شناسهٔ خبر: 47179136 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بررسی شرکت‌های حوزه فناوری؛ شرکت به پرداخت ملت

مهدی سادات بکائی شرکت به پرداخت ملت در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و درحال حاضر یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا و واحد تجاری نهایی گروه شرکت بانک ملت است. فعالیت اصلی شرکت عبارت است از: تولید و ارائه و پشتیبانی کلیه خدمات ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت(PSP) اعم از موارد سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، سوئیچ، شبکه، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی و سایر اموری که با موضوع فعالیت مرتبط باشد.

صاحب‌خبر -

مهدی سادات بکائی *  شرکت به پرداخت ملت در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و درحال حاضر یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا و واحد تجاری نهایی گروه شرکت بانک ملت است. فعالیت اصلی شرکت عبارت است از: تولید و ارائه و پشتیبانی کلیه خدمات ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت(PSP) اعم از موارد سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، سوئیچ، شبکه، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی و سایر اموری که با موضوع فعالیت مرتبط باشد.

خدمات ارائه شده در حوزه پایانه‌های فروشگاهی، درگاه‌های پرداخت اینترنتی و ابزارهای موبایلی (با نام تجاری سکه) بخشی از سبد کالا و خدمات این شرکت را تشکیل می‌دهند. همچنین فعالیت فرعی شرکت نیز شامل سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مالی و فنی و علمی مستقیم در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی است. براساس آمار شاپرک، بیشترین سهم از پرداخت الکترونیک کشور مربوط به خرید کالا و خدمات و همچنین حوزه کارتخوان‌های فروشگاهی است. متناسب با این امر بیشترین حجم فعالیت به پرداخت ملت در سنوات اخیر متمرکز بر تصاحب سهم بازار در این محور بوده است. تعداد کارکنان این شرکت ۲۹۴ نفر است ۲۳۰ نفر آنها را کارکنان فنی و ۶۴ نفر را کارکنان ستادی تشکیل می‌دهند.

یکی از مسائل اصلی در بررسی هر شرکت ریسک‌های حاکم بر حوزه فعالیت آن است زیرا می‌تواند در آینده سودآوری شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهد. از جمله مهم‌ترین ریسک‌های حاکم بر صنعت پرداخت الکترونیک را می‌توان ریسک نوسانات نرخ ارز که موجب افزایش بهای تمام شده محصولات و خدمات می‌شود و انجام تعهدات به مشتریان را با تاخیر مواجه می‌کند ، عدم تامین به موقع نقدینگی که زمان اجرای پروژه‌ها را افزایش می‌دهد، سرعت بالای تغییرات تکنولوژی در صنعت IT و پرداخت که در صورت منفعل بودن باعث جا ماندن از تغییرات می‌شود، افزایش امکان تحریم‌های بین‌المللی که تامین تجهیزات سخت‌افزاری با فناوری پیشرفته را با مشکل مواجه می‌کند و حضور رقبا و شرکت‌های بین‌المللی و گرایش مشتریان به محصولات جایگزین که موجب از دست دادن بازار و کاهش درآمد می‌شود بیان کرد. البته شرکت به‌پرداخت ملت راهکار‌های مختلفی برای مقابله با ریسک‌ها احتمالی به کار می‌گیرد.

در حال حاضر ۱۲ شرکت PSP در کل کشور مجوز رسمی جهت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک را دارند. از این بین شرکت به‌پرداخت ملت توانسته است با ارائه سبد کامل از محصولات و خدمات رتبه اول را به خود اختصاص دهد. البته در دو سال گذشته سایر شرکت‌ها با بهبود زیرساخت‌های فنی و افزایش کیفیت ارائه سرویس‌های ارائه شده توانسته‌اند بخشی از بازار پایانه‌های فروشگاهی را به خود اختصاص دهند.

در تاریخ ۲۷/۰۴/۱۳۹۶ میزان پنج درصد از شرکت به‌پرداخت ملت در گروه «رایانه و فعالیت‌های وابسته» در بازار دوم بورس با نماد «پرداخت» در بازار سرمایه عرضه شد.

سرمایه شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان است. شرکت گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا با مالکیت ۸۶ درصدی سهامدار عمده محسوب می‌شود. ارزش بازار شرکت در حال حاضر ۸۰۰/۹ میلیارد تومان بوده که ۵۱۳ میلیارد تومان آن در دست سهامداران خرد و مابقی در اختیار سهامداران عمده است. یکی از فاکتورهای نقدشوندگی سهام، حجم بالای سهام در دست سهامداران خرد است که با توجه به اینکه این عدد در شرکت به‌پرداخت ملت حدود پنج درصد است، ریسک سرمایه‌گذاری را کمی بالا می‌برد.

درآمد شرکت به پرداخت ملت در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۶۹۸/۲ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با درآمد ۰۵۷/۲ میلیارد تومانی سال قبل افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. از کل درآمد سال ۱۳۹۹ مبلغ ۸۷۳ میلیارد تومان متعلق به پروژه شرکت الکترونیکی پرداخت کارت «شاپرک»، ۱۸۷ میلیارد تومان متعلق به قراردادهای منعقده با بانک ملت، ۶۳۲/۱ میلیارد تومان متعلق به درآمد حاصل از فروش شارژ و پنج میلیارد تومان سایر خدمات است. با این حساب ۶۰ درصد درآمد شرکت را فروش شارژ و ۳۲ درصد را شاپرک تشکیل می‌دهند. اما حاشیه سود ناخالص درآمد حاصل از فروش شارژ بسیار پایین بوده و حدود سه درصد و بیشترین حاشیه سود ناخالص درآمد‌های شرکت با سهم ۵۱ درصدی متعلق به شاپرک است. ۶۵ درصد از بهای تمام شده شرکت ناشی از خدمات پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پایانه‌های پوز فروشگاهی و ایستگاه‌های پرداخت الکترونیک در جایگاه‌های عرضه سوخت و۲۰ درصد از بهای تمام شده شرکت را مصرف کاغذ تشکیل می‌دهد که ۷۲ درصد از کاغذ مصرفی از چین وارد می‌شود.

شرکت به‌پرداخت ملت توانسته در سال ۱۳۹۹ به سود خالص ۴۳۳ میلیارد تومانی دست یابد که در مقایسه با سود خالص ۲۷۸ میلیارد تومانی سال گذشته، رشدی ۵۶ درصدی در سود خالص را ثبت کرده و حاشیه سود خالص با دو درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۸ به عدد ۲۲ درصد رسیده است.

ارزش مجموع دارایی‌های دفتری شرکت ۳۷۱/۱ میلیارد تومان است که عمده آن را مطالبات کوتاه‌مدت به ارزش ۵۵۷ میلیارد تومان و دارایی‌های ثابت به ارزش ۴۳۷ میلیارد تومان تشکیل می‌دهند.

بازدهی دارایی‌ها از ۲۶ درصد سال قبل به ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده استفاده مطلوب از دارایی‌های در دست شرکت به منظور افزایش فروش است.

نکته پایانی:

مجموع بررسی‌های انجام شده بر اساس فاکتورهای درآمدزایی و سودآوری شرکت و همچنین فرصت‌های موجود برای آینده صنعت، می‌توان شرایط را از جهت تداوم سودآوری و رشد درآمد عملیاتی شرکت مطلوب دانست. همچنین با توجه به الزام دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های اینترنتی مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی، انتظار می‌رود در میان‌مدت رشد درآمدهای شرکت را شاهد باشیم.

* کارشناس سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار سرمایه

نظر شما