شناسهٔ خبر: 47181347 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جوادی و دهقانکار درگذشت «محمدرضا باطنی» را تسلیت گفتند

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت استاد محمدرضا باطنی، زبان‌شناس و فرهنگ‏ نویس، پیام تسلیتی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت استاد محمدرضا باطنی، زبان‌شناس و فرهنگ‏ نویس، پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محسن جوادی آمده است:

انا الله و االیه راجعون

درگذشت دکتر محمدرضا باطنی، زبان‎شناس، نویسنده، مترجم و فرهنگ‎ نویس برجسته موجب تاثر و تالم اهالی فرهنگ و علاقه ‏مندان به زبان فارسی شد.

محمدرضا باطنی آثار ارزشمندی در حوزه زبان‏شناسی تالیف و ترجمه کرد که یقینا سالیان سال مورد استفاده فرهیختگان خواهد بود.

ایشان همچنین بیش از سه دهه از عمر خود را صرف فرهنگ ‏نویسی کرد و به گردآوری و تدوین مجموعه‌ی فرهنگ‌‏های پویا پرداخت که به پاس این تلاش‌‎ها برگزیده‎ سی و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

اینجانب درگذشت این فرهنگ ‎شناس برجسته را به خانواده و اهالی فرهنگ تسلیت عرض می‌‏کنم و از خداوند منان برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر مسالت دارم.

* پیام تسلیت مدیرعامل خانه کتاب

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با ارسال پیامی، درگذشت محمدرضا باطنی، زبان‌شناس، نویسنده، مترجم و فرهنگ‌نویس را به اهالی قلم و ادبیات تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت ایوب دهقانکار مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران آمده است: «شنیدن خبر فقدان ادیبی صاحب سبک و مترجمی چیره‌دست و زبان‌شناسی صاحب‌نظر، استاد محمدرضا باطنی تلخ و خلاء وجود پر خیر و برکت ایشان برای حوزه زبان‌شناسی جبران نشدنی است.
 
استادی پرتلاش و توانا که عرصه فعالیتش از نوشتن در مطبوعات و نقد مسائل فرهنگی و اجتماعی تا مطالعات زبان و ادبیات فارسی را شامل می‌شد و با تسلط کاملش بر زیروبم زبان فارسی معتقد بود «زبان فارسی بیدی نیست که با هر بادی بلرزد و راه خودش را می‌رود».
 
آثار متعدد ایشان در زمینه زبان‌شناسی همواره از جمله منابع و کتاب‌های مرجع این حوزه بوده است.  همچنین کتاب‌های «فرهنگ معاصر اصطلاحات پویا انگلیسی - فارسی»، «فرهنگ معاصر انگلیسی ـ فارسی» و «فرهنگ معاصر پویا اصطلاحات و عبارات رایج فارسی "فارسی – انگلیسی"» زنده یاد باطنی موفق به کسب عنوان در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.    
 
اینجانب درگذشت ایشان را که نقش بسزایی در عرصه ترجمه، زبان‌شناسی و فرهنگ‌نویسی داشتند، به خانواده محترم‌‌شان و تمام کسانی که با آثار ایشان انس داشته‌اند، تسلیت می‌گویم و برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسالت دارم.»

انتهای پیام/

نظر شما