ می‌تواند به جذب افراد بیشتری در این مکان‌ها کمک کند. مدیران شهر سانفرانسیسکو به صاحبان مراکز تجاری اجازه داده‌اند فضاهایی در مقابل مراکز فعالیت خود به وجود آورند تا از این طریق، امکان استراحت مشتریانشان را فراهم آورند.

پارکلت‌ها چگونه به افزایش زیست‌پذیری شهرها کمک می‌کند؟

صاحبان رستوران‌ها، کافه‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها و سایر مراکز تجاری شهر ادعا کرده‌اند که از زمان نصب پارکلت‌ها در مقابل فروشگاه‌های خود، تعداد مشتریانشان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اگرچه طرفداران پارکلت چنین تعاملی را قبول ندارند، اما تجربه نشان داده که مردم به مناطق تجاری با بیشترین پوشش سبز یا استراحتگاه تمایل بیشتری دارند تا این که بخواهند مسیری طولانی و شلوغ را برای خرید ملزومات خود طی کنند. شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود طراحان، ارتباط بین پارکلت‌ها و رونق اقتصادی را انکار کنند، ترس از بازاریابی و تجاری‌سازی شهر باشد. بدیهی است که دادن اختیار فضاهای عمومی به مراکز تجاری خصوصی مشکلات بسیاری در پی دارد و همین امر مقامات در شهرهای بسیاری را از دادن مجوز به صاحبان مشاغل برای نصب پارکلت‌ها مأیوس می‌کند.

پارکلت‌ها چگونه به افزایش زیست‌پذیری شهرها کمک می‌کند؟

علت اهمیت پارکلت‌ها در نگاه مردم

پارکلت‌ها تنها فضاهای سبز کوچک به شمار نمی‌آید، بلکه مکان‌هایی است که امکان استراحت و ارتباط اجتماعی بین شهروندان را فراهم می‌آورد و به همین دلیل در میان شهرنشینان از محبوبیت بالایی برخوردار است. از نظر جین جیکوبز، نویسنده و کنشگر آمریکایی، وجود پارک‌ها و میادین عمومی به تنهایی نمی‌تواند ساکنان شهری را راضی نگه دارد و فعالیت تجاری جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی عمومی به حساب می‌آید. در واقع، کافه‌ها و رستوران‌ها فضاهایی بسیار مهم برای برقراری تعاملات اجتماعی است که می‌تواند مانند سایر مکان‌های عمومی نظیر بانک‌ها، دفاتر پست و ادارات برای تبادلات بین مردم باشد. وجود پارکلت‌ها در کنار این فضاها می‌تواند اثربخشی آن‌ها را افزایش دهد و با جلب افراد بیشتر به سمت خود، در رونق اقتصادی مؤثر واقع شود.

پارکلت‌ها چگونه به افزایش زیست‌پذیری شهرها کمک می‌کند؟

شاید مولفه دیگری که منجر به محبوبیت پارکلت‌ها در افزایش زیست‌پذیری شهرها شده، این است که مردم نقش مهمی در طراحی آن‌ها دارند. در واقع، اگر چه پارکلت‌ها اغلب در مقابل مراکز تجاری نصب می‌شود با این حال ساکنان شهری نیز در سرمایه‌گذاری و طراحی آن‌ها مشارکت می‌کنند بنابراین خود را در شکل دادن محیط زندگیشان سهیم می‌دانند. این در حالی است که اغلب فضاهای عمومی شهری را خود برنامه‌ریزان و مقامات طراحی می‌کنند و ممکن است خواسته‌های شهروندان در آن‌ها نادیده گرفته شود.

نظر شما