شناسهٔ خبر: 47179103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون شرکت توزیع نیروی برق ایران:

میانگین مصرف برق کشور ۲۳ درصد رشد دارد

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: میانگین مصرف برق کشور در ۲ ماه گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است و تداوم این رفتار مصرفی بدون اعمال راهبردهای صرفه‌جویی چالش‌زا است.

صاحب‌خبر -

«غلامعلی رخشانی‌مهر» روز چهارشنبه در نشست شورای پایایی سال ۱۴۰۰ در شرکت برق باختر در اراک، افزود: مصرف برق در بخش صنایع کشور نیز ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که این آمار برای حوزه صنعت غیرمتعارف است. 

وی ادامه داد: گرمای زودرس امسال شرایط مصرف برق را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌ کرده و عبور از وضعیت شکننده کنونی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همکاری  مشترکان انرژی است و باید مدیریت مصرف به صورت آگاهانه در تمامی بخش‌ها اعمال شود. 

معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور،  فروردین‌ماه امسال پنج درجه نسبت به مدت مشابه پارسال گرم‌تر شده و از طرفی به‌دلیل کاهش بارش‌های بهاری چاه های کشاورزی نیز زودتر از سال‌های قبل فعالیت خود را آغاز کردند که این مهم مصرف برق را به‌صورت غیرمتعارف بالا برده است. 

رخشانی‌مهر بیان کرد: مصارف خانگی و وسایل سرمایشی به‌خصوص در جنوب کشور نیز به‌دلیل گرمای شدید زودتر از سال گذشته وارد مدار شدند که جبران تداوم مصرف بی‌رویه انرژی  یا باید از طریق خاموشی دادن به مشترکان باشد و یا با مدیریت بهینه مصرف و همراهی هدفمند مردم سطه مصرف کاهش یافته و تعادل در تولید و مصرف برق ایجاد شود. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور نیز امسال در اختیار نیست و  بر همین اساس ۳۶ درصد از منابع آبی کشور کمتر شده و با  کاهش فعالیت نیروگاه‌های برق‌آبی، تراز تولید و مصرف به میزان چهار هزار مگاوات کمتر شده است. 

معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: حدود ۲۶ هزار مگاوات از ۶۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز در پیک تابستان فقط صرف وسایل سرمایشی می‌شود ودرخواست از مشترکان برق این نیست که این وسایل را به طور کلی از مدار خارج کنند بلکه انتظار می‌رود کولرهای اضافی را از مدار خارج کنند و کولرهای گازی را نیز روی دمای ۲۴ ۲۵ درجه به بالا تنظیم کرده و کولرهای آبی را در دور کند استفاده کنند. 

رخشانی‌مهر افزود: بخش صنعت و کشاورزی در سال‌های گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی همکاری بسیاری با شرکت توانیر داشتند که بر اساس این قراردادها صنایع و کشاورزی متعهد می‌شوند که با مصرف خود را از بار اوج مصرف به یک ساعت دیگر منتقل کنند و از این بابت پاداش‌هایی هم داده می‌شود که سال گذشته بالغ پنج هزار میلیارد ریال به صنایع همکار و کشاورزان پرداخت شد. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر نیز گفت:  تابستان بسیار سختی امسال در پیش است چرا که علاوه بر کاهش بارش‌ها و محدودتر شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه های برق آبی، شاهد افزایش دما، شرایط کرونایی ، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز هستیم که همگی باعث شده تا تراز تولید و مصرف بهم خورده و منفی باشد.

«فرهاد شبیهی» افزود: ذخایر سدها به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی کم شده و میزان مصرف هم  با افزایش دما به میزان قابل توجهی بالا رفته که مدیریت این شرایط نیازمند همکاری مسئولین، دستگاه‌های اجرایی، مشترکان خانگی، صنایع و کشاورزان است. 

وی ادامه داد: در حوزه خانگی مسئله جابه‌جایی مصارف غیر ضروری یا پر مصرف به ساعت غیر پیک بسیار کمک می‌کند تا دست کم میزان خاموشی ها به حداقل ممکن رسیده و مشترکان از استمرار خدمات استفاده کنند. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر اضافه کرد: بیش از ۵۰ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و توزیع و شبکه انتقال برق باختر در حوزه سه استان مرکزی، همدان و لرستان وجود دارد که همه این‌ها را نمی‌توان مدیریت کرد و از مردم انتطار می‌رود اگر جایی مسایل در مورد رمز ارزها و برق های غیر مجاز و استفاده های نامتعارف را مشاهده کردند گزارش کنند.

برق منطقه ای باختر استان‌های مرکزی، همدان و لرستان را پوشش می‌دهد. 

نظر شما